Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista."— Esityksen transkriptio:

1 Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista

2 Tekstien erilaisia vaikutuskeinoja - 1. Kielen retoriset keinot - 2. Kuvan keinot - 3. Tarinallisuus - 4. Myytit ja intertekstuaalisuus - 5. Ideologia - 6. Perustelutavat eli argumentointi - 7. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne - 8. Kanava, kirjoittaja -

3 Tekstien vaikutuskeinoja 1. Kielen retoriset keinot (ks. Kielen retoriset keinot, KK s. 52) -vastaanottajan puhuttelu -alan erikoissanasto, englannin kieli -täsmällisiä yksityiskohtia -tarkat luvut -liioittelua -sanavalinta, erityisesti ns. plussanat ja tehokkaat adjektiivit -toistaminen -liioittelu -sanaleikkiä -vastakkainasettelu -kysymys -polarisointi -kolmikanta -jne.

4 Tekstien vaikutuskeinoja 2. Kuvan keinot (ks. KK s. 32) -Kuvakoko ja –kulma -Sommittelu -Värit -Muodot -Suunnat -Tila -Kuvan elementit

5 Tekstien vaikutuskeinoja 3. Tarinallisuus Eri tekstilajeissa käytetään perinteisen kertomuksen elementtejä avuksi: mm. -Henkilöhahmoja, eläinhahmoja -Hyvä-paha -asetelmaa -Tapahtumia, juonta -Fiktiivisyyttä -Symbolisuutta -Motiiveja -Kerronnan näkökulmaa -Myyttisyyttä -Aikaa ja paikkaa -Jne.

6 Tekstien vaikutuskeinoja 4. Myytit ja intertekstuaalisuus (KK s. 26, 289) - Ikivanhat tarut ja käsitykset naisesta, miehestä, hyvästä, pahasta, sankarista, roistosta jne. - Muiden tekstin tai kuvien yhteys toiseen tekstiin tai kuvaan

7 Tekstin vaikutuskeinoja 5. Tekstin ideologia: mm. faktojen valinta, arvot, periaatteet, tavoitteet - esimerkiksi mainonta, iltapäivälehdistö, järjestöt, politiikka

8 Tekstien vaikutuskeinoja 6. Perustelut eli argumentointitavat (KK s.44) -Järki ja tunne! Esimerkiksi: -Määrällistäminen -Esimerkit -Kokemukset -Arvot -Faktat -Jne.

9 Tekstin vaikutuskeinoja 7. Tekstin visuaalisuus: elementit, laji ja rakenne - otsikko, ingressi, kainalojuttu, sitaatit jne. - kolumni, mainos, uutinen, arvostelu jne. - tekstin sisäinen rakenne (KK s. 164-168)

10 Tekstin vaikutuskeinoja 8. Kanava ja kirjoittaja - some, sanomalehti, aikakauslehti, tv… - asiantuntija, toimittaja, tavis… - tekijän ääni ja rooli


Lataa ppt "Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google