Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Prosesseista palveluihin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Prosesseista palveluihin"— Esityksen transkriptio:

1 Prosesseista palveluihin
Pekka Linna Synergiaryhmä,

2 Koulutuksen ja opintojen järjestämisen prosessit
KOOTuki-ryhmä hyväksyi Synegiaryhmän tekemän työn esitettäväksi edelleen Tietohallinto ja ICT –ryhmälle Kuitenkin sillä muutoksella, että siltaaviin prosesseihin lisättiin opetuksen ja opiskelun tuen prosessit Tietohallinto ja ICT –ohjausryhmä hyväksyi kokouksessaan työn tulokset julkaistavaksi osana korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisiä arkkitehtuureja

3 Oppimisen, opiskelun ja opetuksen prosessit
Pekka Linna on tehnyt työtä selvityshenkilönä 11/2015 alkaen Työtä tehdään korkeakoulun asiantuntijoiden kanssa iteroiden HY:n, TaY:n, TAMK:n, TTY:n asiantuntijat tavattu Tavoitteena saada helmikuun 2016 loppuun mennessä tuotettua hyväksyttävissä oleva käyttökelpoinen versio, jonka avulla korkeakoulut voivat tarkastella omaa toimintaansa Ensimmäinen iteraatiokierros 3/2016-4/2016 Työtä esitellään tarkemmin omalla sivustolla osoitteessa

4 Palvelut Synergiaryhmässä määritellään seuraavaksi korkeakoulun opintojen järjestämiselle ja koulutuksen järjestämiselle tarjoamia palveluja Vuorovaikutuskokonaisuuksia, jotka tuottavat noille korkeakoulun ydinprosesseille välitöntä arvoa Tavoitteena on tuottaa korkeakouluyhteisölle yhteinen (abstrakti) käsitys näistä palveluista yhteinen kieli, jolla puhua näistä palveluista Palvelujäsennyksen avulla kussakin korkeakoulussa on mahdollista hahmottaa omassa talossa prosessien eri osille annettu tuki Mitä prosessin osia tuetaan keskitetysti ja mitä ei tueta lainkaan Missä hyödynnetään tietotekniikan tarjoamia mahdollisuuksia ja missä näitä ei hyödynnetä Yhteisen kielen ansiosta tällaisen harjoituksen tuloksia voidaan myös vertailla toisista korkeakouluista vastaavassa tarkastelussa saatuihin tuloksiin.

5 Mitä palveluista löytyy eli alempia kerroksia …
Palvelun taustalta löytyy suuri määrä edeltäviä toimintoja Vastauksen antaminen edellyttää usein sen etsimistä. Etsimisen onnistuminen edellyttää tietovarantoja, etsimisen välineitä ja taitoja. Tietovarannot edellyttävät ylläpitoa ja ylläpidon välineitä. Jne. Palvelujen määritystyössä päähuomio on kuitenkin asiakkaalle (koulutuksen tai opintojen järjestämisen prosessille) tuotettavassa lisäarvossa Tämän lisäksi voidaan tehdä mahdollisimman yleisen tason huomioita näiden palveluiden tarjoamisen edellytyksistä, mutta on syytä pitää mielessä, että tästä alkaa talokohtainen variaatio tämä on se osa, joka voidaan järjestää uudella tavalla

6 Kuinka käytännössä edetään
Rovaniemen työpajassa edetään korkeakoulujen todellisten palveluiden kautta Käytännön palveluista luetaan ulos niiden tuottama lisäarvo ja haetaan järkevää abstraktiotasoa yhteiselle palvelumääritykselle Näin tuotettuja kuvauksia verrataan (Rovaniemellä tai vielä todennäköisemmin sen jälkeen) Kuopion ja Helsingin harjoituksissa tuotettuihin kuvauksiin Tällä tavalla edetään edetään seuraavaan synteesiin Eli käytämme edelleen palvelun sinikopio –mallia, mutta nyt lähestymme ilmiöaluetta konkreettisten palvelujen kautta

7 Toivomus Käykää tulevan työpajan sivuilla osoitteessa 16 Lisätkää siellä olevaan taulukkoon oman korkeakoulunne kohdalle linkki tai linkit oman korkeakoulunne opintohallinnon palveluihin tai opiskelulle tai opetukselle annettavaan tukeen

8 Kysymyksiä tai kommentteja?
Kiitos, Pekka


Lataa ppt "Prosesseista palveluihin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google