Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus

2 Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä
Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria, tämän lisäksi tuhkapilvi aiheutti arviolta noin 1,5 miljardin euron lisälaskut Finnairille 20 milj. euron suorat tappio tuhkapilvestä, matkustajamäärien toipuminen vie viikkoja Matkustajakysyntä kääntynyt hitaaseen kasvuun Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun, Suomen markkinoita lukuun ottamatta Rahtikysyntä paranee, hintataso nousussa Täsmällisyys palautunut hyvälle tasolle

3 Finnairin tappio puolittui
Q1 liikevaihto laski 6,6 %, maaliskuussa liikevaihto kasvoi ensimmäisen kerran laskusuhdanteen jälkeen Toiminnalliset kustannukset laskivat 9,9% Toiminnallinen tappio 26,3 milj. euroa Lentolippujen hintataso heikentyi 7 % Volyymin pudotukseen sopeuduttu kapasiteettileikkauksin Matkustajakäyttöaste hyvä Finnairilla vahva tase- ja kassa-asema

4 Ainutlaatuinen tuhkaeste ohi
Finnairin liikenne oli pysähdyksissä viikon johtuen Islannin tulivuoren purkauksesta, mutta tilanne on nyt kokonaan ohi Peruutettuja lentoja yli 1 700, koski yli matkustajaa Jumiin jääneet matkustajat saatiin nopeasti kotiin liikenteen käynnistyttyä Enimmillään yli jumiin jääneistä matkustajista viimeiset palaavat tänään kotiin EU:n sisäinen koordinaatio toimi huonosti. Euroopan ilmatilan valvonnan yhdistyminen toisi parempaa koordinaatiota vastaavissa tilanteissa (ja vähentäisi turhia päästöjä) Finnair toivoo selkeät pelisäännöt huolenpitovelvollisuuksista, siitä hyötyy niin asiakkaat kun lentoyhtiötkin

5 Tukiaisralli vääristää kilpailua
Heikoimmassa tilanteessa olevat yhtiöt vaativat kiireesti apua Finnair vastustaa tukiaisia, riski järjestelmän käyttämisestä lentoyhtiöiden laajempaan tukemiseen suuri Jo nyt on nähtävissä EU:n kilpailulainsäädännön vastaisia tukia EU:n lentoliikenneasetuksen mukaan lentoyhtiön on pystyttävä selviytymään seuraavan 12 kuukauden velvoitteistaan Täyttävätkö tukea vaativat yhtiöt toimiluvan ehdot? EU-komissio on asettanut lentoyhtiöille kohtuuttomia vaatimuksia, mutta on samanaikaisesti suhtautunut löperösti toimilupavaatimusten noudattamiseen Jos rahaa annetaan toimialalle, tasapuolinen kohtelu kaikille lentoyhtiöille

6 Toiminnallinen tulos parani
Q1/10 Q1/09 Muutos % Liikevaihto milj. euroa 481,5 515,7 -6,6 Toiminnalliset kulut 511,1 567,5 -9,9 Oikaistu EBITDAR* 20,0 -1,5 - Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulos -26,3 -47,5 Kertaluontoiset erät 0,0 Johdannaisten käyvän arvon muutos 0,4 23,4 Liikevoitto/-tappio (EBIT) -25,9 -24,3 Tulos ennen veroja -29,4 -25,0 *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

7 Kannattavuuden kehityssuunta oikea
Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin MEUR 2006 2007 2008 2005 2009 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) 2010 * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

8 Yksikkökulujen kehitys oikeansuuntainen Muutos edelliseen vuoteen
Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/RTK) % 2005 2006 2007 2008 2009 2010

9 Tehostamistoimet realisoituvat
Q1/10 Q1/09 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/RTK -10,6% +5,1% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* -6,5% +4,5% Palkat ja henkilösivukulut -19,2% +1,4% Polttoaineet -20,9% +6,8% Liikennöimismaksut -2,3% +9,3% Maaselvitys- ja catering-kulut €/psgr. -3,8% +6,4% Myynti- ja markkinointikulut +3,8% -15,2% Lentokoneiden lease-maksut ja poistot +3,2% +4,7% Muut kulut* -7,7% +10,8% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri

10 200 miljoonan euron tehostamisohjelma
Säästötavoite henkilöstökuluissa yhteensä 120 milj. euroa 200 miljoonan euron kohteet tunnistettu Polttoainetehokkuus Rakenteelliset ja operatiiviset muutokset Lomautukset jatkuvat Vakautussopimukset Tekniikassa, Cateringissa ja matkustamopalvelussa Lentäjien TES:issä sovittu yksikkökulujen alenemasta, myös muiden ryhmien kanssa tavoitteena pysyvät joustot Ohjelman rakenteellinen vaikutus yli 140 milj. euroa vuodessa

11 Henkilöstö vähenee, toiminta tehostuu
Henkilöstö keskimäärin

12 Polttoaineen hinta nousussa

13 Finnairilla rullaava suojauspolitiikka

14 Yksi maailman moderneimpia laivastoja
Laivaston keski-ikä noin kuusi vuotta Moderni laivasto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä Viimeinen Boeing MD-11 -kone poistui Finnairin matkustajaliikenteestä Kolme seitsemästä Boeing 757 -koneesta lähiviikkoina Kaksi Embraer 170 -konetta vuokrattu, kaksi myynnissä Alkuvuonna kaksi uutta Airbus A330 -konetta, loppuvuonna yksi lisää

15 Rahoitus turvattu Investointiohjelman rahoitus varmistettu
Likvidit varat runsaat 500 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta Vientiluottolaitos (Airbus-maat), Q2 toteutettu vielä yksi A330-kone rahoitusleasingillä Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa Likviditeettireservinä luottolupaus, 200 milj. euroa Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 17 milj. euroa käytössä

16 Liiketoiminnan rahavirta parani Q1:lla Rahavirtalaskelma
milj. euroa -18 -73 Investointien rahavirta -24 -129 Bruttoinvestoinnit ** -69 -128 Ennakkomaksujen / muu muutos +45 -1 Rahoituksen rahavirta -42 +185 Likividit rahavarat kauden alussa 607 392 Likvidien varojen muutos -84 -17 Likvidit rahavarat kauden lopussa * 523 375 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn

17 Taseasema vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste
% Omavaraisuusaste Oikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing

18 Kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun
Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysynnässä selvää piristymistä alkuvuonna Liikematkustuksen kysyntä kasvaa Suomen ulkopuolella Tuhkapilven jälkeen takaisin kiinni hyvin alkaneeseen kasvuun viiveellä Investointien rahoitus järjestetty Reittiliikenteen tarjonta kasvaa tänä vuonna, lomalennot selvästi alemmalla tasolla Toinen neljännes selvästi huonompi kuin ensimmäinen neljännes Tehostamisohjelmaa ja rakennemuutosta jatketaan Kannattavuuden arvioidaan paranevan vuoden loppua kohden Näkyvyys vielä heikko

19 Liitteet

20 Liiketoiminta-alueiden tulokset*
Milj. euro Q1/2010 Q1/2009 Lentoliikenne -24,6 -44,0 Lentotoimintapalvelut 1,6 2,3 Matkapalvelut 0,4 -2,3 Kohdistamattomat erät -3,7 -3,5 Yhteensä -26,3 -47,5 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

21 Kannattavuuden trendi kääntynyt
Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin MEUR 2006 2007 2008 2005 2009 2010 Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

22 Polttoainekulut laskivat Q1

23 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk
% ROE oman pääoman tuotto ROCE sijoitetun pääoman tuotto

24 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta
MEUR Liiketoiminnan nettorahavirta Investoinnit

25 Lentokoneiden vuokravastuut
MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,9 %

26 Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä
EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua

27 Finnairin strategia kantaa
Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla

28 Katse tulevaisuuden kasvuun
Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle

29 Finnair taloudelliset tavoitteet
”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina

30 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus
Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

31 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet
puh: fax:


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google