Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteysopettajakoulutus °36'28.3"N + 19°21'37.0"E

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteysopettajakoulutus °36'28.3"N + 19°21'37.0"E"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteysopettajakoulutus 18.3.2017 59°36'28.3"N + 19°21'37.0"E
Viking Gabriella Jari Salminen & Markku Tikkanen

2 Viestintä on aina puutteellista
sisäisesti riittämätöntä, liikaa, asiatonta, väärää ulospäin väärinymmärrettyä, kadonnutta, huomaamatonta, väärää, väärässä paikassa ja väärään aikaan pienimmistä kyläkouluista ja yhdistyksistä kansainvälisiin yrityksiin saakka

3 Sisäinen viestintä on arkisten asioiden sujumista. Työkaluja riittää, mutta entä kädentaidot? “Järjestötoiminnassa yksi tärkeimmistä osa-alueista on tiedottaminen. Kun tiedotus toimii tehokkaasti, toimijoiden työtaakka kevenee huomattavasti” (Oaj Yhteysopettajan opas, s.7) Yhteysopettajan kannattaa myös miettiä / suunnitella omaa viestintäänsä

4 Väärinymmärrys on viestinnän kieli. Jos viesti on mahdollista ymmärtää väärin, se väärinymmärretään. Vrt. rakastuminen. Yhteysopettajan kannattaa myös miettiä / suunnitella omaa viestintäänsä

5 Raumalaiset ovat oma lukunsa. Kaikissa meissä asuu pieni raumalainen!
(Yhteys)opettajan kannattaa myös arvioida omaa raumalaisuuttaan.

6 Not my job... ...huono viestintä aiheuttaa asennevammoja
Työnjohdon viestintäongelma, joka ei kosketa yhteysopettajia - vai koskettaako?

7 Sanaton viestintä on myös viestintää

8 koska Viestinnässä on aina tunteet mukana

9 Twitteristä bongattua 16.3.17:
Jokainen on viestintäihminen ja mainelähettiläs! @leifaberg -

10 Somea ei voida ohittaa tai välttää vaan se on otettava haltuun niin tosissaan ja ammattimaisesti kuin rahkeet vain riittävät. Ulkoisen viestinnän katalysaattori. Yhteysopettajan kannattaa myös miettiä / suunnitella omaa someviestintäänsä!

11 Edunvalvonta on viestintää vai Viestintä on edunvalvontaa

12 Työhyvinvointi - ennaltaehkäisyä ja tulipalojen sammuttamista

13 Koettu työhyvinvointi äärimmäisen tärkeää Työhyvinvointi on monen tekijän yhteissumma
Vuoro-vaikutteinen työsuojelun yhteistoiminta Toimiva yhteis-toiminta Terveellinen ja turvallinen työ- ja opetusympäristö (fyysinen ja psyko-sosiaalinen) Hyvinvoiva opettaja Asialliset ja oikeudenmukaiset palvelussuhteen ehdot Lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden terveys ja turvallisuus Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työ OAJ Riina Länsikallio

14 Työsuojelun yhteistoiminta
Fyysinen työympäristö ergonomiset tarkastukset fyysisen väkivallan uhkatilanteet kemikaalien varastointi paloturvallisuus ja pelastusharjoitukset sisäilmatutkimukset muuta...

15 Työntekijän fyysinen ja psyykkinen toimintakyky
perehdyttäminen työnopastus mentorointi terveystarkastukset rokotukset kehityskeskustelut muuta...

16 Työyhteisöjen ja työn kehittäminen
henkilöstötilaisuudet kokous- ja yhteistoimintakäytännöt tiedottaminen TS / YT / TTH yhteistyö muuta...

17 Apua työhyvinvointiin

18 Häirintä tai epäasiallinen kohtelu
Ilmoita epäasiallisen kohtelun kokemuksestasi sen aiheuttajalle mahdollisimman pian Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset faktat asiasta) Pyydä häntä lopettamaan häirintä- ja epäasiallisen kohtelun teot Jos tilanne vakava, vältä kahdenkeskisiä tilanteita ko. henkilön kanssa Jos kokemus aiheuttaa terveydellisiä oireita, käänny työterveyshuollon puoleen Tilanne ei korjaantunut, häirintätekoja tulee lisää Tilanne korjaantuu Ilmoita kokemuksistasi esimiehelle esimiehellä on velvollisuus selvittää tapahtuneet ja ryhtyä sen perusteella toimenpiteisiin terveyttä vaarantavan häirinnän poistamiseksi tee asiassa kirjallinen ilmoitus ja pyydä esimieheltä toimenpiteitä asiassa jos esimies ei ryhdy asiaa selvittämään kohtuullisessa ajassa, käänny asiassa esimiehen esimiehen puoleen Yhteinen asian käsittely työpaikalla Läsnä esimies ja asianosaiset, tarvittaessa työsuojeluvaltuutettu, työterveyshuolto tapahtuneiden käsittely palaverissa sovitaan siitä, miten jatkossa toimitaan (kirjataan muistioon) jos muistiossa sellaista, mikä ei ole tapahtuneen mukaista, jätä kirjallisesti erimielisyys hyvä sopia tilanteen seuranta esim. 6 kk:n päähän Saata asia työsuojeluvaltuutetun tietoon keskustele neuvoja, ohjeita Tilanne korjaantuu Saata asia luottamusmiehen tietoon jos sisältää palvelussuhteeseen liittyviä asioita Tilanne ei korjaantunut, häirintäteot jatkuvat (työnantaja ei toiminut riittävästi) Työsuojeluvaltuutettu tukenasi Ilmoitus asiasta työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan toimissa puutteita myös rikosilmoitus poliisille mahdollinen Työsuojelutarkastus Muistutusmahdollisuus tarkastuksesta (2 kk) Tutkinta OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi Tilanne korjaantuu RLä 2012

19 Sairauspoissaolojen hallinta
OAJ Riina Länsikallio 1- (3) 5 pv yleensä omalla ilmoituk-sella (puheli-mitse) yli (3) 5 pv yleensä lääkärin todistus (tai työterveys-hoitajan todistus) (toimitetta-va viipymättä) Yli kuukausi Yli 60 pv Työntekijä saa tiedotteen Kelalta lausunnon toimittamisesta. Työnantajan (tai työntekijän) on haettava viimeistään kahden kuukauden kuluessa sairauspäivärahaa. 90 pv Työntekijän viimeistään toimitettava työterveyshuollon lausunto Kelaan sairauspäivärahan saamiseksi Vuosi (?) Kuntoutus-tuki, mahdollinen osa-/ työkyvyt-tömyyseläk-keen hakeminen Sairauspoissaolojen ilmoittamisesta ja käytännöistä sovitaan työpaikoilla työsuojelun yhteistoiminnassa, työterveyshuollon kanssa, kuten myös varhaisen tuen mallista Huomioitava TES Työnantajan ilmoitettava sairauspoissaolosta työterveyshuoltoon -> työterveyshuollon edustaja, esimies ja työntekijä yhdessä selvittävät työhön paluutoimia ja tarvittavia tukitoimia siinä ”työkykyneuvottelut” alkavat Työterveyshuolto tekee lausunnon työntekijän jäljelle jääneestä työkyvystä ja työssä jatkamismahdollisuuksista Tarvittaessa Kela varmistaa, että työssä jatkamismahdollisuudet on selvitetty viimeistään silloin kun 90 kalenteripäivää on käytetty. Työterveys-huolto tekee laajan työkyky-arvioinnin Päiväraha maksetaan arkipäiviltä, joihin lasketaan mukaan lauantait ja aattopäivät. Sairauspäivärahan omavastuuaika on sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää eli noin 2 viikkoa. RLä

20 Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Tilanteessa: Pyri toimimaan rauhallisesti, ettet omalla toiminnallasi kasvata tilannetta. Tarvittaessa pakene ja suojaudu. Hälytä apua. Työssä tai työympäristössä ei pidä sietää väkivaltaa tai sen uhkaa. Henkinen ja fyysinen väkivalta eivät kuulu työpaikalle. Opetus- ja kasvatusalalla toimivan ei pidä sallia väkivaltaa kenenkään taholta (lapsen, oppilaan, opiskelijan, huoltajan, työyhteisön jäsenten eikä ulkopuolisten taholta) eikä minkäänlaisten välineiden välityksellä. (TtL 27 §) Jos tilanne aiheutti terveydelli-siä oireita tai vammoja, käänny heti työterveys-huollon puoleen. Saata asia myös työsuojelu-valtuutetun tietoon tuen saamiseksi. Työsuojelu-valtuutettu tukenasi Tilanteen jälkeen: Ilmoita tilanteesta työnantajan edustajalle eli esimiehellesi Tee väkivalta- tai turvallisuuspoikkeamailmoitus (TtL 19 §). Alle 15-vuotias lapsi tai oppilas on teoistaan vahingonkorvauksellisessa vastuussa ja nuorella (15-18-v. ) on rikosoikeudellinen vastuu teoistaan. Esimiehen velvollisuus on selvittää tapahtunut ja ryhtyä toimenpiteisiin väkivallan poistamiseksi ( TtL 8, 10, 27 §). Voit kääntyä myös esimiehen oman esimiehen puoleen, jos esimies ei selvitä asiaa kohtuullisessa ajassa (TtL 8, 10 §). Ilmoitus työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan työoloja koskevissa toimissa puutteita tai tilanteesta aiheutunut vakavia vammoja (TsVL 46, 50 §, RL 47 LUKU). Työnantaja toteuttaa tarvittavat korjaustoimenpiteet töissä ja työoloissa. Opetuksen järjestäjä ja esimies ryhtyvät oppijan kannalta tarpeellisiin toimenpiteisiin. Ilmoitus poliisille aina, kun kyseessä uhkaus, pahoinpitely (myös lievä) tms. tilanne. Tilanteen yhteinen selvittely ja tutkinta yhteisesti mahdollisimman pian Läsnä esimies ja työntekijät (osalliset, todistajat), työsuojeluvaltuutettu ja tarvittaessa työterveyshuolto (TtL 10, 17 §, TtHL 12 §). Tilanteen läpikäynti ja analysointi (TtL 10, 27 §). Tarvittaessa selvitys opettajan voimakeinojen käytöstä (POL 36b§). Tilanteen selvittelyssä sovitaan toimenpiteistä ja arvioidaan, onko korjattavaa opetuksen järjestelyissä tai työoloissa (TtL 10, 17, 27 §) sekä korjattavaa työpaikan väkivalta- ja uhkatilanteiden ehkäisyyn liittyvissä menettelytapaohjeissa tai toimintatavoissa ml. pelastautumis- ja kriisisuunnitelma ja järjestyssäännöt, työpaikan väkivallan torjumiseen ja rajoittamiseen liittyvissä turvallisuusjärjestelyissä ja –laitteissa, mahdollisuudessa avun hälyttämiseen sekä menettelytapojen noudattamisessa ja osaamisessa tilanteissa (harjoittelu) (TtL 14, 17 §). Lisäksi arvioidaan tarve rikosilmoitukseen, tapaturmailmoitukseen vakuutusyhtiölle, uhrin jälkihoitoon, oppijan kurinpitorangaistustuksiin, oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän kokoontumiseen, lastensuojeluilmoitukseen (TtL 8, 10, 27 §, TtHL 12 §, THL 16,17 §, POL 29, 31a, 36a §, LSL 25 §) RLä

21 Sisäilmaongelmien käsittely työpaikalla
Ilmoita havaitsemistasi sisäilman epäpuhtauksista tai työtilan rakennevaurioista esimiehellesi Ilmoitus asiaperusteisesti (todelliset faktat asiasta), mielellään kirjallisesti Pyydä esimiestä selvittämään asiaa (esimies vastaa työtilojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta) Jos oireilet, käänny työterveyshuollon puoleen jos sisäilmasta oireilevia on useampia tai yksilön oireet vakavia, on työterveyshuollon ryhdyttävä toimenpiteisiin Työterveyshuolto määrittelee henkilöstön terveysriskin oireiden, sairastumisten, työpaikkakäynnin ja sisäilmakyselyn (esim. Örebro-kysely) avulla. Esimiehesi ryhtyy selvittämään havaintosi perusteella , mistä kyse. Jos oireilevia useampia tai yksilön tilanne vakava, tulee työnantajan selvittää sisäilman laatua, rakenteiden ja rakennustekniikan kuntoa asiantuntijan toimesta. Lisäksi työnantaja kääntyy asiassa, työterveyshuollon, koulu/opiskelu- ja ympäristöterveydenhuollon puoleen. Työnantaja aloittaa asiassa työsuojelun yhteistoimintakäsittelyt. Kunnan terveydensuojeluviranomainen määrittelee tilojen käyttäjien terveysriskin tiloissa mittausten ja tarkastuskäynnin avulla. Saata asia työsuojeluvaltuutetun tietoon keskustele neuvoja, ohjeita Huom.! Työsuojeluval- tuutettu on vaitiolovelvollinen sairaustiedoista Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto määrittelee oppijoiden terveysriskin oireiden, sairastumisten, terveystarkastusten ja tilatarkastusten avulla. YHTEINEN ASIAN KÄSITTELY TYÖPAIKALLA (ja sisäilmaryhmässä) Käytettävissä tiedot sisäilman laadusta, rakenteiden ja rakennustekniikan kunnosta sekä sisäilma-asiantuntijoiden johtopäätökset tilojen haittatekijöistä Käytettävissä työterveyshuollon arvio terveysriskistä, myös tarvittaessa ympäristö- ja koulu/opiskeluterveydenhuollon arvio terveysriskistä Läsnä työnantajan edustajat, tilojen käyttäjät/ käyttäjien edustus, työsuojeluvaltuutettu, työsuojelupäällikkö, yllä mainitut asiantuntijat -> ESITYS epäpuhtauksien poistamiseksi työnantajan päätettäväksi Ilmoitus asiasta työsuojeluviranomaiselle, jos työnantajan toimissa puutteita esim. viivyttelyä tai ei käytetä asiantuntijoita riittävästi myös rikosilmoitus poliisille mahdollinen Korjaussuunnitelma työsuojelun yhteistoiminta-käsittelyyn -> Korjauksien toteutus OAJ:n toimisto tarvittaessa apunasi Riina Länsikallio, OAJ

22 Työsuojeluvaalit tulossa!
Miten koskettaa yhteysopettajia?

23 @oaj_uusimaa


Lataa ppt "Yhteysopettajakoulutus °36'28.3"N + 19°21'37.0"E"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google