Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio"— Esityksen transkriptio:

1 ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio www.adhd-liitto.fi

2 Keskeistä.. Tulee nähdä lapsen voimavarat ja lahjat Tulee nähdä lapsen voimavarat ja lahjat ADHD-lapsi ei mene ”siinä sivussa”, vaan vaatii lähipiiriltä tietoa, harjoittelua, perehtymistä ja sinnikkyyttä. ADHD-lapsi ei mene ”siinä sivussa”, vaan vaatii lähipiiriltä tietoa, harjoittelua, perehtymistä ja sinnikkyyttä. Lapsen on hyvä saada kokea olevansa hyväksytty sellaisenaan Lapsen on hyvä saada kokea olevansa hyväksytty sellaisenaan Nämä lapset eivät voi koskaan saada liikaa positiivista palautetta ja onnistumisen kokemuksia Nämä lapset eivät voi koskaan saada liikaa positiivista palautetta ja onnistumisen kokemuksia

3 Johdonmukainen negatiivinen ja positiivinen huomio käyttäytymisen muokkaajana Palautteen tulee olla eriteltyä käyttäytymisen vahvistamista ja sen on tultava heti palkittavan käyttäytymisen yhteyteen Palautteen tulee olla eriteltyä käyttäytymisen vahvistamista ja sen on tultava heti palkittavan käyttäytymisen yhteyteen Positiivisen palautteen tulisi olla lapsen ohjaamisesa kaikkein keskeisimmässä roolissa Positiivisen palautteen tulisi olla lapsen ohjaamisesa kaikkein keskeisimmässä roolissa Palautteen tulee olla säännöllistä ja johdonmukaista Palautteen tulee olla säännöllistä ja johdonmukaista Negatiivisella vahvistamisella tarkoitetaan eri asiaa kuin kielteisellä palautteella. Siinä lapselle epämiellyttävä ärsyke on olemassa koko ajan, mutta ärsyke poistuu, kun lapsi käyttäytyy toivotulla tavalla. Esimerkkinä tästä on huomiottajättäminen Negatiivisella vahvistamisella tarkoitetaan eri asiaa kuin kielteisellä palautteella. Siinä lapselle epämiellyttävä ärsyke on olemassa koko ajan, mutta ärsyke poistuu, kun lapsi käyttäytyy toivotulla tavalla. Esimerkkinä tästä on huomiottajättäminen

4 Rangaistukset käyttäytymisen muokkaajana Rangaistukset vaihtelevat pienten oikeuksien menettämisestä lapsen poistamiseen tilasta Rangaistukset vaihtelevat pienten oikeuksien menettämisestä lapsen poistamiseen tilasta Lapselle välittyy viesti siitä, että aikuinen on tosissaan Lapselle välittyy viesti siitä, että aikuinen on tosissaan Jäähy on usein käytetty rangaistus, mutta vaatii aikuiselta tarkkaa harkintaa, jottei lapsi joudu julkisen nöyryytyksen kohteeksi Jäähy on usein käytetty rangaistus, mutta vaatii aikuiselta tarkkaa harkintaa, jottei lapsi joudu julkisen nöyryytyksen kohteeksi

5 Konkreettiset palkkiot ja rahakesysteemit käyttäytymisen muokkaajina Rahake- ja vahvistamissysteemeissä lapset keräävät merkkejä, jotka he voivat myöhemmin vaihtaa johonkin toimintaan tai aineellisiin palkkioihin Rahake- ja vahvistamissysteemeissä lapset keräävät merkkejä, jotka he voivat myöhemmin vaihtaa johonkin toimintaan tai aineellisiin palkkioihin Rahakeohjelmat voivat olla joko yksilöllisiä tai ryhmäohjelmia Rahakeohjelmat voivat olla joko yksilöllisiä tai ryhmäohjelmia Tärkeää on se, että lapsi saa rahakkeen tai palkkion jostain tietystä etukäteen sovitusta toiminnosta Tärkeää on se, että lapsi saa rahakkeen tai palkkion jostain tietystä etukäteen sovitusta toiminnosta Tarkkaavaisuushäiriöiset lapset tarvitsevat usein tiiviimpää ja voimakkaampaa vahvistamista kuin muut lapset. Vahvistaminen voi olla aikuisen auttamista, erikoistehtäviä, tietokonepelejä yms. Tarkkaavaisuushäiriöiset lapset tarvitsevat usein tiiviimpää ja voimakkaampaa vahvistamista kuin muut lapset. Vahvistaminen voi olla aikuisen auttamista, erikoistehtäviä, tietokonepelejä yms.

6 Strukturointi AD/HD-lapset hyötyvät selkeydestä, ennustettavuudesta, toistuvista rutiineista ja struktuurista. Lapsia helpottaa, kun päivä on jaettu selvästi ajallisiin periodeihin ja, että tämä samanlainen malli toistuu päivittäin AD/HD-lapset hyötyvät selkeydestä, ennustettavuudesta, toistuvista rutiineista ja struktuurista. Lapsia helpottaa, kun päivä on jaettu selvästi ajallisiin periodeihin ja, että tämä samanlainen malli toistuu päivittäin Valmistellaan lapsi etukäteen uusiin tilanteisiin. Valmistellaan lapsi etukäteen uusiin tilanteisiin. Ympäristö ja ohjaus strukturoidaan Ympäristö ja ohjaus strukturoidaan Lukuisat tehtävät tulisi pilkkoa pieniksi osiksi Lukuisat tehtävät tulisi pilkkoa pieniksi osiksi


Lataa ppt "ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google