Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v. 2006 - Noin 25.000 m2 - 61 vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v. 2006 - Noin 25.000 m2 - 61 vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen."— Esityksen transkriptio:

1 Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v. 2006 - Noin 25.000 m2 - 61 vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiola 50 %

2 Tunnuslukuja: -Suomen 18. suurin kauppakeskus (vuosi 2009) -Kävijämäärä noin 4,5 milj. kävijää (vuosi 2010) - Myynti noin 56 milj euroa (vuosi 2010) - Asiakkaille parkkipaikkoja noin 750 kpl (katetussa tilassa n. 500 kpl)

3 •Plazan tärkeimmät arvot: • Monipuolinen tarjonta (tuotteet ja palvelut) • Viihtyisä salolaisten ”olohuone” • Asioinnin helppous • Asiakaspalvelu • Ilmainen asiakaspysäköinti • Uusimmat trendit aina ensin Plazassa. • Siisteys ja turvallisuus • kestävä kuluttaminen, ”vihreät liiketilat”, ”vihreä kiinteistö” Plazan vahvuudet: •monipuolinen valikoima •sijainti ja liikenneyhteydet •ilmaista parkkiaikaa asiakkaille 3 tuntia •kauppakeskuksen siisteys •palvelu •sopiva koko, viihtyisä kauppakeskus •nopea asioida

4 Kävijämäärä 2010:

5 Kävijämäärä päivätasolla:

6 Kauppakeskuksen määritelmä: Kauppakeskuksen ominaispiirteitä: - Yhteinen markkinointi ja kauppakeskusjohto - yksi tai useampi ankkuriyrityksiä - Yksittäinen liike ei ole yli 50 % liiketilan kokonaismäärästä. - vähintään 10 liikettä. - pinta-ala on yli 5.000 m2. - toimii yhdessä liikerakennuksessa. - liikkeet avautuvat yhteiseen sisätilaan.

7 Muita kaupallisia keskuksia: - Hypermarketkeskus (yli 50 % alasta hypermarkettia) - Ostoskeskus (vähintään 5 liikettä ja kokonaisala alle 5.000 m2) - Retail Park ( keskusta-alueen ulkopuolella, useita liikerakennuksia, avautuu pysäköintialueelle) - Outlet Center (merkkituotemyymälöiden keskus, outlet-tuotteita) - Entertainment Center (Viihde ja huvittelukeskus, yhteinen johto ja markkinointi)

8 Menestyvä kauppakeskus VETOVOIMAINEN LIIKE-, TUOTE- JA PALVELUVALIKOIMA ASIAKKAALLE HELPPO, NOPEA JA VAIVATON KAUPPIAIDEN YHTEISMARKKINOINTI KILPAILU TURVALLISUUS KIINTEISTÖN YLLÄPIDON LAADUKAS JA KUSTANNUSTEHOKAS TASO ASIAKASTYYTYVÄISYYS KAUPAN JA MARKKINOINNIN TEHOKKUUS

9 KIINTEISTÖN YLLÄPITO: - Turvallisuus - Siisteys - Esteetön kulku - Olosuhteet (ilmastointi, jäähdytys, lämpötila) - Laitteiden toimivuus (hissit, liukuportaat ym.) - Ulkoalueiden huolto - Sähköinen huoltokirja - viranomaistarkastukset

10 Vuokrasopimus: -Liiketilan käyttötarkoitus määritellään konsepti- ja jopa tuotetasolla. - Sitoutuu aktiiviseen myyntitoimintaan. - Yhtenäiset aukioloajat -Pakollinen yrittäjäyhdistyksen jäsenyys -Sitoutuu ilmoittamaan myyntitietonsa kuukausittain kauppakeskusjohdolle. -Aktiivisuus yhteismarkkinoinnissa - Noudattaa kauppakeskuksen yhteisiä pelisääntöjä (mainonta, siisteys, jätehuolto, henkilökunnan pysäköintipaikat)

11 Yrittäjäyhdistys: Tehtävät: - Tärkein tehtävä yhteismarkkinointi - Yhteisten toimintamallien luominen - Tunnetuksi tekeminen - Koulutus Kaikki vuokralaiset ovat yryn jäseniä. Markkinointimaksu neliöperusteisena.

12 Kauppakeskuksissa nyt - Erikoiskauppa on keskittynyt kauppakeskuksiin ja trendi jatkuu. - Kauppakeskusten myynti Suomessa 2009 noin 4,9 miljardia euroa. - Ostospaikka -> Ostospaikka+ viihde-> Ostospaikka+viihde+palvelut - vihreät arvot jylläävät ( LEED-sertifikaatti, energiansäästö, kierrätys) - hintakampanjat ja tapahtumat yhä suuremmassa roolissa. - kauppakeskukset ovat kansainväliset ketjujen jalansija Suomeen. - liikeaikalain muutos sai särön yhtenäisiin aukioloaikoihin (sunnuntaiaukioloajat)

13 VIHREÄT ARVOT – LEED-kunniakirjaa hakevia kauppakeskuksia yhä enemmän. – Kierrätys (kierrätyspisteet, lelukeräykset ym) – Julkisen liikenteen vieressä – Suunnittelu ja rakennusmateriaalit – Energiatehokkuus (energia, valaistus, jäähdytys, veden kulutus, kierrätettävät materiaalit, jätehuolto) – Tarve tulee asiakkaiden arvoista, kiinteistönomistajilta, EU-säädöksistä.. – yhteiskuntavastuu - ”green lease”-vuokrasopimukset

14 YHTEISTYÖ YKSITYINEN-JULKINEN •Julkiset palvelut kauppakeskuksiin (esim. terveyskioski, äänestyspaikka) •Kauppakeskus tuo työpaikkoja alueelle •Kauppakeskus elää sekä kaupan että yhteiskunnan muutosten mukana. •Kauppakeskus kaupungin asukkaiden ”olohuone”. •Win-win tilanne: sosiaalinen ja taloudellinen hyöty

15 Tulossa: - YHTEISÖLLISYYS - YHTEISTYÖTÄ JULKISEN JA YKSITYISEN KESKEN YHÄ ENEMMÄN. - VIHREÄT ARVOT OVAT MUKANA LIIKKEIDEN IMAGOSSA ->”GREEN LEASE-VUOKRASOPIMUKSET, VIHREÄT TOIMITILAT” - VÄESTÖ VANHENEE: -> OSTOVOIMA (2/3 KAUPAN KASVUSTA ARVIOIDAAN TULEVAT 45 +) -> KAUPPAKESKUKSEN SUUNNITTELU (ESTEETTÖMYYS JA HELPPOUS) -> TUOTTEITA, PALVELUJA JA TAPAHTUMIA IKÄÄNTYNEILLE – AUKIOLOAIKOJEN LAAJENEMINEN..ERITYISESTI NUORET OVAT TOTTUNEEN LAAJOIHIN AUKIOLOAIKOIHIN..HUOM. NETTIKAUPPA (AINA AUKI, HALVAT HINNAT, TUOTE KOTIIN) - ”SHOPPERTAINMENT” : EI PELKKÄ OSTOPAIKKA VAAN ELÄMYKSELLINEN OSTO-JA VAPAA-AJANVIETTOPAIKKA. ESIM. KUNTOKESKUKSET, ELOKUVATEATTERIT, RAVINTOLAT, KEILAHALLIT YM. - LIIKKEET JA PALVELUT KESKITTYVÄT HYVIEN LIIKENNEYHTEYKSIEN VARRELLE.

16 Yhteisöllisyys (koti, perhe, ystävät, yhteisöt..) Vapaa-aika korostuu Autoilun vähentäminen (kallista, ilmastonmuutos,..) Tehokkuus->ajansäästö->kaikki saman katon alla Turvallisuuden tarve vs. yksilöllinen vapaus Globaalit yhteisöt Mobiiliratkaisut (markkinointi, yhteydenpito, tiedonhaku)

17 Vuoteen 2030 => skenaarioita:

18

19

20 VUODEN 2030 KAUPPAKESKUS: ELÄMYKSELLINEN SUJUVA ARKI  VIRTUAALIELÄMISEN KEHITTYMINEN JA VAIKUTUS ARKEEN TURVALLISUUS VS YKSILÖN VAPAUS  YHTEISTEN TILOJEN TURVALLISUUS JA VALVONTA YHDENVERTAISUUS  KANSAINVÄLISTYMINEN, ”ELINTASOKUILU”, SYRJÄYTYMINEN YHTEISÖLLISYYS  VASTUULLISTEN YHTEISÖJEN TUOTTEISTAMINEN, YHTEISÖJEN MONIMUOTOISUUS PALVELUT LISÄÄNTYVÄT  VANHENEVA VÄESTÖ, VAPAA-AIKA PERHEELLE-> OSTOPALVELUT

21 VASTUULLINEN YHTEISÖLLISYYS ”KAUPPAKESKUS ON OSA YHDYSKUNTARAKENNETTA” ”KAUPPAKESKUS ON KAUPUNKI/YHTEISKUNTA PIENOISKOOSSA” MAANKÄYTTÖ EI VOI OHJATA KOKONAAN KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMISTÄ EIKÄ KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMINEN KOKONAAN MAANKÄYTTÖÄ=> YHTEISTYÖN TÄRKEYS


Lataa ppt "Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v. 2006 - Noin 25.000 m2 - 61 vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google