Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata."— Esityksen transkriptio:

1 Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata

2 HUPIA -päihdekasvatusrata Hauskaa Uutta Päihdekasvatusta Iisalmen Alaikäisille HUPIA –päihdekasvatusrata on valmistunut vuonna 2001 neljän sosionomiopiskelijan tekemänä opinnäytetyönä HUPIA –päihdekasvatusrata on valmistunut vuonna 2001 neljän sosionomiopiskelijan tekemänä opinnäytetyönä rata toteutetaan yhteistyössä Tytöt Toimii - toiminnan sekä Iisalmen kaupungin ja seurakunnan nuorisotyön kanssa rata toteutetaan yhteistyössä Tytöt Toimii - toiminnan sekä Iisalmen kaupungin ja seurakunnan nuorisotyön kanssa radan kiertävät kaikki 7.lk oppilaat radan kiertävät kaikki 7.lk oppilaat rata koostuu kuudesta erilaisesta huoneesta rata koostuu kuudesta erilaisesta huoneesta

3 Hupia-radan tavoitteet Tavoitteena on tukea nuorta päihteettömään elämään vahvistamalla itsetuntoa. Tavoitteena on tukea nuorta päihteettömään elämään vahvistamalla itsetuntoa. Radalla nuorelle annetaan eväitä kohdata valintatilanteita (rohkeutta sanoa päihteille ei). Radalla nuorelle annetaan eväitä kohdata valintatilanteita (rohkeutta sanoa päihteille ei). Radalla saa myös tietoa päihteistä hänen ikäkautensa sekä elämänpiirinsä huomioiden. Radalla saa myös tietoa päihteistä hänen ikäkautensa sekä elämänpiirinsä huomioiden. Tärkeää on saada nuori ymmärtämään, ettei päihteidenkäyttö kuulu alle 18-vuotialle Tärkeää on saada nuori ymmärtämään, ettei päihteidenkäyttö kuulu alle 18-vuotialle

4 Huone 1: Katu Katu-huoneen keskustelun aiheena mm.: miettiä omia toimintamalleja kyseisessä tilanteessa miettiä omia toimintamalleja kyseisessä tilanteessa pohtia tekijöitä, jotka vaikeuttavat / helpottavat päihteistä kieltäytymistä pohtia tekijöitä, jotka vaikeuttavat / helpottavat päihteistä kieltäytymistä löytää keinoja sanoa EI päihteille löytää keinoja sanoa EI päihteille löytää jokaiselle oma ”luottoaikuinen”, jolle voi puhua asiasta löytää jokaiselle oma ”luottoaikuinen”, jolle voi puhua asiasta

5 Huone 2: Kotibileet Kotibile-huoneen keskustelun aiheena on mm. keskustella päihteiden merkityksestä osana nuorten vapaa-aikaa keskustella päihteiden merkityksestä osana nuorten vapaa-aikaa pohtia sosiaalisen paineen merkitystä päihteiden käytön pohtia sosiaalisen paineen merkitystä päihteiden käytön taustatekijänä taustatekijänä saada nuoret tarkastelemaan omaa suhdettaan edellä mainittuihin asioihin sekä sosiaalisen paineen vaikuttavuutta omaan käyttäytymiseen saada nuoret tarkastelemaan omaa suhdettaan edellä mainittuihin asioihin sekä sosiaalisen paineen vaikuttavuutta omaan käyttäytymiseen kenellä on vastuu kenellä on vastuu

6 Huone 3: Tori Tori-huoneen keskustelun aiheena on mm.: Tori-huoneen keskustelun aiheena on mm.: millaiseksi nuori muuttuu päihteiden vaikutuksen alaisena millaiseksi nuori muuttuu päihteiden vaikutuksen alaisena mitä eroa on päihtyneenä ja selvin päin toimimisessa mitä eroa on päihtyneenä ja selvin päin toimimisessa

7 Huone 4: Puisto Puisto-huoneen keskustelun aiheena on mm. saada nuoret ymmärtämään päihteiden käytön mahdollisten seurausten vakavuus ja vaarallisuus. Vaikka nuoret ovat tietoisia päihteiden aiheuttamista haitoista, he voivat ajatella ettei heille itselleen tapahdu mitään saada nuoret ymmärtämään päihteiden käytön mahdollisten seurausten vakavuus ja vaarallisuus. Vaikka nuoret ovat tietoisia päihteiden aiheuttamista haitoista, he voivat ajatella ettei heille itselleen tapahdu mitään Puisto-huoneessa kuvitellun tilanteen avulla on tarkoitus harjoituttaa nuorten ongelmanratkaisukykyjä Puisto-huoneessa kuvitellun tilanteen avulla on tarkoitus harjoituttaa nuorten ongelmanratkaisukykyjä Lisäksi huoneessa harjoitellaan ja rohkaistaan antamaan ensiapua, kuten hätäkeskukseen soittoa ja kylkiasentoa. Lisäksi huoneessa harjoitellaan ja rohkaistaan antamaan ensiapua, kuten hätäkeskukseen soittoa ja kylkiasentoa.

8 Huone 5: Sairaala Sairaala-huoneen keskustelun aiheena on mm: esittää faktoja päihteidenkäytön fyysistä ja psyykkisistä seurauksista esittää faktoja päihteidenkäytön fyysistä ja psyykkisistä seurauksista herättää esimerkkitapauksen kautta ajatuksia päihteidenkäytön mahdollisista seurauksista herättää esimerkkitapauksen kautta ajatuksia päihteidenkäytön mahdollisista seurauksista huoneessa selitetään myös nuorille, mitä lastensuojeluilmoitus tarkoittaa ja miksi työntekijällä on velvollisuus tehdä se. huoneessa selitetään myös nuorille, mitä lastensuojeluilmoitus tarkoittaa ja miksi työntekijällä on velvollisuus tehdä se.

9 Huone 6: palaute/ loppukeskustelu Radan viimeisen huoneen keskustelun aiheena on mm. käydä läpi radalla saatujen kokemusten kautta heränneitä ajatuksia ja tunteita käydä läpi radalla saatujen kokemusten kautta heränneitä ajatuksia ja tunteita kerrata radalla vastaan tulleita tilanteita kerrata radalla vastaan tulleita tilanteita kysyä nuorten palautetta radasta kysyä nuorten palautetta radasta viimeisessä huoneessa nuorten on mahdollisuus myös esittää kysymyksiä heti tai nimettömänä paperilla viimeisessä huoneessa nuorten on mahdollisuus myös esittää kysymyksiä heti tai nimettömänä paperilla


Lataa ppt "Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google