Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI"— Esityksen transkriptio:

1 YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
JA YRITYSTOIMINNAN KÄYNNISTÄMINEN

2 Yrittäjyyden lähteenä voi olla…
perintö, naimakauppa toimivan yrityksen tai sen osan ostaminen ketju- ja franchising –yrittäjyys muu toisen keksimään ideaan perustuva sopimuksellinen yrittäjyys (ulkoistamiskehitys!) oma idea, ”puhtaalta pöydältä aloittaminen” uudet tuotannolliset ideat uudet palveluideat alueellisen markkinaraon löytyminen ©Tarja Heikkilä

3 Yritysidea -> Toiminta-ajatus (vrt. myöhemmin ”missio”)
”miksi yritys on markkinoilla” eli perussuunnan määritys valitulla toimialalla asiakaskeskeisyyden ilmaus pysyvä, ”yrityksen ensimmäinen strateginen suunnitelma” ©Tarja Heikkilä 3

4 Esimerkkejä toiminta-ajatuksista:
VR: ”Toiminta-ajatuksena on tyydyttää yhteiskunnassa esiintyvää kuljetus- ja matkustustarvetta harjoittamalla rautatieliikennettä ja muuta siihen liittyvää toimintaa KONE OYJ: ”KONE myy, valmistaa, asentaa, huoltaa ja modernisoi hissejä ja liukuportaita sekä huoltaa rakennusten automaattiovia. KONE on maailmanlaajuisesti teknologiajohtajana tunnettu palveluyritys, jonka tuotteet ja palvelut ovat alansa innovatiivisimpia. ” LIIKKEENJOHDON KONSULTTI: ”Projektituotantoa harjoittavien yritysten kannattavuuden parantaminen liiketoiminnan suunnittelua tehostamalla” ERÄS LAPPILAINEN KULJETUSLIIKE: ”Kaikkea kuljetetaan, kaikkea puusta paskaan, vaan ei ihmisiä” 4

5 …esimerkkejä… Haaga-Helia ammattikorkeakoulu: MARIMEKKO OYJ: 22.9.2018
5

6 Toiminta-ajatus ->LIIKEIDEA
miten yritys toteuttaa perusideaansa päämääriinsä pyrkiessään eritelty kuvaus yrityksen menestystekijöistä: tiivistää yrityksen strategiat ©Tarja Heikkilä 6

7 LIIKEIDEAN OSATEKIJÄT TOIMINTATAPA (strategiset perusvalinnat)
TARVE / HYÖTY ASIAKKAALLE IMAGO (YRITYSKUVA) ASIAKAS- RYHMÄ(T) TUOTTEET / PALVELUT TOIMINTATAPA (strategiset perusvalinnat) ©Tarja Heikkilä 7

8 LIIKEIDEAN OSATEKIJÄT
TARVE / HYÖTY ASIAKKAALLE IMAGO (YRITYSKUVA) Tämä syntyy markkinoilla muiden valintojen kautta Tämän pohjalta vastaus asiakkaiden tarpeisiin eli asiakaslupaus (tiivistyy yrityksen missioon) ASIAKAS- RYHMÄ(T) TUOTTEET / PALVELUT SEGMENTOINTI- STRATEGIA TUOTESTRATEGIA TOIMINTATAPA (miten tämä yritys toimii käytännössä = operatiiviset strategiat) ©Tarja Heikkilä 8

9 MARIMEKON LIIKEIDEAN OSATEKIJÄT – pohdi!
IMAGO (YRITYSKUVA) TARVE / HYÖTY ASIAKKAALLE TUOTTEET /PALVELUT ASIAKASRYHMÄ(T) TOIMINTATAPA ©Tarja Heikkilä 9

10 Liikeidean elinvaiheet -> yrityksen elinkaari
Kehitysliikeidea Kaikki nykyhetkeen johtaneet asiat voidaan kyseenalaistaa ! MARIMEKON LIIKEIDEAN KEHITYSVAIHEET ? ©Tarja Heikkilä 10

11 LIIKEIDEASTA LIIKETOIMINTASUUNNITELMAKSI
YRITYSIDEAN LÖYTYMINEN YRITYSIDEAN KEHITTÄMINEN Yritysideasta liikeideaksi Strategiset perusvalinnat MISSÄ OLEMME IDEAN TESTAUS Omien voimavarojen arviointi Toimintaympäristön analyysit (toimiala, kysyntä, asiakkaat, kilpailu) SWOT MIHIN HALUAMME MENNÄ PITKÄN TÄHTÄIMEN PÄÄMÄÄRIEN JA LYHYEN TÄHTÄIMEN TAVOITTEIDEN VALINTA MITEN SINNE MENEM- ME LASKELMAT SUUNNITELMIEN TOTEUTTAMISEKSI: MITÄ MAKSAA MISTÄ RAHAT KANNATTAAKO STRATEGIOIDEN TÄSMENTÄMINEN TOIMINTASUUNNITELMIEN LAATIMINEN -markkinointi, tuotteen/ palvelun kehitys -tuotanto, logistiikka -henkilöstö, toiminnan organisointi -taloushallinto RISKIANALYYSI JA RISKIEN HALLINTASUUNNITELMA KÄYTÄNNÖN PERUSTAMISTOIMET ©Tarja Heikkilä 11

12 Tarja HeikkiläTarja Jokinen
HUOMIOI LINKIT ! Lue lisää! Lue lisää! Suora linkki Lue Yrittäjien sivuilta! Tarja HeikkiläTarja Jokinen 12 Taloushallintoliitto Lähde:

13 Liiketoimintasuunnitelma on
Markkinointiväline Suunnitelmalla markkinoidaan ja myydään sijoittajalle, rahoittajalle, kumppaneille ja liiketoiminnan toteuttajille tulevaa taloudellista menestystä. Sen tulee olla kattava ja looginen. • Viestinnän väline Sisällön pitää olla luettava, visuaalinen, ytimekäs ja ei-tekninen. • Sitouttamisen väline Liiketoimintasuunnitelma asettaa tavoitteet ja kuvaa edellytykset niiden saavuttamiselle. • Dokumentti, joka syntyy ja tarkentuu liiketoiminnan suunnitteluprosessissa On olemassa erilaisia liiketoimintasuunnitelman malleja. Mallit jäsentävät suunnitteluprosessia, koska ne sisältävät ne kysymykset, joihin suunnittelussa on vastattava. Muista, että tässä esityksessä myös Sinisen meren strategia (Lähde: Aarni Heiskanen, ) 13 13 13

14 YRITYSMUODOT HENKILÖYRITYKSET PÄÄOMAYHTIÖT Yksityinen toiminimi
AIHE OPISKELLAAN ITSENÄISESTI HENKILÖYRITYKSET Yksityinen toiminimi Avoin yhtiö Kommandiittiyhtiö PÄÄOMAYHTIÖT Osakeyhtiö Oy Oyj Osuuskunta Europpayhtiö (LINKKI!) Tarja Heikkilä

15 (Lähde: TEM:n yrityskatsaus 2015)

16 Yksityisen ja julkisen osakeyhtiön ero
Yksityisen osakeyhtiön osakkeilla ei voida käydä kauppaa julkisilla arvopaperimarkkinoilla pörssissä, mutta osakkeita voidaan kuitenkin myydä pörssin ulkopuolisessa kaupassa. Julkisen osakeyhtiön osakepääoman on oltava vähintään euroa. Julkisen osakeyhtiön osakkeet voivat olla julkisen kaupankäynnin kohteena pörssissä. Niitä koskee sen vuoksi tiukat säännökset toiminnan tiedottamisesta julkisuuteen. (Ks. Marimekko) Julkisessa osakeyhtiössä tulee olla aina toimitusjohtaja. 16

17 Yritysmuodon valinta perustajien lukumäärä ja keskinäinen suhde
pääoman tarve käynnistysvaiheessa vastuu yrityksen sitoumuksista päätöksenteon joustavuus varojen nosto ja voitonjako yrityksen kasvutavoitteet toiminnan jatkuvuus – lopettamisen tai myynnin helppous Linkki yritysmuotojen vertailuun Tarja Heikkilä

18 -> Ensimmäinen tehtävä: yritysmuodon valinta
                                                                            YRITYSCASE: -> Ensimmäinen tehtävä: yritysmuodon valinta Tarja Heikkilä

19 YRITYKSEN RISKIKENTTÄ
LIIKERISKIT voidaan jaotella myös strategisiin ja operatiivisiin riskeihin LIIKERISKIT YHTEISKUNNALLISET RISKIT VAHINKORISKIT (operatiivisia) TIETORISKIT OSAAJIIN LIITTYVÄT RISKIT

20 2. Riskien hallintakeinot
1. Riskin tunnistaminen ja arviointi Riskienhallinta- toiminnan organisoiminen ja kehittäminen 4. Seuranta ja vahingoista oppiminen 2. Riskien hallintakeinot -välttäminen -pienentäminen -siirtäminen -pitäminen 3. Vahinkoihin varautuminen

21 Marimekon riskit Marimekko luokittelee riskinsä seuraavasti
Strategiset riskit (=laaja-alaiset, koko yritystä koskevat) Operatiiviset riskit (=päivittäiseen toimintaan liittyvät) Taloudelliset riskit Vahinkoriskit Pohdi esimerkkejä jokaisesta riskityypistä Marimekon kannalta Marimekon riskeistä ja riskienhallinnasta voit lukea tästä


Lataa ppt "YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google