Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen 16.2.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen 16.2.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen 16.2.2011

2 MISTÄ SEN TUNTEE? Kauppakeskuksen vetovoimatekijät Identiteetti – Erottautuminen – Yhteisöllisyys – Yllätyksellisyys – Turvallisuus – Tilat ja paikat – Saavutettavuus Ihmisvilinää. Katuseurallisuutta. Keskustan vetovoima = kauppojen vetovoima

3 MITEN SIINÄ OIKEIN KÄVI ? Kaupallisten keskusten rappeutuminen * taloudelliset – väestön sosiotaloudellinen asema, kilpailun kiristyminen * fyysiset – rakennusten vanheneminen * toiminnalliset – teknologian muuttuminen, vanha kaava vs. uudet vaatimukset * kitkatekijät – rikollisuus, ympäristön saastuminen

4 MISTÄ SE ON TEHTY? Vetovoimaisen kauppakeskuksen anatomiaa * monipuolinen palvelutarjonta * hoidettu ympäristö * turvallinen liikenne * taide, tapahtumat, puistot Näyteikkunat, julkisivut (shopfrontit) Dynaaminen trio: Viihde. Ruokailu. Vähittäiskauppa.

5

6 KUNNAN IDENTITEETTIPISTE • Vappu. Uusi vuosi. Vallankumous • Pääkatu – toiminnallinen keskipiste Näe ja tule nähdyksi. Kommunikaation välittäjä. Yhteisöllinen kaupunkikulttuuri: kaupallinen ja imagollinen keskipiste yhdessä.

7 KAUPPAKESKUKSEN IDENTITEETTI JA IMAGO Identiteetti = paikallistunne Imago = yleinen mielikuva Jokaisessa kunnassa, keskuksessa on jotain ainutlaatuista. *historialliset rakennukset *paikalliset traditiot *paikat ja merkitykset *asukkaiden sitoutuminen (vrt. kaupunkisuunnittelu)

8 TILAN TUNTU; Sense of Place - kapea, korkea ja sulkeutunut rakennusten korkeus vs. avoin tila - paljon rakennuksia, ilmeeltään poikkeavia - katutilarakenne: mitä on rakennusten välissä, millä mittakaavalla

9

10 LIIKENNE SUJUMAAN Parkkipaikka, katujärjestelyt, bussipysäkki – keskuksen saavutettavuus on yksi tärkeimmistä valintakriteereistä. • Ei todellinen sijainti eikä välimatka – mielikuva. Vrt. Tuuri Tutkimus: asiakasvirrat suurimpia kävelykaduilla. Jalankulun suosiminen – kuluttaja kauemmin keskustassa, useimmissa kaupoissa.

11 KESKITÄ JA KEHITY Toimialojen keskittyminen (vrt. kirjakaupat, antiikkiliikkeet) • poistaa epävarmuutta • lisää valinnanvaraa (tuoteinformaation etsintäkustannukset) • säteilee myös muihin toimialoihin Pankit, apteekit, postit, vakuutusyritykset...

12 MYSTEERI NIMELTÄ KULUTTAJA Valintapäätökseen vaikuttaa mielikuva kaupasta, ei kaupan todellinen ominaisuus. • = lähin kauppapaikka ei ole välttämättä se suosituin Valintaan vaikuttavat * kaupan ominaisuudet (tuotevalikoima) * demografiset tekijät (ikä) * psykografiset tekijät (maku)

13 SHOPPAILUN LOGIIKKAA “Elämyksellistä liikkumista keskustoissa tai kaupallisissa keskittymissä.” Shoppailu on vapaa-ajan viettämistä, ostos ei aina päämäärä. Shoppailu vaatii ihmisvilinän vapautta ja yksityisyyttä. Shopentainment – tavarantarjoamisesta elämysten tuottamiseen, heräteostokset

14 MITÄ TEHDÄ NASTOLASSA? Keskustayrittäjien harmoninen tunnistettavissa oleva kokonainen imago Sähköinen ja sosiaalinen media Elämyksellisyys: yllätyksellisyys Paikallinen tuotanto – omaleimaisuus Tarjonnan monipuolisuuden vaatimus – maltillinen ketjuuntuminen Asumisen lisääminen keskustassa Keskustan ja koko kunnan viestinnän synkronia Keskustan oma asiakasuskollisuusjärjestelmä Markkinointiviestinnän ja tapahtumien yhteistyö

15 LÄHTEET JA KIRJALLISUUTTA Arppe, Milja (2005) Vetovoimainen kaupunkikeskusta. Talousmaantieteen pro gradu -tutkielma. Turun kauppakorkeakoulu: Turku. A Tale of Three Cities. What makes for a Successful City Centre (1996) The National Retail Planning Forum, Peter Shearman Associates: London. Bohl, Charles C. (2003) Place Making. Developing Town Centers, Main Streets, and Urban Villages. 2. Printing. Urban Land institute: Washington D.C. Brown, Stephen (1992) Retail Location: A Micro-Scale Perspective. Ashgate Publishing Limited: Aldershot. Hartshorn, Truman A. (1992) Interpreting the City: An Urban Geography. 2nd edition. John Wiley & Sons, Inc.: New York. Heikkilä, Mikko (2005a) Kauppaa ja kaupunkielämää keskustoissa. Esitelmä Kauppa ja elinympäristö -neuvottelupäivillä 15.9.2005. Ympäristöhallinto: Helsinki. Marjanen, Heli (1993) Store Location and the Mystery of Consumer Spatial Behaviour. Competition between Downtown Shopping Areas and Out-of-town Shopping Centres as a Special Case. Sarja D-4:1993. Turun kauppakorkeakoulu: Turku. Mäenpää, Pasi (2005) Narkissos kaupungissa. Tutkimus kuluttaja-kaupunkilaisesta ja julkisesta tilasta. Tammi: Helsinki. New Life for Smaller Towns. A Handbook for Action (1999) Urban and Economic Development (URBED): London.. The Impact of the Large Foodstores on Market Towns and District Centres. (1998) Department of the Environment, Transport and the Regions (DETR), The Stationery Office: London. Vaittinen, Risto (1993) Erikoiskaupan kilpailullisuus. Julkaisuja 12/1993. Kuluttajatutkimuskeskus.


Lataa ppt "Mistä on vetovoimainen kauppakeskus tehty? Nastolan kaupallisten palveluiden kehittäminen 16.2.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google