Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset."— Esityksen transkriptio:

1 1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset

2

3 LENTOASEMIEN KANSANTALOUDELLINEN VAIKUTUS (miljardia € vuodessa) 8 18 15 Source: Total Impact of an Airport, ACI Europe 01/2015 per henkilö 15000 € 19000 € 30000 €

4 8 Total 18 Katalyyttiset 57 % 58 % 15 54 % Source: Total Impact of an Airport, ACI Europe 01/2015 Suorat, epäsuorat ja välilliset vaikutukset 43 % 42 % 46 % 10% lisäys lentoyhteyksissä kasvattaa BKT:tä 0,5%! LENTOASEMIEN KANSANTALOUDELLINEN VAIKUTUS (miljardia € vuodessa)

5

6

7 LENTOLIIKENTEEN ALUETALOUDELLISET VAIKUTUKSET C ASE : V ÄSTERNORRLAND / R UOTSI Tutkittiin 3 lentoaseman (Höga Kusten, Sundsvall Timrå ja Örnsköldsvik) sulkemisen vaikutuksia aluetalouden näkökulmasta. Lentoaseman kannattavuus = sosioekonominen nettohyöty – lentoaseman operatiivinen alijäämä Lähde: Länsstyrelsen TULOS: -3 lentoaseman kannattavuus on yli puoli miljardia kruunua vuodessa. -Jokainen investoitu kruunu tuottaa 15 kruunua vuodessa. -Kaikkien lentoasemien ylläpitäminen on kannattavaa. -Jos 3 kenttää suljettaisiin, kokonaistappiollisuus olisi 574 M kruunua vuodessa. 8 VAIHTOEHTOISTA SKENAARIOTA : 50 km

8 2/3 SUOMEN VIENNISTÄ SYNTYY UUDENMAAN ULKOPUOLELLA Kuva: Tiina Merikoski / Neljäs Kerros Lähde: Tullihallitus, muokattu AiRRport-konsepti / Eero Lunden Architecture

9 SUOMELLA ON KUITENKIN VAIN YKSI KANSAINVÄLISESTI SAAVUTETTAVA PISTE, JOKA EI OLE KIINNITTYNYT TEHOKKAASTI MAAN SISÄISEEN VERKKOON Kuva: Tiina Merikoski / Neljäs Kerros Lähde: muokattu AiRRport-konsepti / Eero Lunden Architecture

10 Yhden lentoaseman tappiollisuudella saa (n. 1 M€ vuodessa) > 5 kilometriä pyörätietä > 300 metriä moottoritietä > 250 metriä kaupungissa olevaa autotietä > 330 metriä rautatietä > 45 metriä tunnelissa olevaa rautatietä LENTOLIIKENNE ON HALPA LIIKENNEMUOTO

11 KONETYYPPI: Airbus A321 ISTUIMIA: 220 kpl TÄYTTÖASTE: 75% SUORAT OPERATIIIVISET KULUT MENO-PALUU:32 000 € ISTUINTA KOHDEN: 145 € OPERATIIVISTEN OSUUS KOKONAISKUSTANNUKSISTA ‐ Perinteiset lentoyhtiöt 55% – 70% ‐ Halpalentoyhtiöt 70% – 85%

12

13


Lataa ppt "1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google