Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ehdokas- ja jäsenhankinta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ehdokas- ja jäsenhankinta"— Esityksen transkriptio:

1 Ehdokas- ja jäsenhankinta
Dioista löytyy vinkkejä ja ideoita joita on hyvä ottaa huomioon ehdokas- ja jäsenhankinnassa Erityisen tärkeänä näemme kunnallisvaali ehdokashankinnan heti. Seuraavat kunnallisvaalit ovat jo ovella. Jäseniä voi kysyä aina Diat perustuvat Minä poliitikkona -koulutuksen materiaaleihin

2 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Puheeksi ottaminen Ole aito, luonnollinen oma itsesi. Mieti, mikä on sopivaa: yhteydenotto sähköpostilla, puhelimella vaiko henkilökohtainen tapaaminen? Pohjusta asiaasi, älä töksäytä kysymystä ykskaks! Kun otat asian ensimmäisen kerran puheeksi, älä vielä tee kysymystä, johon pitää vastata ”kyllä” tai ”ei”. Älä tee mitään kysymystä. Muista että vastaanottajalla ei ole sampja pohjatietoja kuin sinulla Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

3 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Puheeksi ottaminen Kerro taustoista, tavoitteista, siitä, miksi puhut tästä asiasta juuri tälle henkilölle. Keskustelukumppanille ei saa syntyä tunnetta, että häntä yritetään jotenkin käyttää hyväksi, että hän on väline. Anna tarpeeksi aikaa miettiä asiaa. Kun suoran kysymyksen aika tulee, älä aseta keskustelukumppania seinää vasten: kyllä vai ei!? Vrt. myyntialan ammattilaiset; he antavat kaksi vaihtoehtoa, joihin molempiin vastaus on myönteinen: ”Otatteko pelkän laitteen vaiko laite valmiiksi asennettuna?” Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

4 Uskottavuus ja viestintä
Taas kerran: Ole aito, luonnollinen oma itsesi. Muista: Ensivaikutelma tekee vaikutuksen! Sinä olet viesti! Sinä omalta osaltasi teet puoluetta itsesi näköiseksi. Ulkopuoliset puolestaan muodostavat kuvan puolueesta sen perusteella, millaisia puolueen edustajat ovat. ”Demarit on tuollaisia!” vaiko ”Ai, demarit ovatkin tuollaisia!?” Kehon kieli Kuuntele, katsekontakti! Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

5 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Puhutteleminen Toisen nimen muistaminen ja puheessa käyttäminen kertoo, että olet huomioinut hänet, hän on niin tärkeä, että muistat hänen nimensä: ”Huomenta Tuula!” ”Mitä kuuluu, Tuula?” Huomaa, että liikaa käytettynä se saattaa kuulostaa teennäiseltä; nimen jatkuva toisteleminen ei kuulu suomalaiseen puhekulttuuriin! Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

6 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Mistä ehdokkaita? Nelikenttäanalyysi: Varmat ehdokkaat: listaa ne nimet, joiden kohdalla riittää yksi yhteydenotto ja kutsu ehdokaslistalle, esim. he, jotka ovat jo valtuutettuja tai puolueosaston hallituksen puheenjohtajia jne. Mahdollisesti lähtee: listaa ne nimet, jotka saattavat olla kiinnostuneita, esim. jonka olet aiemmin tavannut ja on kiinnostunut politiikasta, tai joka on asiantuntija Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

7 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Nelikenttä jatkuu: 3. Epävarmat: listaa ne nimet, joita voisi kysyä, jos aikaa jää 4. Jos ”lehmät lentäisivät”: julkkikset tms., joita voi kysyä sitten, mikäli tarpeeksi ehdokkaita ei ole löytynyt ja jos aikaa jää. Sovittavia asioita nelikentän toimenpiteiksi: Kuka kysyy? Mistä tavoittaa listan ihmiset? Missä on hyvä tavata? Aikataulu: mihin mennessä hankinta on tehtävä? Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

8 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Mistä ehdokkaita? Eri tutkimusten mukaan aktiivisuus kasaantuu. Kun olet aktiivinen jossain asiassa, olet sitä helposti myös toisaalla. Ehdokkaat ja jäsenet löytävät helpoimmin harrastusten parista ja helpointahan on kysyä oman harrastuksen parissa olevia. Eri kansalaisjärjestöissä, urheiluseuroissa, oppilaitosten oppilaskunnissa ja johtokunnissa, koulu- ja kotiyhdistyksissä, asukasyhdistyksissä, metsästysseuroissa, ammattiyhdistysliikkeessä ja muissa vapaaehtoistyötä tekevistä yhteisöissä…. Ehdokkaita saattaa löytyä yllättävän läheltäkin. Katsele siis ympärillesi: ystäväpiiri, naapurusto, työpaikka, harrastusystävät, perheenjäsenet. Löytyisikö sieltä potentiaalisia ehdokkaita ja jäseniä? Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

9 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Kohtaaminen Kutsu kahville! - tuttuun kahvilaan, jonne on helppo tulla Jos ehdokkaaksi haastateltava ei vielä ole politiikassa, kuulostele, mihin asioihin hän haluaisi politiikassa vaikuttaa. Jos vastaus on epäilevä tai harkitseva, kuulostele, mitä hän ajattelee kunnallisista palveluista ja niiden tarpeellisuudesta: ”Mitä sinulle merkitsee kouluterveydenhuolto?”, ”Missä kunnossa kirjastopalvelut ovat mielestäsi?” Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

10 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Kohtaaminen Kerro esimerkkejä, miten oma ryhmä on vaikuttanut ed. valtuustokaudella: ”Olemme tehneet ed. valtuustokaudella aloitteen tästä asiasta; ajoimme tätä asiaa…” Kannusta: ”Hyvä ajatus, tuota asiaa voisit viedä eteenpäin kunnanvaltuutettuna.” Käytä esimerkkejä, jotka puhuttelevat ja kiinnostavat ehdokkaaksi haastateltavaa. Kerro, miten ehdokas saa tukea tukiryhmästä; pidä lupaukset! Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

11 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Materiaalia mukaan Konkretisoi käyttämällä materiaaleja Esittele esim. kuntarakennetta kuvan kautta Pidä aina ehdokaslappuja mukana täytettäväksi! Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

12 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Mitä ehdokkuus antaa? Ehdokkuus antaa kokemuksia ja tietoa! – Puolueen tarjoamat ehdokaskoulutukset Ehdokkuuden kautta tutustut uusiin ihmisiin ja vaikuttajiin! Ehdokkuus antaa mahdollisuuden vaikuttaa Usein valtuuston jäseneksi valitaan vaaleissa ehdokkaina olleita Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

13 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Mitä ehdokkuus vaatii? Ehdokkuus vaatii aikaa ja rahaa (esitteet, ilmoitukset) Ehdokkuus vaatii oman viestin ja tavoitteen selkiyttämistä itsessään ja suhteessa puolueen tavoitteisiin Ehdokkuus vaatii sitoutumista. Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

14 Kun ehdokkaita on saatu
Tukea ja kannustusta Pahin kilpailija ei ole vastaehdokas omassa puolueessa, vaan toisen puolueen ehdokas. Kaikki äänet kasvattavat puolueen äänisaalista ja vaikuttavuutta. Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

15 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Lopuksi Kunnallisvaalien ehdokashankinta alkaa viimeistään nyt! Jäseniä voi pyytää aina Ehdokkaaksi pitää pyytää Kerro mihin olet pyytämässä. Mitä siitä saa ja mihin se velvoittaa Mieti mistä ehdokkaita ja jäseniä löytää ja missä olet ”uskottava” pyytäjä Mieti ja suunnittele tilanne etukäteen, mutta ole luonteva. Tilanne ei voi olla ”teatteria” Kysy ehdokkuutta ja jäsenyyttä aina henkilökohtaisesti. Sähköpostit ym, ovat ”lämmittelyä” Älä jätä ehdokasta yksin Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

16 Suunnittelun aloittaminen
Lähtötilanteen kartoitus Miten nyt tulee jäseniä/ehdokkaita Millaisia järjestöjä ja yhteisöjä toiminta-alueellamme toimii Missä jäsenistömme toimii Millaisia ihmisiä toiminta-alueellamma asuu Perhetilanne Ikä Ansiotaso ym. Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.

17 Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.
Resurssit Kuka kysyy Onko tukimateriaalia Voidaanko tukea (ehdokkuutta) Voidaanko järjestää tilaisuuksia, koulutusta Ym, Ismo Kainulainen, Viestintäpäällikkö SDP r.p.


Lataa ppt "Ehdokas- ja jäsenhankinta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google