Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos"— Esityksen transkriptio:

1 Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos leena.penttinen@jyu.fileena.penttinen@jyu.fi, terhi.skaniakos@jyu.fiterhi.skaniakos@jyu.fi Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella ESR-projekti 2008-2011 http://www.peda.net/polku/ohty

2 IDENTITEETIN RAKENTAMINEN TYÖ- MARKKINOIDEN MAHDOLLISUUS- RAKENTEET KOULUTUS: KVALIFIKAATIOT KOMPETENSSIT (Ura)ohjaus HOPS Opettajatuutorointi Vertaistuki Opiskelijatuutorointi Mentorointi Ainejärjestötoiminta Opiskeluajan työssäkäynti Vapaa-ajan harrastukset Opetus & Pedagogiikka (Opetussuunnitelma) (Työ)harjoittelu Vaihto-opiskelu Projektit KOULUTUSKOULUTUS TYÖELÄMÄTYÖELÄMÄ (Penttinen, Skaniakos & Lairio 2010)

3

4 Vertaistuesta ja –ryhmistä -Elämänkulun ryhmistä vietetään eniten aikaa vertaisryhmissä (Wolf 2008) -Opiskeluaikana vertaistuki käytetyin tuen lähde (Lairio, Penttinen & Penttilä 2007, Penttinen, Sarapik & Vallius- Leinonen 2009) -Sosialisaation ja integraation näkökulmasta vertaisryhmä tärkeä korkeakouluopiskelussa (Thomas 2000, Tinto 1993, Weidman 1989) -Opintojen alkuvaiheessa tarve kuulua johonkin, samastua toisiin ja neuvotella uudesta identiteetistä yliopisto- opiskelijana (Wilcox ym. 2005) -Epävirallisen vertaistuen ongelmallisuus: voi vahvistaa myös kielteisiä ja virheellisiä käsityksiä ja pessimistisiä tulevaisuudenkuvia (Buchman 1998)

5 Sosiaalinen tuki opiskeluaikana Kuvio 2. Koettu mahdollisuus keskustelutukeen (%) Kuvio 1. Ystävien tapaaminen vapaa-ajalla (%) Lähde: Opiskelijoiden terveystutkimus 2008

6 Sosiaalinen tuki opiskeluaikana Opiskeluajan sosiaalisen verkoston ilmentymiä (miehet/naiset %): Yksinäisyyden kokeminen: ajoittain 32.9/39.1, usein 4.4/4.6 Opiskeluun liittyvään ryhmään kuuluminen: ei koe 38.2/29.6 Yhdistystoimintaan osallistuminen: ei koskaan/harvoin 52.8/55.3, viikoittain 26.9/25.4 Lähde: Opiskelijoiden terveystutkimus 2008

7 Sosiaalisen tuen muotoja Emotionaalinen tuki Empatian, välittämisen, luottamuksen osoittaminen ja jakaminen Välineellinen tuki Konkreettisen avun tai palvelun tarjoaminen Tiedollinen tuki Neuvot, ehdotukset ja tiedot, joiden avulla yksilö voi käsitellä ja ratkaista ongelmiaan Arvioiva tuki Rakentava palautteenanto ja vahvistaminen, joka auttaa yksilöä arvioimaan ja kehittämään itseään Status-tuki Sosiaalisten suhteiden olemassaolon tukeva vaikutus Aineellinen tuki Henkinen tuki (yhteinen aate, usko tai filosofia) (Mäenpää 2008) Mitä voisivat olla opintopolulla, keneltä erilaista tukea saa, mitä tukea opiskelijakavereita, mitä muilta?

8 Vertaisryhmät voimavaraistavana tukena Ohjauksellisesti vertaisryhmä nähdään paikkana, jossa voidaan jakaa kokemuksia saadaan emotionaalista tukea ja palautetta toisilta saadaan uusia näkökulmia, lisätään tietoisuutta vahvistetaan tärkeitä sosiaalisia taitoja vahvistetaan uskoa ja luottamusta tulevaisuuteen vahvistetaan myönteistä asenteiden ja käyttäytymisen muutosta (Coman, Evans & Burrows 2002, Symes 1998) Ryhmä vs. yksilö: yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen ryhmätoiminnan avulla Tavoitteiden määrittelyssä ja ryhmän hyödyntämisessä sekä pedagoginen että psykologinen ulottuvuus!


Lataa ppt "Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google