Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi"— Esityksen transkriptio:

1 Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi 20.11.2014

2 Näitä asioita käsitellään…
Kuka opiskelee S2-oppimäärää? Miten S2:ta opiskellaan? Miten S2 arvioidaan? Millainen on maahanmuuttajaoppilaan oppimissuunnitelma? Kuka saa mamu-todistuksen? Mitä todistuksia annetaan ja milloin? Millaista on hyvä arviointi? Auli Soinio

3 Kuka opiskelee s2-oppimäärää?
Oppilaan äidinkieli ei ole suomi (eikä ruotsi tai saame). Oppilaan suomen kielen taito ei ole äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Arvioinnin tekee S2-opettaja yhdessä oppilasta opettavien opettajien kanssa. Oppimäärä voidaan vaihtaa koulun hallintopäätöksellä. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista. Oppimäärän vaihtoa harkittaessa huoltajalle kerrotaan oppimäärän vaihdon vaikutuksista opiskelun tukeen, arviointikriteereihin ja jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Esittäjän nimi p.k.vvvv

4 Ennakkotietoa: s2 ja ops 2016
Oppilasta opettavat opettajat yhdessä määrittävät oppilaan tarpeen S2-oppimäärään. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista. Oppilaan äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame tai hänellä on monikielinen tausta. Kriteerit: jollakin kielitaidon osa-alueella on puutteita → osaaminen ei ole riittävää yhdenvertaisena kouluyhteisön jäsenenä toimimiseen päivittäisessä vuorovaikutuksessa ja koulutyöskentelyssä suomen kielen taito ei riitä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun. Esittäjän nimi p.k.vvvv

5 Miten s2:ta opetetaan? Suomea toisena kielenä opetetaan joko osittain tai kokonaan suomi äidinkielenä -oppimäärän sijaan. Oppilaan oppimäärä on S2, mutta hän osallistuu suomi äidinkielenä -tunteihin. Oppilas osallistuu S2-opetukseen ja joihinkin äidinkielen tunteihin. Oppilas käy vain S2-opetuksessa. Esittäjän nimi p.k.vvvv

6 Miten s2:ta opetetaan? On hyvä laatia oppimissuunnitelma (yleinen tuki). Arvio kielitaidon tasosta (kielitaidon tasojen kuvausasteikko). Opiskelu tähtää suomen kielen taidon kehittämiseen niin S2- kuin äidinkielen tunneillakin. Tiedonalojen kieltä opiskellaan eri oppiaineiden tunneilla. Arvioidaan kielitaidon kehittymistä. Kielitaidon kehittyessä oppimäärä on mahdollista vaihtaa suomi äidinkielenä -oppimäärään. Esittäjän nimi p.k.vvvv

7 Millainen on maahanmuuttajaoppilaan oppimissuunnitelma?
Laaditaan VAIN, kun oppilas ei pysty opiskelemaan opetussuunnitelman yleisten tavoitteiden mukaan. Syynä on oppilaan heikko suomen kielen taito tai lyhyt koulunkäyntihistoria. Oppimissuunnitelmaan merkitään oppiaineittain tavoitteet ja toteutus, sisältö ja arviointi. Arviointi perustuu oppimissuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Todistuksissa on henkilökohtaisen oppimissuunnitelman mukaisesti opiskelluille oppiaineille oma arviointiasteikko, joka kertoo arviointilausekkein tavoitteiden saavuttamisesta. Esittäjän nimi p.k.vvvv

8 Kenelle mamu-todistus?
Mamu-todistuksen saa oppilas, joka opiskelee s2-oppimäärää ja LISÄKSI hänellä on oppimissuunnitelma jossakin aineessa. Oppilas opiskelee oppimissuunnitelman tavoitteiden mukaan omassa luokassaan, Sannan nivelvaiheen ryhmässä, erityisopettajan luona tai tukiopetuksessa. Jos oppilas opiskelee S2-oppimäärää, mutta hänellä ei ole oppimissuunnitelmaa missään muussa aineessa, hän saa normaalin ”numerotodistuksen”. Esittäjän nimi p.k.vvvv

9 Millaista on hyvä arviointi?
Eroaako maahanmuuttajaoppilaiden arviointi syntyperäisten arvioinnista? Mikä on arvioinnin tehtävä? Millaista arvioinnin pitäisi olla, jotta tehtävä täyttyy? Lähtökohdat huomioitava, heikot – taitavat, edistymisen arviointi Henk.koht. Tavoitteet, näppituntuma on, oppilaan tunteminen, kannustaminen, palaute oppilaalle ja vanhemmille Ei saa erota syntyperäisten arvioinnista, samat kriteerit, arvioidaan edistymistä Numerotodistus – mamu-todistus Ymmärrettävyys, sekä oppilaat että huoltajat Esittäjän nimi p.k.vvvv

10 Millaista on hyvä arviointi?
Arviointi ohjaa, tukee ja kannustaa opiskelua. Antaa oppilaalle ja huoltajille realistisen kuvan oppimisesta ja edistymisestä. → jatkuva palaute (”tämän osaat”, ”tämä pitää vielä oppia”) → sanallinen arviointi → selkeät, yksiselitteiset sanamuodot Esittäjän nimi p.k.vvvv

11 Millaista on hyvä arviointi?
OPS 2004: ”Maahanmuuttajaoppilaiden eri oppiaineiden arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä suomen tai ruotsin kielen taito. Oppilaan arvioinnissa tulee käyttää monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä, jotta hän kykenee osoittamaan osaamisensa mahdollisista suomen tai ruotsin kielen taitojen puutteista huolimatta.” Esittäjän nimi p.k.vvvv

12 Mitä Monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä on olemassa?
Suulliset kokeet Omakieliset kokeet Näyttökokeet Lyhyen aikavälin tavoitteet ja suulliset kokeet, portaittainen eteneminen kohti isoa koetta Sanasto: käsitteet ja määritelmät Tehtävät toimivat kokeina Jatkuva palaute, keskustelurinki Käsitevihko Portfolio sanapurkki Esittäjän nimi p.k.vvvv


Lataa ppt "Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google