Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Elimäen yhtenäiskoulu

2 Levottomuus, tarkkaamattomuus, häiriökäyttäytyminen
Maailma muuttuu ympärillämme Suuressa osassa Suomen kouluista päivä jaetaan sarjaan oppitunteja ja välitunteja: 45min + 15min + 45 min + 15 min jne. Koulu staattinen, ristiriita ympäröivään maailmaan Hektisyys, elämän lyhytjänteisyys Jaksavatko oppilaat istua pulpetissa oppitunnista toiseen? Elimäen yhtenäiskoulu

3 Joustava koulupäivä OPH:n Joustava koulupäivä kokeilu osana Kerhotoiminnan kehittämishanketta. Kouvolan kaupungin perusopetus mukana ensimmäisten 11 kunnan joukossa syksystä 2013 alkaen. Koulun kerhoja aamulla, keskellä koulupäivää tai koulupäivän lopuksi. Elimäen yhtenäiskoulu

4 Kouvolan tavoitteet Ajattelun avartaminen näkemään uusia tapoja järjestää koulupäivää. Lisätä oppilaiden osallisuutta, hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Laadukas ja monipuolinen kerhotoiminta osana koulupäivää. Elimäen yhtenäiskoulu

5 Elimäen yhtenäiskoulu
3. suurin peruskoulu Kouvolassa (yhteensä 34 koulua) Oppilaita noin 440 Opettajia ja ohjaajia 52 Vuosiluokat 1-9, kahdessa eri rakennuksessa Samassa rakennuksessa yläkoulun kanssa toimii Elimäen lukio Elimäen yhtenäiskoulu

6 Elimäen yhtenäiskoulu

7 Oppilaiden kokonaisvaltainen hyvinvointi
Psyykkinen Mielekkäitä toimintoja koulutyöhön, iloa arkeen, sosiaalisten taitojen kehittäminen, motivaation lisääminen. Fyysinen Toiminnallisuuden ja liikkumisen lisääminen. Mahdollisuus lepoon. Elimäen yhtenäiskoulu

8 Kerhotoiminta aamulla ennen oppitunteja sekä iltapäivällä oppituntien jälkeen
Oppilaat voivat osallistua oman kiinnostuksen mukaan, vapaaehtoista. Kerho-ohjaajina opettajia, koulunkäynninohjaajia, kolmannen sektorin toimijoita. Maksuton harrastus. Elimäen yhtenäiskoulu

9 Kerhotoiminta keskellä koulupäivää
Kerhotoimintaan pääsee mukaan kaikki oppilaat (lv luokat 1-4), myös koulukuljetuksessa olevat. Opiskeluun tulee jopa tunnin hengähdystauko keskelle koulupäivää. Oppilas itse valitsee syksyllä kerhotarjottimesta itselleen sopivat kerhot. Kaikille mahdollisuus maksuttomaan harrastukseen. Mielekästä tekemistä keskellä koulupäivää. Koulunkäynninohjaajat ohjaavat kerhoja. Elimäen yhtenäiskoulu

10 KERHON TULISI TARJOTA VAIHTELUA OPPITUNNEILLE!
Kerhoesimerkkejä Kuvataidekerho Sisäliikuntakerho Luovan toiminnan kerho Askartelukerho Jokeri -kerho Ulkoilukerho Satukerho KERHON TULISI TARJOTA VAIHTELUA OPPITUNNEILLE! Elimäen yhtenäiskoulu

11 KLO 10.45-11.45 Klo 11.45-12.45 OPPILASRYHMIEN JAKAMINEN KERHOIHIN
Luokalta 1a: puolet eli a -ryhmä Luokalta 1b: puolet eli a -ryhmä Luokalta 2: puolet eli a -ryhmä Luokalta 1a: puolet eli b -ryhmä Luokalta 1b: puolet eli b -ryhmä Luokalta 2: puolet eli b -ryhmä Luokille 1a, 1b ja 2 saadaan kerhotoiminnan avulla jakotunnit keskelle päivää Sopivin kerhoryhmän koko on yleensä n. 20 oppilasta Elimäen yhtenäiskoulu

12 Elimäen yhtenäiskoulu
Esimerkki koulupäivän rakenteesta, 1a. lk Elimäen yhtenäiskoulu JAKOTUNNIT Klo iltapäiväkerhotoimintaa 1-2. luokkien ja erityisen tuen oppilaille, sis. välipalan. Maksullinen, Elimäen yhtenäiskoulu

13 Esimerkki koulupäivän rakenteesta
Elimäen yhtenäiskoulu

14 KERHO OPPILAAN NÄKÖKULMASTA
1-2 lk:t 1 kerhotunti päivässä/5 h viikossa/185 h vuodessa 3- lk 3 kerhotuntia viikossa/111 h vuodessa 4- lk 1 kerhotunti viikossa/ 37 h vuodessa Oman opettajan lisäksi on toinenkin tärkeä aikuinen eli kko, jolle voi uskoutua asioissaan. Koulupäivän mitta on selkeä – luokkakavereilla alkaa ja päättyy koulu samaan aikaan. Jopa ylempi- luokkalaisilla sisaruksilla voi koulupäivän mitta olla täsmälleen sama (koulumatka on turvallisempi) Koulussa voi päivittäin tehdä mieleisiä asioita Eri-ikäisiin oppilaisiin saa päivittäin olla luontevassa kontaktissa oppituntien ulkopuolella kerhossa Elimäen yhtenäiskoulu

15 KERHO KKO:N NÄKÖKULMASTA
Työskentely on itsenäistä, omaan suunnitteluun pohjautuvaa ja palkitsevaa, onnistumisten kokemukset Ryhmän ohjauksesta tulee runsaasti hyödyllistä kokemusta, kehittyminen ammatissaan (rekrytoinnissa merkittävä etu) Oppilaantuntemus kasvaa Kuuluminen tiiviimmin työyhteisöön ja näkökulma / asiantuntemus oppilashuoltotyöhön kehittyy Saa vaihtelua luokka-avustamiseen ym. tehtäviin Ensimmäisenä kerho-ohjausvuotena kerho-ohjaajan roolin löytäminen, suunnittelutyö sekä kerhon ohjaaminen voi ajoittain olla haastavaa Elimäen yhtenäiskoulu

16 KERHO LUOKANOPETTAJAN NÄKÖKULMASTA
Koko luokalla koulupäivä alkaa ja loppuu yhtä aikaa, yhteinen aloitus. Luokalla on jakotunteja. Kerhotunti katkaisee opiskelun ja antaa oppilaille tauon opiskelusta, oppilaat jaksavat iltapäivällä taas keskittyä opiskeluun. Yhteistyö kko:n kanssa lisääntyy, kokemuksien vaihto. Elimäen yhtenäiskoulu

17 Liikkuva koulu - esimerkki
Koulu on mukana myös Liikkuva koulu –ohjelmassa, joka osaltaan uudistaa koulupäivän rakennetta lisäämällä liikettä koulupäivään. Yhteistyötä yli luokka-asterajojen 7. lk välkkärit ohjaamassa alkuopetuksen oppilaita Keppihevostelun innoittamana joustava koulupäivän askartelukerhossa ryhdyttiin keppihevostalkoisiin (ei kuvassa). Elimäen yhtenäiskoulu

18 Yhteystiedot Kouvolan kaupunki: Kouvolan kaupunki/perusopetus: Elimäen yhtenäiskoulu: Rehtori, Piia Kesonen Elimäen yhtenäiskoulu


Lataa ppt "Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google