Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa"— Esityksen transkriptio:

1 Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Heidi Nikkinen 2017

2 Varhaiskasvatuksen tehtävä
Suojella ja edistää lasten oikeutta hyvään ja turvalliseen lapsuuteen Lapsuus on itseisarvo Oulun kaupungin linjauksissa arvoperusteet pohjautuvat ROHKEUDELLE, REILUUDELLE ja VASTUULLISUUDELLE

3 Lapsilta kysyttyä Mitä tarkoittaa, että on arvokas?
Millainen lapsi tai aikuinen on reilu? Mitä tulee mieleen sanasta kuunteleminen? Millainen on ihminen, joka on aidosti läsnä?

4 toimintakulttuuri Työyhteisön kaikki jäsenet vaikuttavat sen rakentumiseen Toimintakulttuuri vaikuttaa kaikkiin jäseniin Pedagoginen perustelu työtavoille ja toimintatavoille Tapamme toimia välittyy lapsille suorana mallina Arvot ja asenteet siirtyvät lapsille Toimintakulttuurin arviointi ---> muuttaminen

5 Arvokas-hanke ArvoKas --- arvokasvatus
Pohjoismainen 2-vuotinen tutkimus Mukana 5 päiväkotia kustakin Pohjoismaasta Hankkeessa tutkittu, millaisiin arvoihin pohjoismainen varhaiskasvatus perustuu ja miten arvot näkyvät arjessa Tutkimustulosten mukaan työn ytimessä ovat välittämiseen liittyvät arvot ( kiireettömyys, pysähtyminen, kuunteleminen, koskettaminen ) Demokratia Välittäminen Osaaminen Oppimisen tukeminen

6 Mistä on kyse nojatuolipedagogiikassa?
Lupa rauhoittua ja istua alas Aito kuunteleminen Aikuisen läsnäolo, fyysinen läheisyys, kosketuksen merkitys Havainnointi ( itseä/ työtovereita ) Kaunis ja kunnioittava puhetapa Lapsihavainnointi---- tulkinta vs. havainnointi Häiriötekijöiden eliminointi, priorisointi Pienryhmätoiminta Konfliktitilanteiden selvittäminen positiivisesti ja yhdessä oppien Välittäminen, toisen kunnioittaminen Tunteiden sanoittaminen Leikin tärkeys ( yhteenkuuluvuus----poissulkevuus )

7 Toimintakulttuurin muuttaminen
Mikä työssä innostaa? Motivoi? Mikä työssä ärsyttää? Mikä kasvatuksessa on tärkeintä? Arvot, asenteet Miksi teen näin? Miksi toimin näin? Sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin Sääntöjen noudattaminen Tunnista ei-toivotut piirteet Rohkeus muuttaa ja muuttua Arviointi

8 Ristiriitojen aallokossa
Positiivisuus Negatiivisuus Konfliktitilanteiden väheneminen Lapset oppivat sanoittamaan tunteitaan Keskustelutaito lisääntyy Kunnioitus, luottamus Organisointi, priorisointi Kiire ja väsymys Osaanko priorisoida oikein Onko lasten syy, että on paperitöitä yms? Välinpitämättömyys, ei kiinnosta Töissä on kivaa, koska siellä on muita aikuisia....

9 pohdintaa Kenelle lapsi kertoo asioistaan? Miksi juuri tietylle aikuiselle? Kuka tulee kuulluksi ja kuka ei koskaan tule kuulluksi, miksi? Kokeeko lapsi itse tulleensa kuulluksi? Huomaanko lapsen, kun hän lähestyy minua? Miten toimin, kun lapsi yrittää tavoittaa huomioni? Teenkö lapsihavainnointia? Miten tulkitsen havainnointiani? Koskettelenko lasta / aikuista keskustellessani hänen kanssaan?

10 Lisää pohdintaa Priorisoinko asioita? Miten priorisoin? Menevätkö paperityöt / puhelimeen vastaaminen / palaverit yms. lapsen edun edelle? Miten häiriötekijät voidaan järjestää niin, että ne eivät vaikuta lapsiryhmän toimintaan? Viekö kiire ja väsymys positiivisuuden tunteen? Kuinka paljon minulla menee aikaa päivittäin keskusteluun aikuisten kanssa?

11 ....edelleen pohdittavaa... Miten luon iloa ympärilleni? Miten luon positiivisuutta? Mitä arvostan itsessäni / muissa? Mitkä ovat asenteeni ja arvomaailmani ja kuinka nämä heijastuvat työssäni? Jokainen leikki liittyy sosiaalisiin suhteisiin, lapsi joko poissulkee tai ottaa mukaan.

12 Lisätietoa Mitä kuuluu?--- Piia Roos ArvoKas- hanke:
Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow ( ValuEd, NordForsk )

13 Kuuntele minua, minäkin kuuntelen sinua!
Kiitos 


Lataa ppt "Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google