Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Metropolia Tietohallinto v2014
2
Toiminta-ajatus Päätehtävänä tukea korkeakoulussa tapahtuvaa opetusta
Vastaa ammattikorkeakoulun opetuksessa ja hallinnossa käytettävän tieto- ja tietoliikennetekniikan sovellusten ja laitteiston ylläpidosta ja kehittämisestä Osallistuu korkeakoulun tärkeimpien yhteisten prosessien kehittämiseen yhdessä prosessin omistajan kanssa, kehittäen, hankkien ja toteuttaen prosesseja tukevia tietojärjestelmiä
3
Tietohallintojohtaja Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut
Organisaatio Tietohallintojohtaja Tuomo Rintamäki Käyttäjätuki (helpdesk) Mikko Mäkelä Järjestelmäylläpito Jani Kaljunen Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut Tuomas Orama Tietohallinnon johtoryhmä
4
Toiminnan tunnuslukuja
Asiakkaita: opiskelijoita ja henkilökuntaa noin 16 000 Henkilökuntaa yksikössä noin 50 Strategisia, keskeisiä tuettuja tietojärjestelmiä noin 20 Tuettuja ohjelmistosovelluksia noin 350 Työasemia runsaat kpl Palvelimia: fyysisiä palvelimia noin 100 kpl, virtuaalipalvelimia noin 150 kpl Runkoverkon pituus ja nopeus: vuokrakuitua noin 20 yhteysvälille n. 105 km, pääsääntöisesti 1-10 Gbit/s yhteydet Arvioidut käyttö- ja investointikustannukset (vuonna 2012) Käyttökustannukset noin 4,76 milj. € (= ~300 e/käyttäjä, 4,1 % Metropolian kokonaismenoista) , investointikustannukset n. 1,5 milj. €
5
Käytännön asioita
6
Käyttäjätunnuksella Tietokoneelle kirjautuminen
Portaalin ja sen palveluiden käyttäminen, myös koulun ulkopuolella Sähköpostin lukeminen mm. selaimella tai puhelimella Lukujärjestyksen synkronoiminen puhelimeen Kalenterin ja yhteystietojen turvakopio puhelimesta Kirjaston eMateriaalin etäyhteyden käyttäminen ns. shell-tunnuksen käyttäminen Linux-palvelimille
7
Tärkeitä käytännön osoitteita
Tietohallinnon sivusto ja Opiskelijan IT-vinkit Mobiilisivusto (ruokalistat, lukkarit ja aikataulut) Helpdesk-palvelupyyntö Opiskelijan työpöytä Salasanan vaihto Tulostus langattoman verkon kautta
8
Opintojaksopalaute Opintojaksopalautteella vaikutat opintojesi laatuun
Palaute on anonyymiä Palaute annetaan osoitteessa pakki.metropolia.fi Vastausaika alkaa viikko ennen jakson loppua ja jatkuu viisi viikkoa Opettaja voi kommentoida saamaansa palautetta
9
Ongelmatilanteessa Käynnistä kone uudelleen Katso tiedotteet Tuubi-portaalista Lue: Jos apua ei löydy, ilmoitathan ongelmasta tai sähköpostilla, jos kirjautuminen ei onnistu Puhelinpalvelu
10
Palvelupisteet kiinteistöissä
11
Hetkinen terveydenhuollosta ja sen palveluista
12
Esittäjän/esityksen nimi
Sähköisen käytön asioinnin sopimus Esittäjän/esityksen nimi
13
Esittäjän/esityksen nimi
14
Esittäjän/esityksen nimi
Terveydenhuollon sivut Tuubi Esitietolomake Esittäjän/esityksen nimi
15
Takaisin tietotekniikan pariin
16
PC-luokat Rajoitetut oikeudet
Kaikki tärkeät tiedostot tulee tallentaa kotihakemistoon (Z:-levy) Koneilla väliaikainen profiili, työpöytä yms. muutokset eivät säily. C:\temp, väliaikainen tallennuspaikka, kaikki käyttäjät näkevät kansion kaiken sisällön Luokkakohtaiset ohjelmistolistat:
17
Tulostus ja kopiointi Tulostuspisteet:
Ilmainen mustavalkotulostus omille papereille Monitoimilaitteet: Väri- ja mustavalkotulostus, sekä yksi- ja kaksipuolisen tulostuksen / kopioinnin mahdollisuus Virtual Queue:n kautta Ohjeet ja hinnasto:
18
Käytössä olevat verkkolevyt
Tunnus Tarkoitus Oikeudet Z: Kotihakemisto Hlö. kohtainen Käyttäjä RW (tuubi, winscp, shell, mac, pc) S: Verkkoroskis (scratch) Kaikki RW T: Opiskelua tukeva Hkunta RW Opiskelijat R W: Verkkosovellukset Kaikki R P: Projektien dokumentit Projektin jäsen RW (R=luku, RW=kirjoitus/muutos-oikeus)
19
Kielletty Tunnuksen tai salasanan luovuttaminen kenellekään
Omien laitteiden liittäminen koulun lankaverkkoon Ohjelmien asentaminen työasemiin Verkon epäasiallinen käyttäminen Huollossa olevan työaseman käyttäminen Ruokien tai juomien tuominen ATK-luokkiin Tietoturvaohje
20
Sallittu Työasemien käyttäminen vapaissa luokissa
Langattoman verkon käyttäminen Avun kysyminen opettajalta ja tutoreilta Lähimmässä helpdeskissä käyminen päivystysaikoina Ohjeiden etsiminen omatoimisesti (Käyttöohje, F1-näppäin,
21
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.