Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIsmo Koskinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011
2
Ajatus… ”Kiitos sinulle perhepäivähoitotäti, joka olet ottanut minun lapseni luoksesi. Jalat, joita rakastan, astuvat aamuisin ovellesi. Kädet, joita kaipaan ovat koko päivän ulottuvillasi. Oletko ajatellut kuinka paljon Sinulle olen uskonut: tärkeimmän osan itsestäni, tulevaisuuteni toivon. Ainutkertaisen lapseni- ihan kokonaan. Kiitos Sinulle, että aukaiset kotisi oven lapselleni, muistaen että hoitolapsikin on jonkun oma lapsi.” (muokattu vanhemman runosta)
3
Perhepäivähoidon vahvuudet Pieni lapsiryhmä Pysyvä hoitosuhde Päivittäinen läheinen yhteistyö vanhempien kanssa Yksilöllinen hoiva ja huomio Lapsen tarpeista lähtevä hyvä perushoito Rauhallinen ja kodinomainen ympäristö (Sanna Parila 2002)
4
Valmistava koulutus PAKOLLISET TUTKINNON OSAT KASVATUS- TIETOISUUS, KASVATUS- KUMPPANUUS, YHTEISTYÖTAIDOT VARHAIS- KASVATUS TERVEYS, TURVALLISUUS JA RUOKAHUOLTO
5
Valmistava koulutus Valinnaiset tutkinnon osat: valitaan kaksi ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVA LAPSI ALLERGISEN JA ERITYISRUOKAVALIOTA NOUDATTAVAN LAPSEN HOITO YRITTÄJYYS
6
Valmistava koulutus TARVITTAVAN AMMATTITAIDON HANKKIMINEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI TEORIAOPETUS= LÄHIPÄIVÄT VERKKO-OPETUS ETÄTEHTÄVÄT TYÖSSÄOPPIMINEN 80%
7
Tutkinnon suorittaminen Pakolliset tutkinnon osat suoritetaan ensin Yhteensä viisi tutkinnon osaa Valmistavan koulutuksen osuus pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen kuin voi mennä tutkintotilaisuuteen Kaikki viisi suoritettu hyväksytysti -> tutkintotodistus
8
Osaamiskansio Osoittaa perhepäivähoitajan henkilökohtaista osaamista Kokoelma esim. kirjallisia tehtäviä, pohdintaa, artikkeleita..merkittävät kokemukset oppimisen kannalta Oman osaamisen esille tuominen Teoreettiset perustelut omalle toiminnalle Muoto vapaa
9
Keskeistä ammatillisuudessa ITSEARVOINTITAIDOT: Omaa työtä ja toimintaa tulee osata arvioida ITSETUNTO: Tietoisuus omasta arvosta MINÄKÄSITYS: mielikuvat itsestä Omien vahvuuksien ja heikkouksien realistinen tunnistaminen
10
Oppimaan oppiminen Millainen olen oppijana? Mikä on oppimistyylini? Tee testi oppimistyylistäsi Tee testi oppimistyylistäsi Mikä auttaa oppimistani? Millaisia oppimismenetelmiä käytän? Millainen opetus palvelee minua? Mitkä ovat vahvuuteni/kehittämiskohteeni?
11
Tutkinnon osa: kasvatustietoisuus, kasvatuskumppanuus ja yhteistyötaidot
12
Tavoitteet, tutkinnon suorittaja… kykenee tekemään eettisesti perusteltuja ratkaisuja on tietoinen varhaiskasvatuksen arvoista Tuntee omaa alaa ohjaavat lait ja säädökset Tunnistaa työturvallisuuden noudattamisen perusteita Tuntee varhaiskasvatuksen keskeiset käsitteet ja teoriaperustaa Kykenee kuvaamaan kasvatusnäkemystään Ymmärtää kasvatuskumppanuuden merkityksen Oppii oma-aloitteiseksi yhteistyössä Tukee lapsen yksilöllistä kasvua ja kehitystä Ymmärtää vara-ja vuorohoidon toimivuuden merkityksen Hallitsee ammatilliset vuorovaikutustaidot
13
Sisällöt Varhaiskasvatuksen arvopohja ja eettiset periaatteet Yhteiskunnan palvelurakenne, alan säädökset ja työturvallisuus Varhaiskasvatuksen keskeiset käsitteet perhepäivähoidossa Kasvatustietoisuus Kasvatuskumppanuus Moniammatillinen työskentely Vuorovaikutus- ja viestintätaidot Toiveet
14
Menetelmät ja arviointi Luennot Yhteistoiminnalliset menetelmät-> pohdinnat ryhmissä Videot keskustelun tukena Toiveet menetelmistä!!! Arvioitavat etätehtävät Arviointi t1- k3
15
Kirjallisuutta Mikkola & Nivalainen. 2010. Lapselle hyvä päivä tänään- näkökulmia 2010-luvun varhaiskasvatukseen Alho-Kivi ym. 2002. Kodissa vaan ei kotona. Perhepäivähoito varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä Nivalainen, K. 2008. Kehittyvä perhepäivähoito. Ideoita toiminnan suunnitteluun perhepäivähoidossa Karling ym. 2009. Lapsen aika Koivula, K. 2009. Hyvässä hoidossa. Perhepäivähoitajan virikekirja Koivunen, 2009. Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen Sinkkonen 2008. Mitä lapsi tarvitsee hyvään kasvuun Valtakunnallinen vasu
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.