Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat 19.11.2013
Mikko Martikainen

2 Miksi (kumppanuus ja) hankinnat ovat tärkeitä?
Pystytään operationalisoimaan kumppanuuden edut Uudet ideat Uudet osaamiset käyttöön Tavoitteena yhdistää ja hyödyntää eri toimijoiden osaaminen Innovaatiotutkimus korostaa toimittajia ja asiakkaita tärkeimpinä innovaatioiden lähteinä Yhteiskunnan suurten haasteiden ratkaiseminen edellyttää voimavarojen kokoamista Kuntalaiset edellyttävät yksilöllisempiä palveluita Asiakaslähtöisyys / marginaaliryhmät Hankinnat ovat kunnan keskeinen työkalu, jolla palveluita voidaan kehittää Mikko Martikainen

3 Kaupungin / kunnan uusi rooli
Ei tuottajan roolissa niin vahvasti kuin aikaisemmin Manageri, joka: Miettii ja määrittää tavoitteita Mitä palvelulla halutaan aikaan saada / vaikuttavuus Kuntalaisen tarpeet, toiveet ja asiantuntemus muodostaa palveluiden järjestämisen suunnittelu- ja tietopohjan Miettii resurssit ja osaamiset Valjastaa ja kehittää Julkisen sektorin ”eloonjäämiskysymys” Mikko Martikainen

4 Innovaatiomyönteiset julkiset hankinnat
Hankinta tavoitteiden pohjalta sopimukset muotoillaan tavoitteiden mukaan ei palvelusisältöjen mukaan kannusteet, sanktiot, mittaus > tuottajien on kehitettävä palveluita tavoitteiden saavuttamiseksi Ei vain ostotapahtuma suunnittelu, vuoropuhelu, hankinta, toteutus, yhteinen kehittäminen, seuranta, reagointi Keino hankkia ja edistää innovaatioita, motivoida toimittajia kehittämiseen ja luoda tilaa innovatiivisuudelle Hankinnat on strateginen asia kunnille hankinnoilla kunta ohjaa ja kehittää palveluita Mikko Martikainen

5 Hankinnan vaiheet ja asiakasnäkökulma
Vuoropuhelu markkinan kanssa Vuoropuhelu tarpeista ja ratkaisuista Uudet tavat päästä kiinni asiakkaan arkeen ja tarpeisiin (muotoilu) Hankinta Tavoitelähtöisyys / mitä palvelulla lopulta halutaan aikaan saada kuntalaisille Valintavaiheessa asiakas / kuntalainen mukana Sopimuskausi Palvelun yhteiskehittäminen Tilaaja, tuottaja ja asiakas yhdessä Pilotointi Kokeilut Kannusteet sidottu vaikuttavuuteen Mikko Martikainen

6 Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys
Yhteenvetona Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys kumppanuuden kautta innovaatiot ja tuottavuus Kunta on osaamisien ja resurssien manageri / uusi rooli kokoaa, kehittää ja yhdistää osaamisia Hankinnat ovat strateginen asia kunnille hankinnoilla kunta ohjaa ja kehittää palveluita työkalu jota ei ole vielä hyödynnetty 100 % Kuntalaisen tarpeet, toiveet ja asiantuntemus muodostaa palveluiden järjestämisen suunnittelu- ja tietopohjan Mikko Martikainen


Lataa ppt "Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google