Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii?"— Esityksen transkriptio:

1 Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii?
Lämpimästi tervetuloa! Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii? Lisää oma nimesi ja pvm

2 Tutustumis-tehtävä Kerro millainen viestijä olet? 1. kirjoittaja 2. puhuja 3. somettaja (Facebook, Twitter, Instagram) 4. en viesti mitenkään Mitä toivot oppivasi koulutuksessa? Purku: Jokainen kertoo vuorollaan omasta viestintätyylistään ja nimen sekä yhdistyksen Kouluttaja kirjaa oppimistoiveet fläpille.

3 Treffin tavoitteet ja ohjelma
Osaat treffin jälkeen: Tunnistaa miksi ja miten yhdistys viestii Tunnistaa sisäisen ja ulkoisen viestinnän kohderyhmät Valita yhdistyksensä käyttöön erilaisia viestinnän välineitä (esim. jäsenkirje, media, esitteet, sähköiset välineet)

4 Ohjelma xx.xx. klo xx – xx Klo asia
Lisää halutessasi treffin tarkempi kellotettu ohjelma. Muista tauot! Treffin yleisenä kestona on 3 tuntia koulutusta (4 x 45 min) lisäksi 45 minuuttia taukoja, jotka voi pitää sopivissa väleissä.

5 1. Mihin yhdistys tarvitsee viestintää?
Pari-porina 1. Mihin yhdistys tarvitsee viestintää? Pariporina Mihin yhdistys tarvitsee viestintää? PURKU: Jokainen ryhmä kertoo vuorotellen, kouluttaja kirjaa asiat fläppitaululle.

6 Ryhmä-tehtävä Yhdistyksen viestintäkanavat ja niiden 1) plussat ja miinukset 2) kohderyhmä 3) käyttötilanne omassa yhdistyksessä Esivalmistelu: kiinnitä seinille viestintäkanava diat 7-20 (somekalvot yksi ryhmä) ja jokaisen viestintäkanavan viereen tyhjä fläppipaperi. Levitä ennakkotehtävänä tuodut esitteet esite dian läheisyyteen (myös kouluttajan tuomat). Ryhmätehtävä: oman yhdistyksen viestintäkanavat. Tutustutaan ryhmissä eri viestintäkanaviin ja kirjataan fläpille: 1.  jokaisen viestintäkanavan plussat ja miinukset 2. kenelle kohderyhmälle kyseinen viestintäkanava sopii 3. sekä oman oman yhdistyksen nimi, jos kyseinen viestintäkanava on jo yhdistyksen käytössä tai joka pitäisi ottaa käyttöön Ryhmänvalinta: saman yhdistyksen jäsenet yhdessä Purku: keskustellaan yhdessä eri viestintäkanavien 1) plussista ja miinuksista, 2) kohderyhmistä ja 3) yhdistyksen käyttötilanteesta.

7 Tiedote Tiedote tiedottaa jostakin asiasta. Tiedotteessa kerrotaan ensi pääasia, sitten lisätiedot ja loppuun taustat. Tiedote lähetetään usein tiedotusvälineille uutisen pohjaksi. Tiedotteesta löytyvät vastaukset kysymyksiin: kuka, mitä, missä, milloin, miten ja miksi.

8 Hyvän tiedotteen resepti
Tiedotteessa vain yksi asia Hyvä otsikko herättää mielenkiinnon Selkeä ja tiivis, max A4 Tärkein alussa, vähemmän tärkeä lopussa Vastaa kysymyksiin mitä, missä, milloin, miksi Ymmärrettävä kieli, vältä hienouksia

9 Ohjeita tiedotteen laatimiseen
Lähetä itse oman alueesi lehtiin ja paikallisradioon (yhteystiedot löytyvät nettisivuilta) Jos sinulla henkilökohtaisia kontakteja, käytä niitä Toimi ajoissa Vältä liitteitä Lisää sähköpostiin omat yhteystietosi Kerro, että teiltä löytyy hyviä haastateltavia Valmistaudu siihen, että toimittaja soittaa ja tulee paikalle

10

11 Mikä on yhdistyskirje? Yhdistyskirjeellä huolehditaan tiedonkulusta yhdistyksen toimijoiden välillä. Se kertoo yhdistyksen jäsenille ajankohtaista tietoa yhdistyksen toiminnasta ja innostaa mukaan toimintaan. Mitä kirje sisältää, mikä kohderyhmää kiinnostaa, mitä yhdistyksen pitää tiedottaa? Sähköinen vai paperinen Kuinka usein Paljon kirje saa maksaa

12 Mikä on kotisivu? Verkkoviestinnässä viestitään sähköpostin, kotisivujen tai sosiaalisen median välityksellä. Kotisivu on yhdistyksen oma internet-sivu, jonka päivitystä hoitavat nimetyt henkilöt.

13 Kotisivut Käyttäjä Vieras Palvelun ostaminen tarjoajalta
Päivittämisen helppous Jaettu päivitysvastuu Sivut on päivitettävä säännöllisesti Sisältö kiinnostavaa Visuaalisesti korkeatasoista Selkeä rakenne Helppo navigointi Ohjaa osallistumaan: linkkejä ulos ja sisään

14 Esite Esite on painettu esite yhdistyksen tai järjestön toiminnasta tai toiminnan osa-alueesta. Kokoa tämän läheisyyteen osallistujien ja kouluttajan tuomat esitteet

15 Mitä on some-viestintä?
Sosiaalinen media on joukko erilaisia palveluita, joiden avulla ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa, kuten Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube ja Vimeo. Some-viestintä on verkossa tapahtuvaa viestintää, jossa jokainen käyttäjä tai ryhmä voi tuottaa sisältöä ja olla aktiivinen viestijä. Sama viesti kannattaa esittää eri somekanavissa eri tavalla.

16 Esimerkkejä somekanavista
FACEBOOK (sivu) TWITTER FB:ssä voi luoda yhdistykselle sivun, jota kuka tahansa voi tykätä Sivun avulla voi jakaa tykkääjille monenlaista tietoa yhdistyksen toiminnasta Henkilökohtaisen profiilin alla mahdollista tehdä erilaisia suljettuja tai avoimia ryhmiä Tiedottaa yhdistyksen tulevista tapahtumista Mainosrahoitteinen yhteisöpalvelu Vrt. henkilökohtainen profiili Yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä internetissä Twitter-verkkosivuston kautta. Kirjoitettu viesti eli tviitti voi sisältää max 140 merkkiä, voi sisältää kuvia/videoita Käytössä # (hastagit) eli aihetunnisteet, jolloin hakeminen samalla aihetunnisteella onnistuu

17 Esimerkkejä somekanavista
BLOGI INSTAGRAM Verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä (teksti, kuva, video) Kirjoitukset (postaukset) tallentuvat aikajärjestyksessä niin, että uusin teksti on yleensä ensimmäisenä Kirjoituksia voi kommentoida Tunnusomaista ajan, linkityksen ja henkilökohtaisen näkökulman painotus (vrt. tavallinen www-sivu) Voi olla julkinen tai yksityinen (sisältöä voi katsoa, jos blogin kirjoittaja antaa salasanan) Toimii internet-yhteydellä Kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto Kuvaan voi liittää tekstiä Kuvaa ja tekstiä voidaan kommentoida Käytössä # (hastagit) eli aihetunnisteet, jolloin hakeminen samalla aihetunnisteella onnistuu Vaatii ladatun sovelluksen

18 Esimerkkejä somekanavista
YOU TUBE PERISCOPE Videoiden tallennus, jakamis- ja katsomispaikka Käyttäjät voivat lisätä sivustolle omia videoitaan, sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita Toimii internetyhteydellä Kuvalähetyksien tekeminen älylaitteella Voivat olla yksityisiä tai julkisia, voi tallentaa oman puhelimen muistiin Videolähetykset katsottavissa joko niiden aikana (”livenä”) tai katseltavissa 24 tuntia julkaisun jälkeen Voi kommentoida ja tykätä käynnissä olevista lähetyksistä Voi jakaa automaattisesti omaan Twitteriin twiitteinä Vaati ladatun sovelluksen

19 Esimerkkejä somekanavista
PINTEREST YAMMER Ilmoitustaulutyyppinen sosiaalinen kuvien jakopalvelu. Tarjoaa mahdollisuuden luoda ja ylläpitää kokoelmia, jotka perustuvat johonkin teemaan, kuten tapahtumaan tai harrastukseen. Käyttäjä voi myös selata muita linkki-/kuvakokoelmia, poimia niistä osia omiin kokoelmiinsa ja ilmoittaa tykkäävänsä linkistä/kuvasta. Toimii internetyhteydellä Yhteisöjen ja organisaatioiden sisäiseen viestintään ja  vuorovaikutukseen tarkoitettu mikrobloggauspalvelu Verkostoille omat kanavansa, joiden sisältöä pääsevät lukemaan ja kommentoimaan ko. verkostojen jäsenet. Käyttäjät voivat muodostaa ryhmiä vapaasti jonkin teeman ympärille tai oman käyttäjäyhteisön tarpeisiin Toimii internetyhteydellä

20 Esimerkkejä somekanavista
LINKEDIN (sivu) Verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline. Yhdistys voi luoda oman sivun ja kertoa tarkemmin omasta toimistaan ja tehdä tilapäivityksiä Yhdistyksestä kiinnostuneet voivat seurata yhdistystä ja tämän päivityksiä Yhdistyksen jäsenet voivat ilmoittaa omissa profiileissaan olevansa ko. yhdistyksen jäseniä Vrt. henkilökohtainen profiil Toimi internetyhteydellä

21 Suunnittele viestintäsi
Vie viestintä sinne missä vastaanottaja on Kartoita mitä nyt tehdään ja suunnittele tulevaa MIKSI? Määrittele tavoitteet KENELLE? Kohderyhmä MISSÄ? Mitä kanavia ja välineitä käytetään MITÄ? Viestinnän sisältö KOSKA? Kirjaa ylös aikataulu KUKA? Suunnittele kuka tekee ja ottaa vastuun Kouluttaja esittelee kalvon sisällön keskustellen

22 Sisäinen ja ulkoinen viestintä: Miten ja kenelle?
Ryhmä-tehtävä Sisäinen ja ulkoinen viestintä: Miten ja kenelle? Jakaannutaan kahteen ryhmään. Toinen ryhmä miettii sisäistä viestintää ja toinen ulkoista viestintää, millaisia keinoja/menetelmiä voi käyttää ja kenelle viestit kohdistetaan. Ryhmäläiset tekevät aiheesta posterin. Purku: ryhmäläiset esittelevät posterin, jota kouluttaja täydentää (ks. Seuraavat diat) jos kaikki seikat eivät tule keskustelussa esiin.

23 Ulkoinen viestintä Kenelle? Suuri yleistö Asiasta kiinnostuneet
Mahdolliset jäsenet Ammattilaiset Sidosryhmät, sponsorit Miten? Esitteet Yhdistyksen lehti Nettisivut, kampanjat Sosiaalinen media (Teemapäivä) julisteet Näyttelyt, messut, tapahtumat Tiedotteet Henkilökohtaiset kontaktit VAIN KOULUTTAJAN KÄYTTÖÖN  TÄYDENNÄ TÄMÄN POHJALTA RYHMÄKESKUSTELUJEN TULOKSIA!

24 Sisäinen viestintä Kenelle Jäsenet Mahdolliset jäsenet
Asiasta kiinnostuneet Ammattilaiset Sidosryhmät, sponsorit Miten Esitteet, oppaat Yhdistyksen lehti Jäsentiedotteet Yhdistyskirja Nettisivut, kampanjat Sosiaalinen media (teemapäivä)julisteet Näyttelyt, messut, tapahtumat Henkilökohtaiset kontaktit VAIN KOULUTTAJAN KÄYTTÖÖN  TÄYDENNÄ TÄMÄN POHJALTA RYHMÄKESKUSTELUJEN TULOKSIA!

25 Peukku-palaute 1. Kannattiko tulla? 2. Oivalsitko uutta? 3. Voitko hyödyntää oppimaasi yhdistyksessä? 4. Miten kehittäisit tätä koulutusta?

26 Kiitos illasta! Jos jäi kysyttävää, ole yhteydessä:
Sinun nimesi, puh ja sposti Seuraava Ryhdistä yhdistystä: Treffin nimi Aika ja paikka Ilmoittautumislinkki ja viimeinen ilmoittautumispäivä Lisää kursiivilla olevat tekstit.


Lataa ppt "Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google