Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaija Katajakoski Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Toimitusjohtaja Ilkka Luoma
2
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite
Yhdistää Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin jäsenkuntien (10 kpl) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yhteen organisaatioon 9 täysjäsentä ja 1 osajäsenkunta (Reisjärvi) Aloittaa toimintansa Yhdistää uudella tavalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja toteuttaa aidon toiminnallisen integraation Organisaatiomalli valmis, päätöksentekoelimet aloittaneet toimintansa Soiten toiminta voidaan toiminnallisesti siirtää Keski-Pohjanmaan maakunnalle vuoden 2019 alusta => merkittävä osa Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksesta sosiaali- ja terveydenhuollon osalta on jo tehty
5
Hallituksen linjaukset 7.11.2015
6
Hallituksen linjaukset 7.11.2015
14
Terveydenhuoltolaki, päivystysasetus ja VNA ESH keskittämisestä lausunnolla 10.9. saakka
15
Valinnanvapaus säilyy !
Eri lähteistä saatujen tietojen mukaan maakuntajakoa ei muuteta ilman kuntien valtuustotason päätöksiä. Kruunupyyn ja Reisjärven kuntien sote-palveluiden tulevaisuus? Valinnanvapaus säilyy !
16
v
23
Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksen keskeiset tavoitteet soten näkökulmasta
Kaavamaisen erikoissairaanhoidon keskittämisen sijaan järkevä työnjaosta sopiminen Pohjois-Suomen yhteistyöalueen ESH toimijoiden kesken Kirurgian kategorinen keskittäminen ei ole järkevää Päivystävän sairaalan tulevaisuuden turvaaminen Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio on järjestämisen ja rahoittamisen lisäksi myös palvelutuotannon integraatiota Yhtiöittämisvelvoitetta ja valinnanvapausmallia on syytä vielä arvioida uudelleen kriittisesti ja pyrkiä lausunnoilla vaikuttamaan valtakunnan tason lakivalmisteluun Ensihoidon ja pelastustoimen palveluiden järjestämisvastuu on tarkoituksenmukaista olla 18 maakunnalla Soiten toimintakautena vuosina sote-palveluiden vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen siten, että valinnanvapaus ja valtion rahoitusmalli (raamibudjetti) ei aiheuta uhkaa julkiselle palvelutuotannolle eikä Keski-Pohjanmaan maakunnan itsenäisyydelle tulevaisuudessa
24
Keski-Pohjanmaan maakuntauudistuksen keskeiset tavoitteet soten näkökulmasta
Järjestämisen ja tuottamisen eriyttämis-vaatimuksesta huolimatta ei ole järkevää tehdä kovin raskasta hallinnollista rakennetta Keski- Pohjanmaan maakunnan kokoiseen maakuntaan Sitran palvelupaketti-malliin perehtyminen järjestäjä-työkaluna Kruunupyyn ja Reisjärven tilanteen selkiyttäminen KPKS tuottaa n. 25% palveluistaan oman maakuntansa ulkopuolelle (enemmänkin, jos Reisjärveä ja Kruunupyytä ei lasketa omaan maakuntaan kuuluviksi) => valinnanvapaus ja valtion rahoitusmalli edellyttää palveluiden tuotteistamisen ja mallin palveluiden ostamisen ja myymisen toteuttamiseksi maakuntien välillä Sisäinen vs. ulkoinen asiakkuus
25
Keski-Pohjanmaalla on hallittavissa oleva, toimiva ja tarkoituksenmukainen sote-kokonaisuus
Aitoa yhteistyötä oikeassa koossa
26
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.