Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miettimisen paikka – Millainen on seuramme harjoitteluilmapiiri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miettimisen paikka – Millainen on seuramme harjoitteluilmapiiri"— Esityksen transkriptio:

1 Miettimisen paikka – Millainen on seuramme harjoitteluilmapiiri
Tätä tiedostoa voidaan käyttää ryhmälle esitettävän koulutusmateriaalin aloitustiedostona. Osat Lisää osia napsauttamalla diaa hiiren kakkospainikkeella. Osien avulla voit järjestää dioja tai sallia usealle käyttäjälle diojen yhteiskäytön helposti. Muistiinpanot Muistiinpanot-osaan voit kirjoittaa muistiinpanoja, joita tarvitset esityksesi aikana, tai lisätietoja, joita haluat esittää yleisöllesi. Voit tarkastella näitä muistiinpanoja esitysnäkymässä esityksen aikana. Valitse oikea fonttikoko (käytettävyyden, luettavuuden, tallennettavuuden ja online-käsittelyn kannalta) Yhteensopivat värisävyt Kiinnitä erityistä huomiota kuvaajiin, kaavioihin ja tekstiruutuihin. Muista, että osallistujat saattavat tulostaa diat mustavalkoisina tai harmaasävyisinä. Tee testitulostus varmistaaksesi, että värit näkyvät käytettäessä mustavalko- tai harmaasävytulostusta. Grafiikka, taulukot ja kuvaajat Pidä mahdollisimman yksinkertaisena: Käytä yhdenmukaisia ja tasapainoisia tyylejä ja värejä. Nimeä kaikki kuvaajat ja taulukot.

2 -Eva Wahlström, Veikkaaja lehti
”Olen vuosien mittaan nähnyt monta erilaista valmennustyyliä ja ollut monen erilaisen valmentajan ohjauksessa. Yksi löi kepillä sormille kun oppi ei mennyt perille, toinen pelotteli. Yksi suorastaan vittuili, toinen vaan haukkui. Muistan itkeneeni nöyryytyksestä voitettuani Suomen mestaruuden, sillä valmentajani väitti puhelimen välityksellä minun otelleen surkeasti – näkemättä ottelua. …. Ruotsalaiset naureskelivat, nauttivat ja voittivat. He harjoittelivat itseään säästämättä, mutta koko ajan iloisella mielellä. Yhdessä tehdään, yhdessä mennään läpi harmaan kiven … Eihän nauraminen tarkoita, ettei tee asioita tosissaan tai ettei keskity. Päinvastoin, nauru ja yhdessä iloitseminen parantavat ryhmähenkeä ja vahvistavat yhteenkuuluvuutta. Ilmapiiri rentoutuu, jolloin on helpompi oppia. Iloisuus ja itsetunto ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa, kuten myös fyysinen kehitys…. Iloa tuottavalla valmentajalla on rennosti suorittavia luovia urheilijoita, siinä missä vakavilla ja ankarilla valmentajilla on pelokkaita, alisuorittavia urheilijoita, hyvästä fysiikasta huolimatta.” -Eva Wahlström, Veikkaaja lehti Tämä on toinen vaihtoehto siirtymiä käyttäviä yhteenvetodioja varten.

3 Kukaan ei ole tahallaan ilkeä –
oma tarkoitus ja käsitys toiminnasta voi olla eri kuin vastaanottajan tulkinta ja kokemus

4 Valmentaja kurin ja rajojen luojana – urheilijan vastuulla totteleminen

5 Valmentajan valta ja erilaiset valmennussuhteet
Kunnioitin ja melkein pelkäsin valmentajaani. Minua otti todella päähän ja joskus itkettikin treenien jälkeen, kun valmentaja oli huutanut naama punaisena 10 cm:n päässä omista kasvoistani jostakin asiasta. Pian kyllä oivalsin, että hän huusi aina asiasta, sekä havaitsin, että hänen keinonsa todella auttoi. Siitä lähtien tein harjoituksissa aina kaiken kunnolla huolimatta siitä, kuinka väsynyt olin tai vaikka ei kiinnostanut yhtään juuri sinä päivänä harjoitella. Opin tekemään kaiken parhaani mukaan, jotta minun ei tarvinnut pelätä, jotta ei tarvinnut kuunnella valmentajani karjumista.” (nainen, koripallo) Yksi lapsuuteni suurimmista ihailunkohteistani oli kilpavoimisteluryhmäni valmentaja X. Hän oli mielestäni kaunein ja taitavin ihminen maailmassa. Muistan vieläkin elävästi voimistelutuntimme ihailevat katseet, kun hän näytti meille liikkeitä malliksi. Kukapa tyttö ei haluaisi olla "kaunis, hento ballerina".(nainen, joukkuevoimistelu) ”…Valmentajat ovat olleet se taho, jota olen kuunnellut ja totellut silloinkin kun olen menettänyt luottamuksen opettajiini. He ovat olleet myös se voima johon vanhempani vetosivat, jos en kiukuissani toiminut heidän toivomallaan tavalla.” (mies, jääkiekko) Valmentajan valta ja erilaiset valmennussuhteet Minulla oli, ja on vieläkin, hyvä suhde häneen. Hän oli oikeastaan ainoa säännöllisesti tapaamani naisihminen lapsena ollessani, sillä vanhempani ovat eronneet. Tuntui hyvältä saada jutella kaikista asioista maan ja taivaan välillä, tyttöjen jutuista tai muuten vain juoruta… Urheilu ei aina ollut se kaikista tärkein puheenaihe, saimme opastusta muillakin elämän alueilla. Nyt olen itse todella iloinen, jos lapseni tulevat uskoutumaan minulle; silloin tunnen onnistuneeni. (nainen, yleisurheilu)

6 Kaksi kahdeksikkoa. VAUHTIA, VAUHTIA, VAHTIA!
Heti, kun on valmista takaisin paikoille! Ja taas mennään. On tämä tehokasta. Mulle hyödyllisintä olisi ehkä joku muu harjoite. Parempi vaan totella ja olla hiljaa.

7 No, antaa mennä nyt. EI NOIN!
Parempi kun vaan teen just sen mitä osaan, enkä yritä ylittää itseäni, etten vaan mokaa…. No, antaa mennä nyt. EI NOIN! Ei oo mun syytä, että opettaja piti meitä pidempään tunnilla ja myöhästyin harkoista. Nyt muut treenaa ja mä vaan katson sivusta treeniä, kun valkku ei päästä jäälle ja muutkin joutuivat punnertamaan mun opettajan takia. EPÄREILUA!

8 Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään?
Myöhemmin kotona…. Opin tottelemaan. Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään?

9 KUVAAVAA VALMENNUSTILANTEESSA
kuri, järjestys ja tiukka tahti päätäntävalta valmentajalla; päättää harjoittelun tavoitteet ja sisällön ja omaa vallan rangaista kasvatustavoitteita ovat työn teon oppiminen, päämäärätietoisuus ja yritteliäisyys. Valmentaja ei anna vastuuta, kontrolloi ohjeiden noudattamista sopiva kuri tuo turvallisuuden tunteen Liiallinen kuri luo pelkoa - itseään ei kannata ylittää, näkymätön selviää vähimmällä

10 Valmentaja idolina – urheilija fanina

11 Menee tosi loistavasti. X ota vielä lisää vauhtia.
Mä yritän kaikkeni. Mun valkku tietää kyllä mitä pitää tehdä onhan se osannut kaikki kolmoishypyt Hmm. Valkku sanoi tänään, jos on ylimääräistä painoa ei pääse jäästä ylös. Mun täytyy varmaan ruveta laihduttamaan… Menee tosi loistavasti. X ota vielä lisää vauhtia.

12 KUVAAVAA VALMENNUSTILANTEESSA
valmentaja ihailun kohteena jalustalla; urheilijan nostamana tai itse itsensä nostaen Innostus yhteenkuuluvuuden tunne tuo nostetta valmentaja ei ole aina tietoinen omasta vaikutuksestaan paljon keskusteluja – sanomisilla on paljon väliä

13 Valmentaja kuin vanhempi

14 Kiva, kun sain tehdä askelsarjaa, kun tänään vähän väsyttää
No, voi harmi. Älä murehdi. Seuraava koe menee sitten varmasti jo paremmin Mun matikan koe meni tänään ihan surkeesti…

15 KUVAAVAA VALMENNUSTILANTEESSA
Valmentaja kuin äiti tai isä Valmentajalla kasvattajan rooli lämpö ja läheisyys keskustelut kaikesta maan ja taivaan välillä Valmentaja on erilainen aikuinen

16 Hyvä ilmapiiri on sellainen, jossa jokaisella on hyvä olla
Hyvä ilmapiiri on sellainen, jossa jokaisella on hyvä olla. Positiivinen ja avoin ilmapiiri on koko harrastamisen lähtökohta. Jokaisella on vapaus olla osa porukkaa, tehdä virheitä ja oppia uutta. Hyvä ilmapiiri sallii erilaisuuden ja kunnioittaa sitä. Hyvä ilmapiiri ei synny itsestään, vaan siihen on panostettava ja siitä on uskallettava puhua. Hyvän ilmapiirin aikaansaaminen on mahdollista kaikissa ratsastusseuroissa. Usein riittää jo se, että asiasta keskustellaan yhdessä. Voisiko tapahtua näin?

17 Hyvä juuri niin. Sitten hommiin
Seuraavaksi ruvetaan tekemään piruetteja. Jokainen valitsee ohjelman pirueteista sen, joka vaatii omasta mielestä eniten harjoittelua. Tänään keskitytään erityisesti siihen, että piruetti pysyy paikallaan. Mitä pitikään muistaa? Hyvä juuri niin. Sitten hommiin No, että …… ja sitten …..

18 Hyvä. Millä perusteella valitsit juuri tuon piruetin?
Hyvin perusteltu. Itsekin olisin ehdottanut samaa. Koita vielä saada käsi …. Hyvä. Millä perusteella valitsit juuri tuon piruetin? No, kun se on mennyt vähän huonommin viimeisissä kilpailuissa. Joo.

19 Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään?
Myöhemmin kotona…. Joo! Saatiin itse valita mitä piruettia tehdään, kunhan perusteltiin valkulle miksi sitä kannattaa harjoitella. Ja ensi viikolla mä saan vetää oheisharjoituksissa alkuhipan, jossa pitää tasapainon kehittyä. Oliko hyvät harkat? Mitä opit tänään?

20 Hyvän ilmapiirin tunnusmerkkejä:
Kaikilla on hyvä olla On paljon iloa ja naurua Ote tekemiseen on kannustava Sitoutuneisuus tekemiseen on vahvaa Ilmapiiri on keskusteleva Jokainen uskaltaa epäonnistua oppiakseen lisää Ympäristö on salliva Osallistujilla on turvallinen olo

21 Seura on luistelijalle toinen koti – kasvun paikka
Valmentaja viettää luistelijan kanssa usein enemmän aikaa kuin omat vanhemmat Miten seurasi valmentaja kohtaa luistelijat? Seura työnantajana vastaa, että valmentajan toiminta harjoituksissa on kasvua ja oppimista tukevaa ja eettisesti hyväksyttävää Anna lyhyt yleiskatsaus esityksestä. Kuvaa esityksen pääseikat ja se, miksi ne ovat tärkeitä. Esittele kaikki tärkeimmät sisältöaiheet. Voit näyttää tämän toista tätä yleiskatsausdiaa läpi esityksen ja korosta siitä, mistä aiheesta aiot seuraavaksi puhua.

22 Microsoft Engineering Excellence
Lisätietoa: Kirsi Hämäläinen Urheilija ja valmentaja urheilun maailmassa Eetokset, ihanteet ja kasvatus urheilijoiden tarinoissa https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/ /18557/ pdf?sequenc Luottamukselliset Microsoft-tiedot


Lataa ppt "Miettimisen paikka – Millainen on seuramme harjoitteluilmapiiri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google