Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tavoitteet •Kasvu sivistyneeksi yhteiskunnan jäseneksi •Tietojen lisäksi tarvitaan myös taitoja •Elinikäinen oppiminen ja ohjaus •Opiskeluympäristöt ja toimintakulttuuri Keskeistä paikallisella LOPS työllä: LOPS:n perusteiden pohjalle täsmennetään oma toimintakulttuuri, jolla yhteinen suunta tulevaisuuden osaamishaasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä. LOPS:ssa korostuu yhä enemmän ohjaus ja rakentava palaute, jolla tuetaan opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Kaikkien ja kaikentasoisten opiskelijoiden omaa osaamista tukevan kannustavan palautteen tavoitteena onnistumiset ja myönteiset oppimiskokemukset.
2
Lops 2016 ja lukion tuntijako
• Lukion oppimäärä pysyy 75 kurssissa • Pakollisia kursseja edelleen 47-51 • Syventävien valtakunnallisten kurssimäärä sama • Muutoksia useissa oppiaineissa: matematiikka, maantiede, fysiikka, filosofia, historia, yhteiskuntaoppi, uskonto/ET, musiikki, kuvataide ja opo • Uutena teemaopinnot (arvosana S) • Perusteet laaditaan myös lukiodiplomeille (arviointi muuttuu 4-10) ja koulutuksen järjestäjän taideopinnoille. Muutosten taustalla ympäröivän yhteiskunnan muuttuminen ja muutokset perusopetuksessa. Uutena asiana teemaopinnot: oppiaineiden välisten yhteyksien rakentaminen. Lukiodiplomien status muuttuu; taito- ja taideaineet keskiössä, turvataan erityisesti nykyisten lukiodiplomien toteuttaminen, sen jälkeen katsotaan muut aineet - tämän valmistelutyö vielä kesken OPH:ssa, koulutuksen järjestäjä kuitenkin päättää, mitä tarjotaan.
3
Lops 2016 peruslähtökohdat
Lukiokoulutuksen ei ole jatkossakaan oltava "sirkushuveja", mutta profiilin kohottamisessa on valtakunnallisesti työnsarkaa. Uudessa LOPS:ssa arvioidaan erityisesti kolmanteen asteeseen siirtymisen jouhevuutta ja sujuvuutta tiedollisesti ja taidollisesti.
4
Lops 2016 ja oppimiskäsitys
• opiskelijan aktiivinen, tavoitteellinen ja itseohjautuva toiminta • ohjaus ja rakentava palaute • vuorovaikutus • onnistumiset ja muut myönteiset kokemukset Käytännössä: Opiskelijoihin ja heidän omaan tekemiseensä on luotettava entistä enemmän, opettajien on suunniteltava työtään enemmän. Muistamisesta siirrytään ymmärtämiseen ja soveltamiseen.
5
Lops 2016 ja Opiskeluympäristöt ja -menetelmät
• lähtökohtana ovat oppimiskäsitys sekä opetukselle asetetut tavoitteet • monipuolisuus, merkitykselliset oppimiskokemukset • turvalliset ja terveelliset opiskeluympäristöt, myös oppilaitoksen ulkopuolelle • tieto- ja viestintäteknologia TVT on keskeinen uudessa LOPS:ssa; oleellista opiskelijan valmiudet jatkon kannalta: Opiskelu 3. asteella ja toimiminen työelämässä alati muuttuvassa toimintaympäristössä vaatii tieto- ja viestintäteknologian perusteiden hallintaa.
6
Lops 2016 ja Ohjaus ja opinto-ohjaus
• Tuntijaossa on kaksi pakollista kurssia opinto-ohjausta: Ensimmäisessä kurssissa painottuvat opinnot lukiossa ja toisen kurssin aikana pääpainopiste on jatko-opinnoissa ja työelämässä. • Opiskelijan henkilökohtainen suunnitelma sisältää: - opiskelusuunnitelman - ylioppilastutkintosuunnitelman - jatko-opinto- ja urasuunnitelman Ohjaus ei ole pelkästään OPOn hommaa, vaan sitä tekevät kaikki opettajat. KAIKKIEN JA KAIKEN TASOISTEN opiskelijoiden tukeminen heidän kehitystarpeidensa mukaisesti!
7
Lops 2016 ja arviointi • Arviointi opiskelijan oppimisen edistäjänä
• Arvioinnin monipuolisuutta on vahvistettu • Osaamisen tunnustamista on täsmennetty ”Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijan oppimista ja työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti” Lukiolaki 17 § 1 mom. Uudessa LOPS:ssa puhutaan monipuolisista tuotoksista ja arvioinneista, ja että arviointi toimii opiskelijan oppimisen edistäjänä. TAVOITTEENA opiskelijan oppimisen edistäminen opiskelijan omaa osaamista tukemalla kannustavan palautteen avulla.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.