Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus"— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2006

2 Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni
Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen teon edellytyksiä Kilpailu jatkuu kovana Pohjoismaissa, mutta kannattamattomia reittejä jo lakkautettu Suomen markkinoilta poistunut kaksi yhtiötä Vahvat investoivat uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin, lentokoneisiin Muutokset turvakäytännöissä lisäävät kustannuksia

3 Finnairilla vaisu neljännes
Vahva kysyntä jatkui Matkustajakäyttöasteet ennätyslukemissa Business-luokan matkustus kasvussa Polttoainekustannukset kasvoivat 25 milj. euroa Yksikkökustannukset laskivat kaikissa muissa kuluerissä Lentotoimintapalvelut ja lomaliikenne alle tavoitetason FlyNordicin liiketulos voitollinen

4 Rakennemuutos etenee Suunnitelluilla tehostamistoimilla saavutetaan 80 milj. euron vuosittaiset kustannushyödyt 670 työpaikkaa vähenee vuosina , vähennyksistä pääosin sovittu Säästökohteita ja joustoja myös lentävän henkilöstön kanssa, neuvottelut jatkuvat Kiinteistöpalvelut ulkoistetaan ja maapalvelujen myyntiä tutkitaan

5 Henkilöstö keskimäärin
Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin 1996/ / / / Henkilöä 8

6 Polttoainekulut ja tukipalvelut rasittivat tulosta
Q3/ Q3/2005 Muutos % Liikevaihto, milj.€ 515, ,7 7,4 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia, järjestelykuluja sekä poistoja ja vuokria 69,8 71,0 -1,7 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 22,5 25,7 -12,5 Myyntivoitot ,1 0,6 - 83,3 Johdannaisten käyvän arvon muutos ,9 5,8 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) ,7 32,1 - 54,2 Tulos ennen veroja ,5 36,2 - 62,7

7 Yksikkökustannukset pienenivät
Q3 /2006 Q1-Q3/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK -4,7% +3,6 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK -10,0% -2,3 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK -12,0% +2,8 % Polttoaineet c/ATK +15,5% +29,3 % Liikennöimismaksut c/ATK -1,5 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja -2,0% Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja -10,9% -7,8 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK -7,0% +0,2 % Muut kulut c/ATK -4,5 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

8 Polttoainelasku kasvoi alkuvuonna lähes 80 milj. euroa
2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: ~20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 62 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen talvikauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 78 %.

9 Johdannaisten hinnat laskevat hitaasti
Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina

10 Polttoaineen hinnan ja yksikkötuottojen epäsuhta kasvaa
Lentojen keskihinnan ja polttoaineen markkinahinnan kehitys

11 Yksikkökustannusten sopeutus jatkuu Muutos edelliseen vuoteen
2002 2003 2004 2005 2006 % 1 1

12 Modernein Eurooppa-laivasto
Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta Boeing MD-80-koneet poistettu emoyhtiön reittiliikenteestä heinäkuussa Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Kymmenen pienempää Embraer-konetta marraskuussa, kuusi isompaa konetta tulossa, neljä optiota käyttämättä Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto Ensimmäinen Airbus A340 liikenteeseen heinäkuussa Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain

13 Taseessa varauduttu investointeihin Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste
% 1996/ / / / % 42,9 46, , ,1 42,9 16

14 Finnairilla hyvä kassatilanne Rahavirrat tammikuu-syyskuu

15 Eteneminen Aasiaan jatkuu
Kysyntä (tammi-syyskuu) kasvoi 29,2 %, matkustajamäärä 28,5 %, matkustajakäyttöaste 1,6 %, rahdin määrä 22,4 % Lokakuussa avattiin reitti Delhiin. Ensi vuonna Kuala Lumpur, jolloin 11 kohdetta Aasiassa Kiinaan jo yli 100 lentoa kuukaudessa Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 %

16 Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q3/2006
Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q3/2006

17 Finnair muotoutumassa Aasia-Eurooppa -lentoyhtiöksi
Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille Toiminnan ehtoja työstetään kilpailukykyisiksi 1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa Kysyntä jatkuu vahvana paranevalla hintatasolla Finnairin Aasian-myynti esimerkiksi Ruotsissa kasvanut tammi-syyskuussa yli 70 %

18 Arvioita tulevasta kehityksestä
Lakon tulosvaikutus Q4:llä -10 milj. euroa Tuottavuutta parannetaan rakennemuutoksella, 80 miljoonan euron säästöt täysimääräisinä 2008 Laivaston uudistamisohjelma jatkuu Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat Vuoden 2006 toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan voitollinen, mutta selvästi alle viime vuoden tason Yksikkökustannusten kehitys oikeansuuntainen Edellytykset merkittävälle tulosparannukselle ensi vuonna

19 Liitteet

20 Rakennemuutoksen neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia ja järjestelykuluja) MEUR 2002 2003 2004 2005 2006 1 1

21 Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK
2002 2003 2004 2005 2006 1 1

22 Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys
LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA 2006 2005 Q3 MEUR Reittiliikenne 20,3 20,1 Lomaliikenne 8,2 8,5 Lentotoimintapalvelut -4,4 7,9 Matkapalvelut 1,0 1,9 Kohdistamattomat erät -2,6 -12,7 Yhteensä 22,5 25,7

23 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta
MEUR

24 Lentokoneiden vuokravastuut Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta
kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,0 %

25 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk
%

26 Tuotteen ylivoima Suoraan 50 kohteeseen maailmalla
ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä Parhaimmat aikataulut aamu-ilta konsepti Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia Palvelutaso Euroopan huippua oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi Uudet koneet Euroopan liikenteessä

27 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu”
Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

28 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus
Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

29 Finnair konserni sijoittajasuhteet
Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax:


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google