Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö"— Esityksen transkriptio:

1 4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Näppäryyttä vaativat tehtävät voivat olla vaikeita Hänellä voi olla tasapaino-ongelmia Molemmilla käsillä yhtäaikainen työskentely vaikeaa Silmän ja käden yhteistyö voi olla vaikeaa Kynäote voi tuottaa vaikeuksia Anne Hallenberg Erityisopettaja

2 Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava
Huolehdi työturvallisuudesta Anna aluksi tehtäviä sitä mukaa, kun nuori ehtii tehdä Anna lisää tehtäviä kun nuori on siihen valmis Ohjaa riittävästi Opeta käyttämään apuvälineitä esim. painavien esineiden siirrossa Anne Hallenberg Erityisopettaja

3 5. Hahmottamisvaikeudet
Opiskelijalla voi esiintyä jotakin seuraavista Vaikea hahmottaa suuntia: oikea ja vasen, itä ja länsi menevät sekaisin Kartan avulla liikkuminen voi olla vaikeaa Vaikea oppia reittejä: sokkeloiset varastot voivat olla hankalia Anne Hallenberg Erityisopettaja

4 Askelsarjat tuottavat vaikeuksia
Ajan hahmottaminen voi olla vaikeaa: viisitoista vaille ja viisitoista yli menevät sekaisin. Myöhästelee. Symbolien ja merkkien ymmärtäminen voi olla vaikeaa Suullisia ohjeita on vaikea painaa mieleen. ja Anne Hallenberg Erityisopettaja

5 6. Tarkkavaisuuden häiriöt AD/HD, ADD Tarkkaavaisuushäiriöisen opiskelijan tuntomerkkejä
Keskittymiskyvyn puute Ylivilkkaus Alivilkkaus, unelmointi Keskittymisen vaikeus. Pienetkin ärsykkeet, jotka voivat olla peräisin ympäristöstä tai omista tunteista häiritsevät keskittymistä Anne Hallenberg Erityisopettaja

6 Impulsiivisuus, toimii hetken mielijohteesta Aloitekyvyttömyys
Lisäksi tyypillistä Oppimisen vaikeus matematiikassa Lukivaikeus Hahmottamisen vaikeus Motoriset vaikeudet Anne Hallenberg Erityisopettaja

7 Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava
Motivoi Pyri rakentamaan luottamus nuoren ja työpaikan henkilöstön välille Anna selkeät pelisäännöt, joita noudatetaan Anna tehtäviä vähän kerrallaan kuitenkin riittävästi Nuori kirjoittaa tarvittaessa annetut tehtävät paperille Anne Hallenberg Erityisopettaja

8 Taukoja voi olla useammin kuin normaalisti
Anna kannustavaa palautetta pienistäkin asioista, jos se on realistista Luo turvallinen ja rauhallinen ympäristö Työaika voi olla aluksia lyhyempi ja lisätään, kun opiskelija tutustuu paremmin työympäristöön ja työyhteisöön. Anne Hallenberg Erityisopettaja

9 7. Kulttuuriin ja kieleen liittyvät vaikeudet
Vaikeuksia puhua, kirjoittaa ja ymmärtää suomen kieltä. Vaikeuksia toimia suomalaisessa kulttuurissa Mahdolliset oppimisen muut vaikeudet tuovat lisää esteitä ammattiin opiskelulle Salon seudun aikuisopisto; Polkuja työelämään - opas maahanmuuttajille Anne Hallenberg Erityisopettaja

10 Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava
Anna positiivista palautetta pienistäkin asioista aina, kun voi antaa Toimi samalla tavoin kuin lukivaikeuksista opiskelijaa ohjatessasi Tutustu nuoren kulttuuriin ja anna hänen kertoa kulttuuristaan ja kerro omastasi Puhu hitaasti ja selkeästi Anne Hallenberg Erityisopettaja

11 8. Mielenterveyden ongelmat
Tuntomerkkejä: Heikko itsearvostus Heikot sosiaaliset taidot Aloitekyvyttömyys Keskittymisvaikeuksia Epäluottamus ihmisiä kohtaan Anne Hallenberg Erityisopettaja

12 Toiminta- ja työkyky alentunut tai rajoittunut Ahdistunut
Syömishäiriöitä Todellisuuden taju hämärtynyt Mielialahäiriöitä havaittavissa Anne Hallenberg Erityisopettaja

13 Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava
Joustavat työajat Annetaan kannustavaa palautetta usein Luodaan arvostava ja kuunteleva ympäristö Taataan turvallinen ja rauhallinen ympäristö Määritellään yhteyshenkilöt Otetaan mukaan keskusteluihin ja kokouksiin Työpaikkaohjaaja tietää hänen sairaudestaan Stressiä aiheuttavista asioista keskustellaan Anne Hallenberg Erityisopettaja

14 Arvioinnin perusteet Oppiaine Mukautettu tavoite
Keskeiset sisällöt (koko oppimäärä) Arviointikohteet (edellisiin sisältöihin) Anne Hallenberg Erityisopettaja

15 Tiedät, tarvitaan myös:
aimo annos käytännön järkeä luontaista ohjaajan vaistoa kokemuksen tuomaa kasvatustaitoa kiinnostusta kärsivällisyyttä aitoutta tunnollisuutta Anne Hallenberg Erityisopettaja

16 Virheiden tekemistä ei tule pelätä
Virheiden tekemistä ei tule pelätä! Virheetöntä kasvattajaa ei ole olemassa, ja virheistä jos mistä pystyy oppimaan! Anne Hallenberg Erityisopettaja


Lataa ppt "4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google