Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-uudistus Varsinais-Suomessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-uudistus Varsinais-Suomessa"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-uudistus Varsinais-Suomessa
Leena Setälä Johtaja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

2 Esityksen sisältö Sote-uudistuksen lähtökohdat ja tavoitteet
Lainsäädännön tämän hetkinen tila ja sen vaikutusarvioita Mitä merkitsee valinnan vapaus? Terveyspalvelut Varsinais-Suomessa ja sote-valmistelun vaihe

3

4

5

6

7

8

9 Erikoissairaanhoidon järjestäjä ja tuottaja
VSSHP : Erikoissairaanhoidon järjestäjä ja tuottaja

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20 Digitaalisten palvelujen suuntaaminen niille, jotka kykenevät niitä
käyttämään, vapauttaa palvelujärjestelmän resursseja niiden käyttöön, jotka eivät kykene käyttämään digitaalisia välineitä.

21

22 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi sote-lainsäädäntöä

23

24

25 Palvelujen integraation toteutuminen vammaispalveluissa (THL arvioi)
On varmistettava, että maassamme säilyy ja kehittyy riittävä erityisosaaminen erilasten vammojen ja sairauksien hoidossa. Erityisesti pienten ja harvinaisten vammaryhmien hoitoon, kuntoutukseen ja palveluihin tulee kiinnittää huomiota uudistuksen yhteydessä. Terveyden- ja sosiaalihuollon järjestäminen integroidusti voi helpottaa toimintakyvyn arviointia ja hyödyttää ja tehostaa sitä kautta vammaispalvelujen asiakastyötä ja päätöksentekoa. Lisäksi apuvälinepalvelujen yhteensopivuus vammaispalvelujen kanssa toteutuisi luultavasti nykyistä paremmin. Tärkeää olisi kuitenkin, että vastuu vammaispalveluja koskevasta päätöksenteosta olisi integroidussa järjestelmässäkin vammaispalvelujen sosiaalityöllä, jotta varmistettaisiin riittävä sosiaalityön ammattitaito sekä ymmärrys vammaispalvelujen luonteesta osallisuutta korostavina sosiaalipalveluina. Muista sosiaalipalveluista esimerkiksi lasten ja perheiden palvelujen järjestäminen koordinoidusti vammaispalvelujen kanssa vähentäisi osaoptimointia ja parantaisi luultavasti tätä kautta vammaisten lasten ja heidän perheidensä palvelunsaantia.

26 Palvelujen järjestämisen läheisyysperiaate (THL arvioi)
Suurin osa palveluista tulee järjestää lähellä asiakasta. Periaate on tärkeä erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, jotka käyttävät palveluja paljon ja pitkäaikaisesti. Vammaispalveluja käytetään jokapäiväisten toimien mahdollistamiseen, esimerkiksi työntekoon, liikkumiseen, lastenhoitoon ja päivittäisiin henkilökohtaisiin toimiin. Tarve on usein toistuvaa ja pitkäaikaista. Lakiluonnos sallii palvelujen keskittämisen, jos niiden saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja tai niiden tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas toteuttaminen edellyttävät sitä. Kustannusvaikuttavuuden ja tehokkaan tuottamisen korostaminen voi johtaa siihen, että vammaispalvelut eivät toteudu ihmisten omassa toiminta-ympäristössä. Tämä saattaa vaarantaa vammaisten ihmisten oikeuden asua perheensä kanssa ja viettää normaalia elämää omassa yhteisössään. Tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa olisi huomioitava taloudellisten ja tuotantoa koskevien seikkojen lisäksi mm. sosiaalihuoltolaissa määritelty asiakkaan etu, vammaispalvelulain tarkoittama asiakkaan yksilöllinen tarve sekä sosiaalihuollon asiakaslain mukaisesti asiakkaan mielipide.

27 Valinnanvapaus vammaispalveluissa (THL arvioi)
Valinnanvapauden käyttäjällä on oltava tosiasialliset mahdollisuudet valita palveluja (esim. syrjäseutujen asukkailla tai harvinaisempia tai monimutkaisia palveluja tarvitsevilla ei välttämättä ole). Miten varmistetaan se, että harvinaisempia tai vaativampia palvelukokonaisuuksia järjestetään myös muualla kuin maakunnan liikelaitoksessa? Jos näin ei ole, valinnanvapaus ei ole todellisuutta kaikille. Hänellä on oltava myös tosiasialliset mahdollisuudet käyttää valinnanvapautta (esteinä kognitiiviset ongelmat, tietokoneen puute, esteettömyyden ja saavutettavuuden puutteet, tiedon puute ym.). Esityksessä on hyvin tuotu esille se, että erityisesti vammaispalveluissa pitää huomioida tarvittava tuki. On hyvä, että tuetun päätöksenteon pykäliä esitetään, mutta ne ovat kuitenkin suppeat soveltamisalaltaan sekä epämääräiset sikäli, että niiden toteuttamistavasta ei ole säädetty juuri mitään. Sote-keskusten ohjauksen ja neuvonnan on oltava laajalti asiantuntevaa ja ammattitaitoista. Siitä vastaavalla henkilöllä tulisi olla sosiaalityöntekijän pätevyys ja lisäksi vankka kokemus eri sosiaalihuollon sektoreilta, jotta hän todellisuudessa pystyisi ohjaamaan ihmisiä oikeiden palvelujen piiriin.

28

29

30

31

32

33

34 Terveyspalveluiden käyttövolyymejä Varsinais-Suomessa vuonna 2016
VSSHP esh hpv VSSHP esh: käyntiä ”Sote-keskus”-pth käyntiä Yksityinen esh (Kela-korvattu) käyntiä Turun esh hpv VSSHP EPLL: käyntiä VSSHP esh tmp Turun esh: käyntiä Julk työterv huolto n käyntiä Yksityinen esh (Kela-korvattu) tmp ”Liikelaitos”-pth käyntiä Yksit työterv huolto n ?käyntiä Luokittelematon pth käyntiä

35 Maakunnan oma sote-palvelutuotanto
Sote-liikelaitos Päivystys Ensihoito Keskussairaala Lähisairaalat Tk-vuodeosastot Neuvolat Lasten ja nuorten suun terv.huolto Vammaispalvelut Vaativat sosiaalipalvelut Maakunnan Sote-palvelut Oy Sote-keskukset Aikuisten suun terveydenhuolto Sosiaalihuollon neuvonta Erikoislääkäri-konsultaatiot ja –vastaanotot Asiakassetelillä tuotettavat palvelut

36 Julkiset sote- tuotantorakenteet nykytilanteen pohjalta Varsinais-Suomessa
V-S Liikelaitos V-S Sote-yhtiö Turun kaupungin yleislääkärivastaanotot Tyks, Sapa ja EPLL Kaupunkien ja kuntien vuodeosastohoito Osa kaupungin ja Tyksin erikoislääkärivastaanotoista Kaupunkien ja kuntien neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto Muiden kuntien yleislääkärivastaanotot Kehitysvammahuolto KTO Kunnallinen hammashuolto aikuisille Pääosa kaupunkien ja kuntien sosiaalipalveluista Lyhytaikaiset sosiaalipalvelut

37 Tyks tutkii, hoitaa ja kouluttaa vielä 2019 -


Lataa ppt "Sote-uudistus Varsinais-Suomessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google