Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJarmo Alanen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?
2
Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
3
Mitä opitaan. Miten opitaan.
4
Miten opiskelu muuttuu? Oppilasta ohjataan asettamaan itselleen mielekkäitä tavoitteita ja hän toimii itse aktiivisena tiedonetsijänä. Opettajalla on tärkeä rooli tavoitteellisen oppimisen ohjaajana ja tukijana.
5
Opiskelu on oppimaan oppimisen taitoja korostavaa toiminnallista yhdessä tekemistä tvt –taitoja ja digitaalista materiaalia hyödyntävää yhteistyötä eri tahojen kanssa koulussa ja koulun ulkopuolella
6
Oppiaineista… ympäristöoppi 1.-6. luokat yhteiskuntaoppi 4.-9.luokat ruotsi 6.-9. luokat (valinnainen kieli on edelleen mahdollista valita 4. luokasta alkaen, Naantalissa ruotsi) Naantalissa lisätunteja taito- ja taideaineisiin tekstiilityö + tekninen työ 3.-6.lk laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet, joiden tehtävänä on tukea ihmisenä kasvamista osana kaikkea koulutyötä
8
Miten arviointi muuttuu?
9
Arviointi on monipuolista omien vahvuuksien ja oppimistarpeiden tunnistamista tavoitteiden saavuttamisen arviointia -vuoropuhelua -oppimistapahtuman tarkkailua ja dokumentointia -kirjallisten ja suullisten tuotosten tarkastelua
10
Mitä ja miten arvioidaan… työskentelytaitoja tavoitteellista toimintaa ja sinnikkyyttä asetettujen tavoitteiden saavuttamista oppimista osaamista Arvioinnin nivelvaiheet: 2., 6. ja 9.luokka itsearviointi vertaisarviointi kodin näkökulma opettaja/opettajat
11
Naantalin kaupungissa oppilaille todistukset jouluna ja keväällä sanallinen arviointi: 1.-2. luokka ja 3. luokan syksy Numeroarviointi: 3. luokan keväällä numerot: AI, MA, EN, käytös 4.-9.-luokka mahdollisuus arviointikeskusteluun (oppilas, huoltajat, opettaja/opettajat)
12
Miten kotitehtävät muuttuvat? Kotitehtäviä voi tulla kirjojen lisäksi muualtakin (esim. digitaaliset ympäristöt) Kotitehtävä voi olla esimerkiksi - jonkun taidon opettelua - pidempiaikaisen projektin suunnittelua ja tekemistä - oppimispäiväkirjan kirjoittamista - ympäristön havainnointia
13
Miten koti voi tukea lapsen opiskelua? Pohtikaa yhdessä, miten lapsenne oppii parhaiten. Suhtautukaa avoimesti uusiin arviointitapoihin. Kysykää opettajalta suoraan teitä askarruttavista asioista. Puhukaa koulumaailmasta ja oppimisesta positiiviseen ja innostuneeseen sävyyn asenteet siirtyvät lapsiin! Olkaa kiinnostuneita, kannustakaa ja kehukaa!
14
Oppimisen ilo Karvetissa sinnikkyyttä, aktiivisuutta Minun tapani oppia… kannustusta, tukea ja turvaa yhteistyötä Olen hyvä… Tämä kiinnostaa…
15
Elämässä tarpeellisten tietojen ja taitojen hallitseminen
16
Mitä ajattelet koulumaailman muutoksista? Mennäänkö lapsesi kannalta hyvään vai huonompaan suuntaan? Uskotko uudistusten olevan hyödyksi? Onko lapsesi kertonut muutoksista? Tunnistatko lapsesi tavan oppia? Hyväksytkö oman kännykän käytön oppitunneilla? Uskotko, että digitehtävät tukevat oppimista?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.