Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT"— Esityksen transkriptio:

1 PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Liisa Kontturi-Paasikko 2017

2 Paritanssin ydinasiat /KEHO
Kehon kannatus, linjaukset Kehon liike paikallaan Taivutukset, kierrot, kallistukset jne. Kehon liike tilassa Motoriset perustaidot (kävely, juoksu, erilaiset hyppelyt jne.) Taivutusten, kiertojen, kallistusten jne. lisääminen tähän Suunnistaminen tilassa Kehon ja liikkeen dynamiikka Kehon dynamiikka, jännitys/rentous Liikkeen dynamiikka

3 PARITANSSIN YDINASIAT / KOMMUNIKAATIO
MINÄ Uskallus olla ryhmässä, uskallus olla parin kanssa, uskallus heittäytyä olemiseen ja tekemiseen Me (pari) Henkinen kontakti Fyysinen kontakti ME (ryhmä) Miten minä ja/tai me (pari) toimimme ryhmässä

4 PARITANSSIN YDINASIAT / MUSIIKKI
Perussyke ja perusrytmi Tasajakoinen / kolmijakoinen syke Tasaisen sykkeen hahmottaminen omassa liikkeessä Perusrytmikerroksen löytäminen ja motoristen taitojen liittäminen siihen Musiikin tunnelma Lajinomainen musiikki Muutokset musiikissa

5 PARITANSSIN YDINASIOIDEN TULOKSENA
Jokainen lajiperhe sisältää kehon käytöstä, kommunikaatiosta ja musiikista asioita, jotka ovat tyypillisiä ja tyylinmukaisia ko. perheelle. Yksittäiset tanssilajit käyttävät ydinasioista poimittuja yksittäisiä asioita, joiden avulla lajeihin löydetään tyylinmukaiset kuviot, ajoitukset, liikkumistavat, parityöskentelyn tavat, musiikintulkinnan tavat jne.

6 1. Porras / ENNEN PARITANSSIA
Tässä vaiheessa harjoitellaan perustaitoja, joiden päälle päästään rakentamaan lajiin johtavia ja lajikohtaisia erityistaitoja. Taitoja ja asioita harjoitellaan paljon yksin, pyrkimyksenä on saada mahdollisimman monipuolinen osaaminen omaan kehoon ja selkeä valmius omaan mieleen. Opettamisen haasteet: Lasten opetus lähtee luontevasti näistä taidoista, mutta miten näitä opetetaan aikuisikäisille oppilaille? Miten pystytään eriyttämään opetusta niin, että ne, jotka tarvitsevat harjaannusta näissä taidoissa saavat sitä? Miten saadaan motivoitua aikuinen, tanssikurssille tullut oppilas, harjoittelemaan näitä asioita ja taitoja?

7 2. PORRAS / KOHTI PARITANSSIA
Tässä vaiheessa harjoitellaan asioita, jotka ovat yhteisiä isommille lajiperheille. Parityöskentelyn perusasioita : Suljetussa tanssiotteessa tehtäviä asioita / Avoimessa tanssiotteessa tehtäviä asioita  Paikallaan , liikkuen tilassa Luova lähestymistapa on hyvä pitää mukana. Koska vielä ei mennä tanssilajeihin, ei ole olemassa ”oikeaa tai väärää” tapaa tehdä asioita. Miten vienti-seuraaminen sujuu, miltä se tuntuu, mitä siinä tapahtuu? Miten se toteutuu ”paikkalajeissa ><liikkuvissa lajeissa? Miten kuviot muodostuvat, onko niissä jotain lainalaisuuksia?

8 3. PORRAS / Paritanssi Paritanssilajit koostuvat:
Oman kehon hallinnasta sekä paikallaan ja liikkeessä Vuorovaikutuksesta eli kommunikaatiosta parin kanssa Parin yhteisestä liikkeestä suhteessa soivaan musiikkiin Mitä vankemmalla pohjalla nämä asiat ovat, sitä nopeammin päästään etenemään varsinaisten paritanssilajien opettelussa.

9 POHDITTAVAKSI ja Ihmeteltäväksi
Onko olemassa oikeaa tai väärää tapaa toteuttaa asioita? Voiko tanssiminen olla vuorovaikutteista ja musikaalista ilman että tanssittavalle lajille annetaan jokin nimi? Mikä on minun suhteeni tanssiperinteessä oleviin käsityksiin esim. lajin karakterista? Mikä on minun suhteeni soivan musiikin vaikutukseen tanssimisen tyyliin tai lajin askelikkoihin? Kuka vie ja kuka seuraa? Onko olemassa viejä ja seuraaja? Missä vaiheessa pidän kiinni / opetan rajoja, missä vaiheessa opetan päästämään niistä irti?


Lataa ppt "PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google