Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri"— Esityksen transkriptio:

1 Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Matkalla kohti uuden sukupolven digitaalisia julkisia palveluja Marko Latvanen asiantuntija Digitaaliset palvelut, Väestörekisterikeskus

2 Mikä on KaPA-ohjelma? Kansallinen palveluarkkitehtuuriohjelma on VM:stä ohjattu ja VRK:sta johdettu ohjelma  digitaalisten palvelujen uusi infrastruktuuri tiedon parempaa liikkumista ja uudenlaisten julkisten palvelujen luomista varten

3 Tuleva Suomi.fi ei ole enää hakuportaali, vaan useita palveluja sisältävä ja yhdistävä ”metapalvelu”

4 Miksi KaPA-ohjelma asetetiin?
• Yksinkertaistaa ja helpottaa kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen asiointia viranomaisten kanssa ja tehdä siitä turvallisempaa • Edistää julkisen hallinnon avoimuutta ja parantaa julkisen hallinnon palvelujen laatua • Mahdollistaa sähköisten palvelujen kustannustehokkuus • Parantaa tietojen yhteiskäyttöä ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta • Edistää yritysten mahdollisuuksia hyödyntää julkisen hallinnon tietovarantoja ja palveluja • Tukea kansantaloutta tehostamalla julkista hallintoa ja luomalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia yksityiselle sektorille.

5 Benchmarkit / keskustelukumppanit
Julkishallinnon, yritysten, kirjastojen ja 3. sektorin referenssiryhmät Beta.suomi.fin palautetoiminnot 50 kansalaisen käyttäjäpaneeli 2016 Testikäyttäjiä

6 KaPA:ssa tuotettavat Suomi
KaPA:ssa tuotettavat Suomi.fi-palvelut ja niiden suhteet (raskaasti yksinkertaistettu kaavio) SUOMI.FI-PALVELUNÄKYMÄT ASIAKKAILLE LIITTYVIÄ, KRIITTISIÄ TAUSTARESURSSEJA, mm.: - KANSALLISET ONTOLOGIAT JA LUOKITUKSET / FINTO, JHS-Meta - HALLINNON KARTTAPALVELU / Maanmittauslaitos TUNNISTAMINEN (SSO) Verkkotoimitus (toimitettu sisältö) Viranomaiset (fact check) VIESTINVÄLITYS ASIOINTIVALTUUDET PALVELUTIETOVARANTO PALVELUVÄYLÄ X-ROAD PALVELUTIETOJEN TUOTTAMINEN J U L K I S H A L L I N N O N O R G A N I S A A T I O T Rekisterit, perustietovarannot, palvelut

7 Loppukäyttäjän kannalta palvelutietovaranto (PTV) on kriittinen
PTV:n tietomallissa palvelu on organisaation immateraalinen valmius/toimintapa, jolla on tarkoitus yhteiskunnassa. Palvelu voi olla lakisääteinen tai organisaation itselleen ottama Palvelu- ja asiointikanavissa palvelu toteutuu asiakkaalle. Kanavia ovat sähköinen asiointi, paikallinen palvelupiste, puhelin, lomake ja www- tietosivu. Jatkossa tulee myös liikkuva kanava, esim. kirjastoauto. Tietomallin perusrakenne: organisaatio > palvelu X > palvelu X:n asiointikanavat jokaisella tasolla on omat metatietonsa Alkuun käyttöoikeus viranomaisille, sitten näiden kanssa sopimussuhteessa oleville yrityksille (esim. kunnan käyttämä palvelutuottaja), sitten 3. sektorille ja yrityksille

8 Palvelusta vastaava organisaatio vastaa myös palvelujensa tiedoista PTV:ssä
Tieto tuotetaan joko suoraan ptv-tietokantaan ylläpitoliittymässä, tai tuottamalla ptv-standardin mukainen tieto organisaationn omassa järjestelmässä, josta se jaetaan PTV:n IN-rajapintaan. PTV:stä tieto voidaan tuoda rajapinnasta organisaation omaan julkaisu- tai muuhun järjestelmään – ei saman tiedon erillistä tuottamista eri paikkoihin Tavoitteena PTV-tietokanta jokaisen organisaation palvelutietojen kotina PTV = lähivuosien aikana kaikkien julkisten palvelujen MDM-resurssi Koulutukset ja käyttöönotot olleet käynnissä 2016 alkaen ja jatkuvat

9 Palveluihin sovellettavat metatiedot ovat Fintossa
Asiasanat* Palveluluokat* Kohderyhmät(*) Elämäntilanteet (kans.) Toimialat (yrit.) Tuotantotapa* Tuottajatyyppi*

10 KaPA:n ulkopuolella mutta digikärkihankkeena rakennetaan laajaa yhteentoimivuutta
Yhteinen tiedon hallinta –hankkeen (YTI) tavoitteena tietojen liikkuminen tietojärjestelmästä toiseen niin, ettei tietojen merkitys(sisältö) tietoja siirrettäessä muutu = semanttinen yhteentoimivuus. Lähtökohtana on, että hyvän sähköisen palvelun taustalla on järjestelmällisesti johdettu tiedon merkityssisällön määrittely. Voimme jakaa ja käyttää tietoa edelleen, kun tiedämme mitä tietoa jaamme. Tavoitteena on palvella kansalaista ja myös yrityksiä paremmin, kun samaa, julkisen hallinnon hallussa jo olevaa tietoa ei tarvitse kysyä aina uudelleen. Tiedon merkityssisällön määrittely palautuu sanastotyöhön.

11 Uuden Suomi.fin verkkotoimitus työstää opastavia sisältökokonaisuuksia, joissa PTV-tietoja käytetään

12 Jokaisesta yksittäisestä palvelusta tarjotaan rakenteinen PTV- kuvaus = tiedot + asiointikanavat; näiden lisäksi sivulle nousee palvelun metatietojen perusteella liittyviä ja muita aiheeseen relevantteja palveluja

13 Karttaliittymä palvelupisteille
Paikalliset tiedot tuotetaan paikallisesti palvelutietovarantoon, myös osoite- yms. tiedot Tässä beta-kuvassa on vanha karttaliittymä, MML:n uudet karttapalvelut tulevat beta.suomi.fi-palveluun joulukuussa! Lakisääteisille, kunnille yhteisille palveluille on KaPA-ohjelmassa tuotettu valmiiksi ns. pohjakuvaukset ministeriöiden ja verkkotoimituksen yhteistyönä

14 Kirjautuneen käyttäjän sivu, omat rekisterit avattu

15 Kirjautuneen käyttäjän sivu, ajoneuvorekisteri avattu

16 Suomi.fi-viestit Kansalaisen ja yrityksen keskitetty viestintäkanava viranomaisten suuntaan Pääosin lopettaa viranomaisten paperipostit vuoden 2018 aikana; paperiposti + avustettu asiointi niille, jotka eivät voi käyttää sähköistä kanavaa vrt. Tanska, jossa 9,7 % kansalaisista vapautettu velvoitteesta. Perinteisen sähköposti- ja liiteviestinnän lisäksi herätepalvelu tunnistetulle asiakkaalle: suoraan rekistereistä muistutuksia ja suosituksia, esim. ”passi raukeamassa”, ”autosi katsastettava viimeistään”, ”kutsu mammografiaan”, ”jäännösveron eräpäivä lähestyy”, ”vaalin ennakkoäänestys alkanut + vaalipäivä se ja se + äänestyspaikkasi on…”, ”aineistolainojesi eräpäivä lähestyy” jne jne jne ehkä myös tapahtumaviestintää kuntalaisille: ”Jari Tervo kirjastossamme silloin ja silloin” tms

17 Kirjautuneen käyttäjän sivu, Viestit-palvelun demo

18 Suomi.fi-tunnistaminen
TAUSTALLA PYÖRIVÄT PALVELUT Suomi.fi-tunnistaminen Suomi.fi-tunnistaminen tarjoaa Henkilön tunnistamisen sähköiseen asiointiin Julkishallinnon palveluihin tunnistautumisen eri tunnistusvälineitä hyväksikäyttäen Kertakirjautumisen kautta käyttäjälähtöisesti julkishallinnon palvelut Korkean tietoturvan 24/7 palvelun saatavuuden Päätelaiteriippumattoman skaalautuvan toteutuksen. Esteettömyys on huomioitu toteutuksessa. Suomi.fi-tunnistaminen ei tarjoa Yritysten tunnistamista (vielä!) Käyttäjien roolia tai valtuutusta Maksamisratkaisua

19 Suomi.fi-puolesta-asiointi
TAUSTALLA PYÖRIVÄT PALVELUT Suomi.fi-puolesta-asiointi Palvelun avulla voidaan luotettavasti tarkistaa henkilön tai yrityksen valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti toisen henkilön tai edustamansa yrityksen puolesta ajasta ja paikasta riippumatta. Puolesta-asiointioikeuteen vaikuttavia tietoja ovat muun muassa: huoltajuustiedot nimenkirjoittajatiedot edunvalvontatiedot Asiointivaltuutta varmistettaessa asiakkaan asiointipalvelu tekee automaattisen kyselyn Asiointivaltuudet-palveluun, joka palauttaa vastauksena, onko asioijalla puolesta- asiointioikeutta tai valtuutta. Tiedot haetaan perustietorekistereistä ja/tai valtuusrekisteristä. Palvelun voivat ottaa käyttöön viranomaistahot, joilla on tarve tarkistaa puolesta-asiointi. Yrityksille ja yhteisöille palvelu ei ole toistaiseksi käytössä.

20 Suomi.fi-palveluväylä
TAUSTALLA PYÖRIVÄT PALVELUT Suomi.fi-palveluväylä Ei näy loppuasiakkaalle Sujuva tietoliikenne organisaatioiden välillä Standardoitu tiedonsiirtokanava, joka tarjoaa vakioidun tavan tietojen siirtoon organisaatioiden välillä sekä mahdollistaa turvallisten palvelukokonaisuuksien rakentamisen. Suomi.fi-palveluväylä perustuu X-Road-teknologiaan ja koostuu: tiedonvälityskerroksesta tiedonvälityspalvelusta Tiedonvälityskerros määrittää miten tietoja ja palveluja välitetään eri tietojärjestelmien välillä. Tiedonvälityspalvelu mahdollistaa muiden väylään liittyneiden organisaatioiden palveluiden ja tietovarantojen hyödyntämisen. Tiedonvälitys tapahtuu organisaatioiden liityntäpalvelimien ja väylän keskuspalvelemien välillä.

21 Aikataulu Tulevan palvelun beta.suomi.fi julkaistu 12/2015
Osa uusista palveluista jo tuotannossa Palveluväylän ja Viron X-Roadin federointi toiminnassa alkaen Viestinvälityspalvelun 1. tuotantoversio kesällä Nykyinen Suomi.fi vaihtuu uuteen viimeistään kesällä tai loppuvuoden aikana Yrityssuomi.fi integroituu uuteen Suomi.fi-palveluun 2018 aikana NOTA BENE: KaPA = infrastruktuuri  hallinnon uuden sukupolven digipalvelut rakentuvat KaPAn elementeille 2017 alkaen

22 Kuopat ja siirtolohkareet tiellä
YHTEISEN PELIKIRJAN KÄYTTÖÖNOTON HIDASTEET Toimintakulttuuri ja asenteet: sekä viranomaiset että kansalaiset ja yritykset Järjestelmien sademetsä, ml. Veron ja Kelan massiiviset ICT-uudistukset SOTE, maakuntahallinnot jne = palvelukenttä ja sen vastuut ovat liikkeessä Lainsäädäntö: viestinvälitys, kansalaisen MyDatan käyttö, yksityisten palvelujen rooli kokonaisuudessa Luotettavuus, läpinäkyvyys, tietoturva  luottamus Käytettävyys  saavutettavuus  tasa-arvo Jatkuva, holistinen, monialainen kehittäminen Resurssit Laaduntarkkailu (460 tuottajaorg.  palveluja + kanavia kymmeniä tuhansia) Viestintä, sisäinen ja ulkoinen

23 Tietoa ja yhteyksiä KaPA:n viestintä- ja aineistosivusto tulevan palvelun julkinen kehitysversio KaPA VM:n sivuilla

24 KIITOS 


Lataa ppt "Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google