Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011."— Esityksen transkriptio:

1 Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011

2 Lapsihavainnointi kertoo miten lapsi voi Jotta toiminta olisi lapsilähtöistä, on lapsen arkea tehtävä näkyväksi havaintoja kirjaamalla Tärkeää myös lapsen itsensä kannalta -> mitä olen oppinut? Lapsihavainnoinnit toimivat myös oman toiminnan arvioinnin välineinä Havainnointi auttaa perhepäivähoitajaa tunnistamaan lapsen kehityksen vaiheet, herkkyyskaudet ja yksilölliset piirteet Lapsen kokemuksen ja sitoutuneisuuden tavoittamista

3 Lapsihavainnointi Lapsihavainnointi on arkityöhön sopiva menetelmä Jos kokonaiskuva lapsesta jää vaillinaiseksi, perhepäivähoitaja mahdollisesti siirtää tai voimistaa tietämättään lapsen vaikeuksia Lapsen havainnointi/arviointi kertoo, että työntekijä uskoo lapsen kykyyn kehittyä

4 Huom! Jos perhepäivähoitajalla herää huoli lapsen tilanteesta, on ensisijaisen tärkeää pysähtyä havainnoimaan lapsen toimintaa

5 Tiedonkeruu Tarkoituksena seurata lapsen kehitystä ja oppia ymmärtämään hänen tarpeitaan -> koko suunnitteluprosessin perusta Tiedon avulla huomataan mahdollinen erityisen tuen tarve Mittaus, arvioinnit, testit, havainnointi, kuunteleminen, haastatteleminen, keskustelu vanhempien kanssa Päivähoidon/koulun henkilökunnan rooli keskeinen Apuna yhteistyöhön vanhempien, neuvolan ja esim. erityistyöntekijöiden kanssa

6 Havainnointi menetelmänä Havainnointi kertoo mitä todella tapahtuu Toimivatko ihmiset niin, kuin he sanovat toimivansa Näkemistä, tarkkailua Aikaavievä menetelmä

7 Havainnoinnin edut Välitön, suora tieto toiminnasta ja käyttäytymisestä Pääsy luonnollisiin ympäristöihin Todellisen elämän tutkimista Hyvä keino vuorovaikutuksen tutkimiseen

8 Havainnoinnin haitat Havainnointi saattaa vaikuttaa tilanteen kulkuun Haittana se, että tutkija sitoutuu emotionaalisesti tutkittavaan ihmiseen/ryhmään Tietojen tallentaminen ei aina onnistu välittömästi Eettisyys – Esim. kuinka paljon tutkittavalle kerrotaan havainnoinnin tarkoista kohteista

9 Lapsikohtainen havainnointi Käytännöllisin ja suositeltava tapa on käyttää osallistuvaa havainnointia Lapsen kehitystä seurataan arkielämän tilanteissa, leikeissä ja tehtävissä Kehitystä arvioidaan siinä kontekstissa, jossa lapsi muutenkin on Suunnitelmallisuus keskeistä Havainnoimalla saatu tieto voidaan erottaa tuntumasta ja luulosta

10 ..jatkuu Aluksi lähtötilanteen kartoitus Havainnointi monipuolisesti päivän eri tilanteissa Kiinnitetään huomio kerrallaan yhteen käyttäytymisen osa-alueeseen Tilanteiden havainnointi useaan otteeseen Havainnointi voi olla myös jaksottaista Havaintojen kirjaaminen keskeistä

11 Mitä havainnoidaan? Havainnointia toteutettaessa tulee miettiä, mitä, miten ja miksi havainnoidaan Aidot tilanteet – Esim. miten lapsi leikkii? Miten lapsi ilmaisee toiveitaan? Mitä lapsi puuhaa eniten? Pyrkiikö lapsi miellyttämään? Hymyileekö lapsi? Minkälainen on lapsen perusasenne? Miten lapsi ilmaisee tunteitaan? Kehityksen osa-alueet – Fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen Ohjatut tilanteet – Järjestetään tilanne esim. leikki/ohjaustilanne havainnointia varten – Miten lapsi suhtautuu ohjaukseen? Seuraako ohjausta? Jäljitteleekö toisia lapsia?

12 Lapsen ääni… Tulee näkyväksi toiminnan kautta -> havainnointi – sosiaaliset taidot – motoriset taidot – hienomotoriikka, karkeamotoriikka – muisti, ajattelu, kieli, hahmottaminen – leikki – keskustelut lapsen kanssa – toiminnalliset menetelmät: – mm. sadutus, valokuvaaminen, draama – kehon kieli

13 Miten havainnoidaan? Katsellaan, kuunnellaan ja tehdään muistiinpanoja Osallistumalla lapsen toimintaan sekä sivusta käsin – Huom! Havainnoijan vaikutus lapseen – Lasten totuttaminen havainnointiin Kaikki aikuiset osallistuvat Lasten haastatteleminen Täydennetään havainnointitietoa haastattelemalla vanhempia Dokumentoidaan lapsen lapsen töitä ja toimintoja (videointi, töiden kerääminen)

14 Havainnoijan muistilista Tietoni lapsesta perustuvat vanhempien kertomaan ja aikaisempiin havainnointeihin Kirjaa vain havaintoja- älä tulkintoja Keskity havainnoimaan myös lapsen vahvuuksia Vältä liioittelua Havainnoi lasta säännöllisesti

15 Lähteet Karling ym. 2009. Lapsen aika Häkkä ym. (toim.) 2006. Lapsen parhaaksi. Lähihoitaja varhaiskasvattajana. Valtakunnallinen vasu Kalliala. 2010. Kato mua! Kohtaako aikuinen lapsen päiväkodissa? Hiltunen ym. 2008.Ohjaan ja avustan.Koulunkäyntiavustajan käsikirja


Lataa ppt "Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google