Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio"— Esityksen transkriptio:

1 Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
Varian 2006 luvut 24, 25

2 Monopoli Monopoli on tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi myyjä, jonka valmistamalle tuotteelle ei ole läheistä substituuttia Monopolin toimintaan vaikuttavat luonto ja asiakkaat Tuotantoteknologia Joka määrittää kustannusrakenteen Asiakkaat Jotka määrittävät kysynnän Monopoli kohtaa koko markkinoiden kysynnän

3 Monopoli kohtaa laskevan kysyntäkäyrän toisin kuin kilpailullisilla markkinoilla toimiva yritys
(a) Kilpailullisilla markkinoilla toimiva yritys (b) Monopoli Hinta Hinta Kysyntä p Kysyntä Muistinvirkistys, miksi kilpailullisilla markkinoilla toimiva yritys kohtaa vaakasuoran kysyntäkäyrän. -> Yksittäinen yritys ei voi vaikuttaa toimillaan markkinahintaan. (Markkinat kokonaisuutena tietenkin kohtaavat laskevan kysynnän). Määrä y Määrä Monopolin kohtaama kysyntä on siis p(y) eli hinta määrän funktiona!

4 Monopoli maksimoi voittojaan
Huomaa nyt ero täydelliseen kilpailuun, jossa kysyntä on annettu markkinahinnalla p:

5 Nyt monopolin ensimmäisen kertaluvun ehtokin on erilainen, koska saatu hinta on riippuvainen myydystä määrästä Monopoli FOC. Vrt. täydellinen kilpailu FOC.

6 Monopolin optimissa pätee siis ehto MR = MC
Rajatulossa on siis kaksi komponenttia: Hinta p – tuotannon kasvattaminen yhdellä yksiköllä kasvattaa tuloja yksikön hinnan Toisaalta, jotta tuotettu lisäyksikkö voisi mennä kaupaksi, on laskettava hintaa (kuluttajien alenevan maksuhalukkuuden mukaisesti) On negatiivinen!

7

8 Voimme ilmaista monopolitasapainon myös kysynnän hintajouston avulla
Muistetaan hintajouston kaava Muokataan monopolin optimin ehto sisältämään hintajouston kaava: Nähdään, että monopoli tuottaa aina pisteessä, jossa eli kysyntäkäyrän joustavalla osalla

9 Monopolilla on katehinnoittelu eli se asettaa hinnan korkeammaksi kuin rajakustannus
Edellä nähtiin: Ratkaistaan p ja saadaan: Eli näemme, että hinta on suurempi kuin rajakustannus MC Nimittäjän täytyy olla pienempi kuin yksi, koska kysynnän hintajouston itseisarvo on suurempi kuin yksi

10 Figure 4 Profit Maximization for a Monopoly
Monopolin voiton maksimointi graafisesti havainnollistettuna Kustannukset ja tulot 2. …ja monopolihinta luetaan kysyntäkäyrältä pisteestä B 1. Voiton maksimoiva Tuotos saadaan MR- ja MC-käyrien leikkaus-pisteestä A B Monopolihinta ATC keskimääräiset kokonaiskustannukset A Rajakustannus Kysyntä Rajatulo y* Määrä Q

11 Aktivoiva tehtävä 24.1 Olkoon kysyntäfunktio muotoa p(Q) = 6 - Q, jossa p on hinta ja Q tuotettu määrä. Mikä on rajatulofunktion yhtälö? Olkoon kustannusfunktio muotoa Kuinka paljon monopoli tuottaa ja millä hinnalla? Havainnollista ratkaisu kuvalla.

12

13 Mitä hyvinvointivaikutuksia syntyy, kun monopoli tuottaa alhaisemman määrän ja myy korkeammalla hinnalla? Monopolin omistajat hyötyvät, koska syntyy taloudellista voittoa Kuluttajat kuitenkin kärsivät monopolista, koska hinta on korkeampi kuin täydellisen kilpailun hinta. Koko yhteiskunnan näkökulmasta syntyy tehokkuustappio, koska kuluttajan ja tuottajan ylijäämien summa on pienempi kuin täydellisessä kilpailussa, koska vaihdanta on pienempi. Lisäksi monopoli kaappaa osan kuluttajien ylijäämästä itselleen voittoina

14 Lasketaan edelliseen aktivoivaan tehtävään liittyen monopolin ja täydellisen kilpailun ylijäämät
Kuluttajan ylijäämä Tuottajan ylijäämä Yhteiskunnan hyvinvointi on summa edellisistä

15 Tehokkuustappio on alueet B + C, alueen A verran siirtyi ylijäämää kuluttajilta monopolille

16 Aktivoiva tehtävä 24.2 Mikä on siis tehokkuustappion suuruus esimerkissämme?
Täydellisen kilpailun hyvinvointi – Monopolitilanteen hyvinvointi

17 Monopoli ja verotus: nähdään, että tuotannolle asetettava vero vain pahentaa tilannetta Mieti esim. ympäristöverotusta!

18 Lue luku 24.6 (Luonnollinen monopoli) kotona
Seuraavan kerran pistareihin tulee myös kysymys luonnollisesta monopolista!

19 Monopolin markkinavoima antaa mahdollisuuden soveltaa erilaisia hinnoittelustrategioita: hintadiskriminaatio Voimme erotella kolme erilaista hintadiskriminaation muotoa: Täydellinen eli ensimmäisen asteen hintadiskriminaatio: monopoli perii jokaisesta hyödykeyksiköstä jokaiselta asiakkaalta eri hinnan asiakkaan maksuhalukkuuden mukaan. Toisen asteen epälineaarinen hintadiskriminaatio: monopolin perimä hinta riippuu siitä, paljonko asiakas ostaa. Kolmannen asteen hintadiskriminaatio: monopoli myy eri ryhmille eri hintaan, mutta ryhmän sisällä kaikille samaan hintaan

20 Lue luku 25 (Monopolin käyttäytyminen) kotona
Pistarit sisältävät kysymyksiä myös hintadiskriminaatiosta Lisäksi 5. laskareissa on kolmannen asteen hintadiskriminaatiota koskeva tehtävä, jonka ratkaisuun löytyy apukeinot luvusta 25 Ensi kerralla voi siis saada lisäpisteitä, jos osaa vastata oikein Rent-seekingiä Luonnollista monopolia ja hintadiskriminaatiota koskeviin kysymyksiin.

21 Yhteenveto luvun keskeisistä tuloksista
Monopoli on markkinoiden ainoa yritys ja kohtaa markkinoiden laskevan kysyntäkäyrän. Monopolin rajatulo on alhaisempi kuin hinta, koska yhden lisäyksikön tuottaminen alentaa myös kaikista muista tuotetuista yksiköistä saatua tuloa. Voittoa maksimoidessaan monopoli yhtäläistää rajatulon ja rajakustannuksen. Monopolin saama hinta ylittää siten rajakustannuksen ja monopoli saa taloudellista voittoa. Monopolin hinnoitteluvoima aiheuttaa tehokkuustappion yhteiskunnassa. Markkina-asemaa on mahdollista käyttää hintadiskriminaatioon. Hintadiskriminaatio voi vähentää tehokkuustappion suuruutta.


Lataa ppt "Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google