Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet"— Esityksen transkriptio:

1 Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet
VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

2 Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet
Odotetaan, että vapaaehtoinen on aina käytettävissä Asiakas ja vapaaehtoinen eivät löydä yhteistä säveltä Vapaaehtoinen voi kokea suuren pettymyksen, jos asiakas ilmoittaa, ettei hän halua jatkaa vapaaehtoissuhdetta tai organisaatiolla ei ole sopivaa työtä tarjolla Asiakkaalla ei ole selkeää käsitystä vapaaehtoisen roolista ja hän odottaa vapaaehtoiselta tähän suhteeseen kuulumattomia asioita – henkisiä, fyysisiä tai aineellisia VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

3 Vapaaehtoistoiminnan ongelmatilanteet
Asiakkaalla voi olla jo entuudestaan laaja tukiverkosto ja vapaaehtoinen kokee itsensä tarpeettomaksi. Vapaaehtoisella ei ole selkeää tukirengasta itselleen, toimintaa järjestävä taho ei pidä vapaaehtoisistaan huolta  vapaaehtoisella ei ole myöskään selkeitä rajoja toiminnassaan. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

4 Vapaaehtoistoiminnan ongelmatilanteet
Mahdottoman pyynnön esittäminen ei tee asiakkaasta mahdotonta  hänellä on oikeus esittää pyyntöjä, samoin kuin vapaaehtoisella on mahdollisuus kertoa hänelle, mitkä asiat eivät kuulu toimintaan. Vapaaehtoinen antaa asiakkaalle oman puhelinnumeronsa. Vapaaehtoisen tulee saada toimintaa järjestävältä taholta tukea ja apua mahdollisiin ”väärille ”urille meneviin tilanteisiin tai työ voi olla liian vaikeaa VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

5 Vapaaehtoisen aiheuttamia ongelma-tilanteita tuettaville ja organisaatiolle
Oma rikkinäisyys ja keskeneräisyys aiheuttaa oireilua jatkuvasti. Vapaaehtoisen käyttäytyminen on tilanteeseen sopimatonta (aggressiivisuus, hermostuneisuus, lyhytpinnaisuus, riitaisuus jne.). Epärehellisyys ja epäluotettavuus. Vapaaehtoisen huono käytös kuormittaa koko yhteisöä ja pahimmillaan halvaannuttaa toiminnan. Sääntöjen rikkominen. Minä minä -asenne. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

6 Palautteen antaminen Yleisperiaate:
-> myönteistä palautetta, kehuja ja kiitoksia voi antaa toiselle julkisesti, missä tilanteessa tahansa MUTTA negatiivinen (korjaava) palaute tulisi aina antaa kahden kesken Palaute annetaan henkilön käyttäytymisestä tai tekemisestä, ei persoonaan liittyvistä asioista. Vapaaehtois- ja vertaistoiminnassa kaikilla on tasa-arvoinen asema antaa ja saada palautetta. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

7 Palautteen antaminen Ole konkreettinen ja kuvaile sitä, mitä toinen on tehnyt Vältä johtopäätöksien ja tulkintojen tekemistä Anna palaute välittömästi tai mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen Parhaimmillaan palautteen antaminen on vastavuoroinen prosessi, joka tähtää kehittymiseen. Sämpyläpalaute: aloita ja lopeta rohkaisevasti, korjaavat ehdotukset välissä VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

8 Palautteen vastaanottaminen
Palautteen vastaanottaminen on oma taitonsa  myönteistä palautetta usein vähätellään ja kielteinen otetaan ilkeilynä Pyydä palautteen antajaa kertomaan täsmällisesti ja konkreettisesti, mistä asioista palaute annetaan ja miksi. Pyydä perusteluita ja täsmennyksiä, älä hyväksy epämääräisiä tai yleistäviä vihjeitä VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

9 Loukkaantumisen selvittäminen
Ihmisten välisessä toiminnassa tapahtuu loukkaantumista Eri asiat loukkaavat eri ihmisiä Loukkaaja ei aina edes ymmärrä sanoneensa tai tehneensä jotain, josta toinen loukkaantuu Loukkaantumiset ja niihin johtaneet tilanteet on hyvä selvittää nopeasti Joskus on hyvä antaa tunnekuohun laantua ja ottaa asia esiin vasta jonkin ajan kuluttua VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

10 Loukkaantumisen selvittäminen
Loukatun henkilön kannattaa kertoa, miltä sanottu asia tai tapahtuma tuntui. Loukkaajan ei kannata vähätellä loukatun kokemusta, vaikka asia hänestä tuntuisi pieneltä ja vähäpätöiseltä. Kuuntelemisen taidosta on tässä erityisesti hyötyä, jotta loukkaaja ymmärtää, miten loukattu on tilanteen kokenut. Anteeksipyyntö on tärkeä tapa pyrkiä ratkaisemaan tilanne. Voidaan myös sopia siitä, miten jatkossa estetään vastaavan tilanteen syntyminen. Loukkaaja voi myös kysyä, miten hän voisi hyvittää aiheuttamansa mielipahan. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013

11 Mitä vapaaehtoinen/vertainen ei tee?
Ei lainaa rahaa Ei toimita asiakkaan puolesta jokapäiväiseen elämään liittyviä käytännön asioita, jos sellainen tuki ei ole välttämätöntä eikä siitä olla sovittu Ei arvostele, tuomitse tai ”mestaroi” asiakkaan elämäntilannetta. Ei anna itseään ja aikaansa rajoituksetta asiakkaiden käyttöön. Vapaaehtoisen omana tukena toimivat vapaaehtoistapaamiset, joissa on mahdollista keskustella toiminnan iloista ja huolista. Vapaaehtoisilla täytyy olla ohjaaja, jonka puoleen vapaaehtoinen voi kääntyä tarvittaessa. Toimintaa järjestävän tahon on pidettävä huoli vapaaehtoisistaan ja heidän jaksamisestaan. VaVe-koulutus Sininauhaliitto 2013


Lataa ppt "Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google