Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!"— Esityksen transkriptio:

1 ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!

2 Mitä on esiopetus Esiopetus pohjautuu valtakunnalliseen esiopetuksen opetussuunnitelmaan (2010) sekä paikallisiin kuntien, kaupunkien ja päiväkotien esiopetussuunnitelmiin Esiopetusta annetaan vähintään 700 tuntia vuoden aikana Jokaiselle lapselle laaditaan henkilökohtainen esiopetuksen oppimissuunnitelma

3 Missä? Päiväkoti tai koulu Päiväkodissa lastentarhanopettaja vastaa esiopetuksesta Ryhmässä voi olla 13 lasta tai toisen koulutetun aikuisen kanssa 21 lasta Esiopetusta on yleensä 4-5 tuntia päivässä Kunnan velvollisuus järjestää maksutta -> perheellä oikeus kieltäytyä

4 Tehtävä Esiopetuksen tehtävänä on edistää lapsen kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen ohjaamalla häntä vastuulliseen toimintaan ja yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen noudattamiseen sekä toisten ihmisten arvostamiseen

5 Esiopetuksen tehtäviä Lapsen suotuisten kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytysten luominen Ennaltaehkäisy Lapsen terveen itsetunnon vahvistaminen Tasavertaisuuden tukeminen koulua aloitettaessa Jatkuvuus

6 leikinomaisuus Kieli ja vuorovaikutus matematiikka Etiikka ja katsomus Ympäristö ja luonnontieto Terveys Fyysinen kehitys Taide ja kulttuuri

7 OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN Esiopetus pohjautuu opetuksen eheyttämiseen – oppimisen kokonaisuus Eheytetyt kokonaisuudet ja oppimisprosessi ovat tärkeämpiä kuin yksittäiset sisällöt Kokemusten ja tietojen käsittely vuorovaikutuksessa aikuisten ja lasten kanssa monin eri tavoin on oppimisen keskeinen osa Esiopetuksen sisältöaluejako on tarkoitettu ohjaamaan opettajan työtä

8 Kouluvalmius Kouluvalmius= kyky selviytyä ryhmässä, kyky kuunnella ja noudattaa ohjeita, sekä kyky keskittyä ja toimia pitkäjänteisesti Fyysinen valmius Motorinen valmius Älyllinen valmius Tunne-elämän valmius Sosiaalinen valmius

9 Kouluvalmiuden arviointi Arviointia tehdään koko esiopetusvuoden ajan Järjestelmällinen kirjattu havainnointi, ryhmätehtävistö sekä asiantuntijayhteistyö (esiopettaja, erityislastentarhanopettaja, koulupsykologi) Vanhemmat osallistuvat arviointiin tiiviisti, heidän huomioitaan kirjataan lapsen esiopetuksen suunnitelmaan Näiden pohjalta moniammatillinen pohdinta lapsen oppimisvalmiuksista -> suosituksena voi olla yksilölliset psykologiset testit kouluvalmiudesta Kouluvalmiusarvioinnin keskeinen tavoite on tuen tarpeen varhainen tunnistaminen

10 Arviointimenetelmiä esiopetuksessa Breuer- Weuffin erottelukoe ▫Kielen ja havaintotoimintojen arviointi  Verbosensomotoriikka (fonemaattinen erottelu, kinesteettis-motorinen erottelu, optinen erottelu, melodinen erottelu) = silta kielen oppimiseen ▫Koko ryhmälle tehtävä ▫Tehdään kahdesti esiopetusvuoden aikana (alku- ja loppumittaus) ▫Karkea seula

11 Arviointimenetelmiä esiopetuksessa KPT eli kontrolloitu piirrostarkkailu ▫Koko lapsiryhmälle tehtävistö esiopetuksessa sekä koulua aloitettaessa ▫Monipuolinen arviointi, kaikki ohjeet pelkästään kielellisiä ▫Esim. tehtävistä  Aluksi kirjoitetaan oma nimi tikkukirjaimin paperille  Piirrä paperin keskelle pieni pallo, piirrä pallosta viiva paperin kulmaan  Piirrä samanlainen viiva pallosta kaikkiin muihin kulmiin  Yhteen lokeroon piirrät kolme viivaa. Viivat eivät ole yhtä pitkiä, toiseen lokeroon piirrät kolme kolmiota. Keskimmäinen kolmio on pienin.  Piirrä talo. Talossa on kolme ikkunaa ja ovi. Katto on vino. Katolla on savupiippu, josta tulee savua. Talon vieressä liehuu lippu ja aurinko paistaa.

12 Esiopetuksen tehostettu tuki Tehostettua tukea annetaan silloin, kun yleinen tuki ei riitä Voidaan käyttää kaikkia esiopetuksen tukimuotoja, lukuun ottamatta erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta Tehostetun tuen aikana korostuu erityisopettajan tai erityislastentarhanopettajan antaman tuen, lapsen yksilöllisen ohjauksen ja kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitys Myös oppilashuolto mukana Käytössä lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma

13 Esiopetuksen erityinen tuki Lapsille, joiden oppimisedellytykset ovat voineet heikentyä esimerkiksi vamman, sairauden, toimintavajavuuden tai kasvuympäristöön liittyvien riskitekijöiden vuoksi Erityisen tuen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon esiopetuksen opetushenkilöstön, oppilashuollon palveluista vastaavien sekä huoltajan näkemys Erityinen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä

14 Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ennen esi- tai perusopetuksen alkamista taikka esi- ja perusopetuksen aikana Lapselle, jolle on tehty erityisen tuen päätös, laaditaan oppimissuunnitelman sijasta henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS)

15 Tehtävä pareittain Tutustukaa yhteen esiopetuksen keskeiseen sisältöön oheisen tekstin perusteella ja nostakaa esille esimerkkitilanne, jossa tuette ko. sisältöaluetta Lukekaa opetushallituksen mallilomakkeet esiopetukseen liittyen ja pohtikaa niiden täyttämisen haasteita Tutustukaa yhden päiväkodin esiopetussuunnitelmaan

16 Lähteet Karling ym. 2009. Lapsen aika Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2010. Helsinki: opetushallitus Järvinen ym. 2010. Varhaiskasvatusta ammattitaidolla


Lataa ppt "ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google