Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnna-Leena Hakola Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä 29.10.2015 Juha Nupponen 29.10.2015 1
2
Irmeli Halinen, Arviointi 6:48 Irmeli Halinen, Arviointi 6:48 29.10.2015 2
3
Mitä laki ja asetus sanovat? Perusopetuslaki ja –asetus ovat vuodelta 1998, siis samat kuin nykyisiä OPSeja laadittaessa. Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti. (PoL 22 §) Oppilaan opintojen edistymisestä sekä oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä on annettava riittävän usein tietoa oppilaalle ja hänen huoltajalleen. (PoA 10 §) Kunkin lukuvuoden päättyessä oppilaalle tulee antaa todistus, johon merkitään oppilaan opinto-ohjelma ja oppiaineittain tai aineryhmittäin arvio siitä, miten oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet, sekä arvio oppilaan käyttäytymisestä. (PoA 10 §) 29.10.2015 3
4
Lähtökohta Arviointia ei voi erottaa oppimiskäsityksestä… [Nousiainen, Jakku-Sihvonen] Oppilas on aktiivinen toimija Yhdessä tekeminen, vuorovaikutus Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta … joten arvioinnin tulee kohdistua myös näihin Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään 29.10.2015 4
5
Yleisiä periaatteita 1 OPSin perusteiden luvun 6 nimi on Oppimisen arviointi Arvioinnin kohteina 1.Oppiminen 2.Työskentely 3.Käyttäytyminen Ei vaikuta oppiaineesta saatavaan arviointiin Oppimisen ja työskentelyn arviointi 1.Arviointi opintojen aikana A.Arviointi lukuvuoden aikana B.Arviointi lukuvuoden päättyessä C.Opinnoissa eteneminen D.Arviointi nivelvaiheissa 2.Päättöarviointi 29.10.2015 5
6
Yleisiä periaatteita 2 Arvioinnin ja palautteen tulee aina perustua tavoitteisiin Opettajat huolehtivat, että tavoitteet ja arviointiperusteet ovat oppilaiden tiedossa Ei vertailevaa eikä kohdistu persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin Ikäkauden ja edellytysten mukaisesti Suhteessa aiempaan osaamiseen 29.10.2015 6
7
7
8
Yleisiä periaatteita 3 Arvioinnin tulee tapahtua monenlaisissa oppimistilanteissa Erilaiset tavat oppia ja työskennellä Poistetaan esteet näytön antamiselle Tehtävänannon ymmärtämisen varmistaminen, riittävästi aikaa, tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen, suulliset näytöt, apuvälineet ja avustajapalvelut Lievätkin oppimisvaikeudet tai puutteellinen opetuskielen taito huomioitava Oppilaan itsearviointi- ja vertaisarviointitaitojen kehittyminen Tavoitteiden ymmärrettäväksi saattaminen Omien toimintatapojen valitseminen Oman oppimisen havainnointi (itsearviointi) Yhteinen arviointikeskustelu (vertaisarviointi) Myönteinen palaute Itseohjautuvuus 29.10.2015 8
9
Kouluissa kehitettävän arviointikulttuurin keskeisiä piirteitä Rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri Oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa Oppilaan tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaan edistymisen näkyväksi tekeminen koko oppimisprosessin ajan Arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys Arvioinnin monipuolisuus Arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja muun koulutyön suunnittelussa 29.10.2015 9
10
A. Arviointi lukuvuoden aikana Ohjaamista, kannustamista, tukemista, tsemppaamista Jatkuvaa, laadullista ja kuvailevaa, oppilaita kunnioittavaa, rakentavaa, oppimisen solmukohtia avaavaa palautetta Mitä on tarkoitus oppia, mitä olen jo oppinut, miten voin edistää omaa oppimistani ja parantaa suoriutumistani Osana päivittäistä opetusta ja työskentelyä Itse- ja vertaisarvioinnin taitojen kehittämistä Myös epäonnistumiset tai virheelliset ratkaisut ovat osa oppimisprosessia Opettajan itsearvioinnin ja oman työn reflektoinnin väline Yhteistyö kotien kanssa on osa hyvää arviointikulttuuria (esim. vanhempainillat, tiedotteet, Wilma) 29.10.2015 10
11
Hyviä käytänteitä Opettajan antama suullinen kannustava ja ohjaava palaute oppimisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä Oman työn suunnitteluun ohjaaminen Tavoitelomake → arviointi Arviointivihko tai –kansio, portfolio (esim. Pedanet) Haastattelu / keskustelu oppilaan kanssa Vertaisarviointi (myönteiset puolet, kehittämiskohteet) Ryhmäarviointi Itsearviointi Arviointikeskustelu opettaja – oppilas - huoltaja Huoltajien sitouttaminen oppilaan koulutyöhön 29.10.2015 11
12
B. Arviointi lukuvuoden päättyessä Todistuksin tai arviointitiedottein Oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä havainnoitava monipuolisesti; myös dokumentoitava [Koivula, Vitikka] Vuosiluokat 1–7: sanallinen tai numeroarviointi tai näiden yhdistelmä Vuosiluokat 8–9: numeroarviointi, mutta sanallista arviointia voidaan käyttää täydentämään (ei kuitenkaan päättöarvioinnissa) Yksilöllistetyt oppimäärät: sanallinen tai numeroarviointi Vieraskielisen oppilaan arviointi: sanallista voidaan käyttää Sanallisen arvioinnin avulla voidaan kuvata paitsi oppilaan osaamisen tasoa myös hänen edistymistään, vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kokonaisuuksien lisäksi eri osa-alueilla [Koivula] Ei pelkkiä lausepankkien tekstejä [Koivula] Sanallinen arvio ei saa sisältää henkilökohtaisten ominaisuuksien kuvailua Laaja-alaiset osaamisalueet ja monialaiset oppimiskokonaisuudet arvioidaan oppiaineiden sisällä Toisen ja kuudennen vuosiluokan päättyessä annettava myös muuta ohjaavaa palautetta 29.10.2015 12
13
C. Opinnoissa eteneminen Esim. sairaus, oppimisvaikeudet, vaikean elämäntilanteen aiheuttamat poissaolot Tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, ohjaus, muu tuki riittävän ajoissa Tukitoimet oltava kirjattuina (Wilmaan) Tehostettu/erityinen tuki Luokalle jättämisen ja seuraavalle vuosiluokalle siirtymisen periaatteet PoL:n mukaan Paikallisessa opetussuunnitelmassa määrätään erillisen kokeen suoritusmahdollisuuksista (määrä, ajankohta) Luokalle jättämisen vaihtoehtona eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan vuosiluokkiin sitomattomasti 29.10.2015 13
14
D. Arviointi nivelvaiheissa 2. vuosiluokan jälkeen Pääpaino oppimisen edistymisen arvioinnissa Lukuvuositodistuksen lisäksi myös muuta ohjaavaa palautetta opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla 6. vuosiluokan jälkeen Hyvän osaamisen kuvaus eli kriteerit arvosanalle hyvä (8) Opettajan tulee käyttää näitä kriteerejä antaessaan oppilaalle arvion kuudennen vuosiluokan lukuvuositodistukseen Lukuvuositodistuksen lisäksi myös muuta ohjaavaa palautetta opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla Erityisesti työskentelytaidot ja oppimisen taidot Opiskelumotivaation tukeminen 29.10.2015 14
15
Päättöarviointi Numeerinen Yhdenvertaiset perusteet Hyvän osaamisen kriteerit kaikissa oppiaineissa Tulee perustua oppilaan opintojen päätyessä osoittamaan osaamisen tasoon suhteessa oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin Päättöarvosanan muodostumisessa otetaan huomioon kaikki päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle tavoite on asetettu paikallisessa OPSissa Välttävän tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida hylätyn suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta Opettajan tehtävänä on lukuvuoden vielä ollessa käynnissä antaa tietoa suoriutumisen nykytilasta ja –tasosta myös oppimista eteenpäin ohjaavaa arviointipalautetta Erikoistapaukset: oppiaineesta vapauttaminen, kielen oppimäärän vaihto, katsomusaineen vaihto, valinnaiset aineet, erityisen tuen oppilaat, johonkin oppiaineeseen tai erityiseen tehtävään painottuva opetus,… 29.10.2015 15
16
29.10.2015 16
17
Todistuksista Lukuvuosi-, (väli-,) ero- ja päättötodistus Sanallinen arvio voi olla käytössä vuosiluokilla 1 – 7 Numeroarvosanaa voidaan aina täydentää sanallisilla arvioilla (paitsi päättötodistuksessa) Käyttäytymisen sanallinen arviointi liitteellä Uskonto/elämänkatsomustieto: ei eritellä Yksilöllistetyt oppimäärät: voidaan käyttää sanallista arviota kaikilla vuosiluokilla, myös päättötodistuksessa (*) Toiminta-alueittain opiskelu: sanallinen arviointi kaikilla vuosiluokilla 29.10.2015 17
18
Käyttäytyminen Muiden ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen Asiallinen, tilannetietoinen käyttäytyminen ja hyvät tavat Tavoitteet määritellään paikallisessa OPSissa Arviointi ei saa kohdistua oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin Oppilailla ja huoltajilla tulee olla mahdollisuus osallistua keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn Ei merkitä päättö- eikä erotodistukseen 29.10.2015 18
19
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta, kotitalous Voidaan käyttää myös painotetun opetuksen järjestämiseen Opetuksen järjestäjän näihin aineisiin osoittamat tunnit (Raumalla luokkien 1 – 7 tunnit, yhteensä 7 vvt 1 ) OPS laaditaan ottaen huomioon ko. paikallinen tuntimäärä arvioidaan osana kyseistä oppiainetta Oppilaan valittavat tunnit (Raumalla luokkien 8 – 9 tunnit, yhteensä 4 vvt 1 ) OPSissa laaditaan näille syventäville opinnoille oma suunnitelmansa (nimi esim. ”Käsityön syventävät opinnot”, laajuus, tavoitteet, sisällöt, oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät mahdolliset erityispiirteet, vuosiluokat joilla niitä tarjotaan) Arvioidaan osana kyseistä oppiainetta (eli näistäkään ei tule erillistä arvosanaa todistukseen) 1 Tuntijako vielä vahvistamatta. 29.10.2015 19
20
29.10.2015 20
21
(Varsinaiset) valinnaiset aineet Yhteisten aineiden syventäviä ja soveltavia opintoja tai oppiainekokonaisuuksia Opetuksen järjestäjä päättää valinnaisaineista mitä valinnaisia aineita tarjotaan nimi ja laajuus vuosiluokat, joilla kutakin valinnaista ainetta tarjotaan tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet Voidaan käyttää painotetun opetuksen järjestämiseen Raumalla luokilla 5 – 9 (yhteensä 11 vvt 1 ) OPSiin laaditaan omat suunnitelmat Arvioidaan omina oppiaineinaan (nimi, vvt, arviointi) Vähintään 2 vvt:n kokonaisuudet numeroin ja alle 2 vvt:n kokonaisuudet sanallisesti ”hyväksytty”/”hylätty” Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa 1 Tuntijako vielä vahvistamatta. 29.10.2015 21
22
29.10.2015 22
23
Tukea tarvitseva oppilas Riittävän aikainen tuki Poissaolojen vaikutus arviointiin Kolmiportainen tuki Erityiset painoalueet tehostetussa tai erityisessä tuessa Yksilöllistämisen vaikutuksista jatko- opintomahdollisuuksiin kerrottava jo alaluokilla [Koivula] HOJKSiin kirjataan tavoitteet ja sisällöt mahdollisimman konkreettisesti, koska arviointi pohjautuu niihin [Koivula] Ehtojen suorittaminen: yksi tai useampi mahdollisuus lukuvuoden aikana tai koulutyön päätyttyä (paikallisesti) Opiskeleminen oman opinto-ohjelman mukaisesti 29.10.2015 23
24
Paikallisesti päätettävät asiat 1 Oppimisen arviointia koskevaa opetussuunnitelmaosuutta valmisteltaessa pohditaan erityisesti, miten arviointia ja palautteen antamista kehitetään oppimista edistävänä pedagogisena kokonaisuutena. Paikallisesti varmistetaan monipuolisten arviointimenetelmien käyttö, arviointiperusteiden yhteinen käsittely ja käyttäminen sekä päättöarvosanojen muodostaminen yhtenäisin perustein. Valtakunnalliset arviointikriteerit 6. vuosiluokan loppuun sekä päättöarvioinnin kriteerit ja päättöarvosanan muodostamisen periaatteet siirretään opetussuunnitelman perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan. Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: mitkä ovat arviointikulttuurin kehittämisen mahdolliset paikalliset painopisteet (muilta osin arviointikulttuurin ja sen keskeisten periaatteiden kuvaamisessa opetussuunnitelman perusteiden tekstiä voidaan käyttää sellaisenaan) [B] 29.10.2015 24
25
Paikallisesti päätettävät asiat 2 miten opintojen aikainen arviointi toteutetaan opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä [A] lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi itsearvioinnin edellytysten tukeminen; itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet [B] opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt valinnaisten aineiden arviointi käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet [A] todistukset ja niiden antamiseen liittyvät käytännöt sekä sanallisen ja numeroarvioinnin käyttö todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa [B] muut tiedottamisen ja arviointipalautteen antamisen muodot ja ajankohdat sekä yhteistyö huoltajien kanssa [A] 29.10.2015 25
26
Paikallisesti päätettävät asiat 3 miten päättöarviointi toteutetaan päättöarvioinnin kokonaisuus valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa päättötodistukset. 29.10.2015 26
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.