Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012."— Esityksen transkriptio:

1 Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012

2 Pienryhmätoiminta  Pienryhmätoiminta on yksi varhaiskasvatuksen keskeisimmistä toimintamuodoista  Pienryhmiä käyttämällä pyritään tukemaan lapsen yksilöllisiä oppimisvalmiuksia  Ryhmän lasten kehitystarpeista ja lähtökohdista käsin voidaan muodostaa säännöllisesti toimivia pienryhmiä, joissa lapsilla on mahdollisuus työskennellä kiireettömästi  Tarvittaessa varhaisen tuen ja erityisen tuen työtapa  Jokaisella "kotiryhmällä" on oma aikuinen, joka pääasiassa ohjaa omaa ryhmäänsä Suosituksena kirja: Lapselle hyvä päivä tänään

3 Strukturointi

4 Koritehtävät

5 Kuvin tuettu leikki

6 Kuvin tuettu leikki ( hyödynnä papunetin kuvasivuja)  Kuvin tuetussa leikissä käytetään kuvia leluina ja kommunikaatiovälineinä  Kenelle tahansa lapselle!  Tavoitteena on tutustuttaa lapset kuvakommunikaatioon mahdollisimman luontevasti heille tutussa ympäristössä  Kuvat harjaannuttavat  leikkitaitoja ja valmiuksia vaikuttaa leikin kulkuun  kykyä suunnitella, toteuttaa ja nauttia leikistä  itseilmaisua, omien ajatusten ja leikki-ideoiden käyttöä kielellisistä vaikeuksista huolimatta  vuorovaikutustaitoa, yhteisleikkiä

7 Sadutus  Kaiken ikäisten - erityisesti lasten - kuuntelua ja osallisuutta korostava työväline niin käytännön työssä, kehittämisessä kuin tutkimuksessakin  Menetelmän avulla kuunnellaan lasta, nuorta tai aikuista  Sadutus antaa läheisyyden ja turvallisuuden tunteen tässä ja nyt  Sadutus on narratiivinen menetelmä, jossa uusi satu tai tarina syntyy kertojan ja saduttajan välillä  Se poikkeaa sadunkerronnasta siinä, että lapsen tai lapsiryhmän kertoessa aikuinen kirjaa tarinan sellaisenaan ja lukee sen kertojalle, jotta tämä voi tehdä korjauksia, mikäli haluaa.  Sadutus on käyttökelpoinen dokumentointiväline myös lasten leikkiessä, musisoidessa tai tutkiessa ja opiskellessa; heidät kohdataan aidosti, ilman arviointia

8 SADUTUKSEN OHJE  Kerro satu (tai tarina). Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot. Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä mikäli haluat.

9 Sosiaaliset tarinat  Sosiaalisten kuvatarinoiden avulla voidaan ohjata henkilöitä, joiden on vaikea toimia odotetulla tavalla sosiaalisissa tilanteissa  Niiden avulla voidaan ennakoida ja selkeyttää erilaisia tilanteita ja luoda toimintaan järjestystä  Sosiaalisilla kuvatarinoilla voidaan lähestyä helpommin myös uusia, jännittäviä ja vaikeitakin tilanteita  Kuvatarinoilla voidaan käsitellä myös pelkoja ja turhautumia. Tarinoita voidaan käyttää tunnetilojen tunnistamiseen ja tunteiden opettelemiseen.  Sosiaalisia kuvatarinoita tehdessä on hyvä tuntea henkilö, jolle niitä tekee, hänen kiinnostuksensa, pelkonsa yms.  Oikeaa tai väärää tapaan käyttää sosiaalisia kuvatarinoita ei ole.

10 Kasvun kansio  Havainnoimisesta on lyhyt matka lapsen oman kasvun kansion rakentamiseen  Lapsen elämän kuvaamista päivähoidossa lapsesta käsin  Tehdään ja rakennetaan lapsen kanssa  Esim.valokuvia, lapsen ajatuksia, sadutusta, tarinoita, piirrustuksia, mistä lapsi pitää/ ei pidä, mitä lapsi tykkää leikkiä  Voi sisältää myös kasvattajan havainnointia lapsesta

11 Taidelähtöisiä menetelmiä varhaiseen tukeen mm.  Voimauttava valokuva -menetelmä  Luova tanssi  Sairaalaklovnit pitkäaikaissairaille lapsille  Rap -musiikin tuottaminen lastensuojelun asiakkaiden kanssa


Lataa ppt "Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google