Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä..

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä.."— Esityksen transkriptio:

1 Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä.

2 Opitaan yhdessä! Tarjotaan seuralle valmis helppo matalankynnyksen paketti ohjaajien/ valmentajien vertaistutorointiin maksutta.

3 Opitaan yhdessä! MITÄ: Seuran ohjaajista muodostetaan pareja, jotka tukevat toistensa oppimista ja kehittymistä seuraamalla toistensa tunteja muutamia kertoja kauden aikana ja keskustelemalla ohjaajan/ valmentajan toiminnasta - toimivat toistensa vertaistutoreina. Seura saa valmiin paketin, jossa ohjeet toimintaan sekä valmiit lomakkeet ohjaajien itsearviointiin ja tunnin seurantaan. Maksuton seuralle; matalankynnyksen toimintaa eli ei vaadi suuria resursseja. Seura koordinoi toimintaa järjestämällä aloitus– ja päätöstilaisuudet.

4 Mitä vertaistutorointi on?
Opitaan yhdessä! Mitä vertaistutorointi on? Vertaistutoroinnin lähtökohtana on ohjaajien ja valmentajien toisilleen antama tuki oppimiseen ja kehittymiseen Periaatteena toimijoiden tasavertaisuus – vaikka esim. kokemuksessa ja taustassa on eroja, ovat molemmat tilanteessa tasavertaisia Keskeistä on itse- ja vertaisarviointia tukevan reflektoivan keskustelun käyminen Keskustelun tavoitteena on jakaa ideoita ja ajatuksia, oppia toinen toisiltaan, analysoida omaa toimintaa, tunnistaa omaa osaamista ja löytää kehityskohteita - Keskustelua on tärkeää käydä positiivisessa ja kannustavassa ilmapiirissä, jolloin se tuo lisää voimavaroja ja energiaa ohjaus-/valmennustyön tekemiseen

5 Toiminnan tavoitteita
Opitaan yhdessä! Toiminnan tavoitteita Seura Seuran tavoitteet: Seuran liikuntatoiminnan laadun lisääminen Seuran ohjaajien ja valmentajien yhteistyön lisääminen Ohjaajapari Ohjaajaparien tavoitteet: Oma kehittyminen Toisiltaan oppiminen Tuki arjen ohjaus- ja valmennustoimintaan Ohjaajapari

6 Miksi? Opitaan yhdessä! Opitaan yhdessä! Toisilta oppiminen
Ohjaajana/valmentajana kehittyminen Tuen saaminen arjen ohjaus-/valmennustyöhön Ohjaajien/valmentajien jaksaminen Haasteiden ratkaiseminen ja mahdollisuuksien jakaminen Yhteistyön lisääminen Lopputuloksena seuran liikuntatoiminnan laadun lisääminen Opitaan yhdessä!

7 Miten - 7 kohtaa Opitaan yhdessä! Valitaan ”koordinaattori”
Avaustapaaminen kaikille seuran ohjaajille Valitaan vertaistutorparit Ohjaajat/ valmentajat käyvät katsomassa toistensa tunteja Puretaan käynnit Seura järjestää kauden lopussa tapaamisen Sovitaan toiminnan jatkamisesta

8 Opitaan yhdessä! 1. Aloitus – koordinaattorin valinta MILLOIN: Elokuun / tammikuun alku MITÄ: Seura valitsee esim. johtokunnasta tai muista toimijoista toiminnalle ”koordinaattorin”. Rooli ei ole raskas. OHJEET: Koordinaattorin tärkein ominaisuus on olla innostava, tehtävä ei vaadi ohjaajana tai valmentajana toimimista tai pitkää kokemusta KOORDINAATTORIN TEHTÄVÄT: Tapaamisten järjestäminen, tarvittaessa parien valinnassa auttaminen, materiaalin jakaminen, kontaktihenkilönä toimiminen.

9 Opitaan yhdessä! 2. Seura pitää kaikille seuran ohjaajille/ valmentajille avaustapaamisen, joka voi olla normaalin ohjaajapalaverin yhteydessä. MILLOIN: Syys-/ kevätkauden alku MITÄ: Kerrotaan vertaistutortoiminnasta ja käytännöistä OHJEET: Käytännöistä sopiminen Materiaalin läpikäynti yhdessä Varataan noin 60 min. aikaa

10 Opitaan yhdessä! 3. Vertaistutorparien valitseminen MILLOIN: syys-/ kevätkauden alku esim. avaustapaaminen MITÄ: Seura tai ohjaajat itse valitsevat toisilleen vertaistutorparit: voivat olla saman toiminta-alueen ohjaajia/valmentajia tai myös esim. lasten ohjaaja – aikuisten ohjaaja pari; ohjaajat sopivat keskenään tarkemmasta aikataulustaan. OHJEET: Vertaistutorparien valinnan seura voi miettiä omista lähtökohdistaan. Lähtökohtana tasavertainen pari, jossa molemmilla on mahdollisuus kehittyä ja oppia.

11 Opitaan yhdessä! 4. Tuntien seuraaminen
MILLOIN: Syys-/ kevätkauden aikana MITÄ: Ohjaajat käyvät seuraamassa toistensa tunteja, vähintään kaksi kertaa kauden aikana. OHJEET: Ohjaaja täyttää itsearviointilomakkeen ennen seurattavaa tuntia Seuratessa täytetään arviointilomakkeita ohjaajan toiminnasta – painopiste osaamisessa ja sen tunnistamisessa, ei virheiden etsimisessä. Arviointilomakkeet puretaan yhdessä heti tunnin jälkeen keskustellen. Keskustelun perusteella ohjaaja valitsee itselleen 1-3 kehityskohdetta ja konkreettista tavoitetta. Seuraavassa seurannassa kiinnitetään erityisesti huomiota kehityskohteisiin ja niissä etenemiseen.

12 Opitaan yhdessä! 5. Molempien tuntien seuraamisten jälkeen MILLOIN: Syys-/ kevätkauden aikana MITÄ: Kun molempien käynnit on tehty, kerätään yhdessä sellaiset teemat, aiheet, ongelmat, haasteet, jne., joita halutaan käsitellä yhdessä muiden seuran ohjaajien/valmentajien kanssa. OHJEET: Valmiit lomakkeet. Seura päättää miten kasataan, ennen tapaamista vai tapaamisessa

13 Opitaan yhdessä! 6. Yhteistapaaminen MILLOIN: Syys-/ kevätkauden loppu
MITÄ: Seura järjestää kauden lopussa tapaamisen, johon tuodaan ohjaajilta/valmentajilta nousseet aiheet ja niistä keskustellaan yhdessä. OHJEET: Mikäli nousee yhteisiä teemoja esim. usealla ohjaajalla haasteita tuntien monipuolisuudessa, päätetään miten osaamista tällä osa-alueella voitaisiin kehittää esim. seuran sisäisellä. Puretaan kokemuksia Kerätään haasteet TUKEA seuralle ja ohjaajalle: VoimisteluWiki, Ohjaajaklubi, tilauskoulutukset

14 Opitaan yhdessä! 7. Sovitaan toiminnan jatkamisesta
MILLOIN: Syys-/ kevätkauden loppu MITÄ: Tarkoituksena on, että toiminnasta tulee osa seuran normaalia toimintaa OHJEET Vaihtoehtoja: Jatketaan saman parin kanssa pidempi aika, tarvittaessa voidaan vähentää seurantakertoja esim. 1/kausi Sovitaan uudet parit seuraavalle kaudelle Uudet ohjaajat käyvät aina läpi ”starttikauden” prosessin, vanhat ohjaajat kevyemmin 1 kertaa/kausi prosessin; alku- ja päätöspalaveri ovat kuitenkin yhteisiä Seura voi sopia kausittain erityisistä painopistealueista, joihin arviointia kohdistetaan esim. vuorovaikutus ryhmässä

15 Tukea seuran ohjaajalle/valmentajalle:
Osaavat ohjaajat ja valmentajat ovat laadukkaan seuratoiminnan kulmakivi Tukea seuran ohjaajalle/valmentajalle: Koulutus Tilauskoulutukset Tilauskoulutus on erinomainen tapa saada koulutusta oikeaa aikaan, paikkaan ja tarpeeseen. Tiedustelut VoimisteluWiki Ohjaajaklubi Verkostot Omatoiminen opiskelu Muiden ohjaajien ja valmentajien toiminnan seuraaminen Erilaiset työkalut mm. itsearviointiin Seuran tukitoiminnot esim. tutor- ja mentortoiminta, ohjaajakerhot, ohjaajaparit ja apuohjaajatoiminta


Lataa ppt "Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä.."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google