Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMikko Lehtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Petra Suonio 2012
2
Koulussa adhd lapsen oppimistapa on usein erilainen, pienikin ärsyke ympäristössä saattaa herpaannuttaa keskittymisen. Lapsi saatetaan leimata häiriköksi ja huonosti kasvatetuksi. Tästä seuraa usein rankaiseminen, vaikka lapsi aiheuttaisi kaaoksen luokassa tahtomattaan. Lapsella saattaa olla myös aistiyliherkkyyttä, jolloin esimerkiksi välitunnilla toisen lapsen hipaisu saattaa tuntua lyönniltä. Tämä saattaa johtaa aggressiiviseen vastalyöntiin. Lapsi saa paheksuntaa toisilta lapsilta ja aikuisilta. Huonommuudentunteen kehä on valmis.
3
Määritelkää seuraavat sanat uudesta näkökulmasta, kielteisistä myönteisiksi Aggressiivinen, laiska, huolimaton, jankuttava, aikaansaamaton, sählä, ilkeä, tyhmä, tuhma, suupaltti, häirikkö, kiusaaja, levoton
4
Muuttakaa seuraavat kiellot toimintaohjeiksi Älä juokse kokoajan! Älä huuda! Ei saa kiusata toisia! Lopeta se töniminen!
5
ADHD Touretten oireyhtymä FAS, FAE, FASD
6
Petra Suonio
7
Energisyys Luovuus Innokkuus Motivoivuus Riskienottokyky Uudistushaluisuus Uppoutuminen mielekkääseen tekemiseen
8
Attention- deficit/hyperactivity disorder ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, jonka keskeiset oireet ovat keskittymisen vaikeudet sekä yliaktiivisuus ja impulsiivisuus ADHD: lla myös erilaisia alatyyppejä, riippuen siitä, mitkä oireet painottuvat
9
Tarkkaavuuden häiriö ilman yliaktiivisuutta Ei ole ADHD:n lievä muoto Vaikeuksia tarkkaavuuden suuntaamisessa, aloittamisessa ja ylläpidossa Toiminnan ohjaamisen haaste Lapsella voi olla vaikeuksia aloittaa tehtävää, edetä tehtävässä tai lopettaa tehtävä Aktivoitumisen vaikeus
10
MBD on aiemmin käytetty käsite, joka sisälsi ADHD- oireiden lisäksi oppimisen, hahmottamisen tai motoriikan vaikeuksia Huom! Ei käytössä enää
11
ADHD ei ole yhtä kuin ihminen itse Ihmisellä on oireyhtymä Kyseessä ei ole tahallisuus tai saamattomuus
12
Kaksi diagnosointitapaa ( WHO, DSM) Vähintään kuusi yhdeksästä tarkkaamattomuusoireesta Vähintään kuusi yhdeksästä yliaktiivisuuden/impulsiivisuuden oireista Oireet kestäneet ainakin 6 kk Oireet ovat haitaksi ja lapsen kehitystasoon nähden poikkeavia
13
Oireiden on tullut alkaa ennen seitsemän vuoden ikää Oireita tulee ilmetä useammassa tilanteessa (esim. koti ja koulu) Tietoa tarvitaan useammasta lähteestä Oireet eivät sovi paremmin muuhun sairauteen esim. mielenterveyden häiriöt
14
Perusterveydenhuolto/erikoissairaanhoito Lapsen haastattelu Psykologiset tutkimukset Vanhempien haastattelu Eri ihmisten havainnot eri tilanteissa ◦ Opettaja ◦ Lääkäri ADHD- oirekartoituskyselyt Voidaan tarvita eri terapeuttien arvioita
15
ADHD on neurobiologinen oireyhtymä, jossa on todettu olevan muutoksia aivojen välittäjäaineiden toiminnassa ◦ Noradrenaliini ◦ Dopamiini ◦ Serotoniini
16
ADHD:n kehittymisessä perimän ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutus on merkittävä Syyt moninaisia, eikä niitä pystytä tarkalleen selvittämään Perintötekijät ◦ Perintötekijät selittävät keskimäärin 77 % tapauksista ◦ ADHD:ta esiintyy myös vanhemmilla 2-8 kertaa useammin kuin väestössä keskimäärin
17
Synnytykseen liittyvät syyt mm. ◦ Pieni syntymäpaino ◦ Hapenpuute Raskauden aikaiset tekijät ◦ Äidin tupakointi, lääkkeiden/ alkoholin käyttö lisäävät riskiä etenkin lapsilla, jotka geneettisesti alttiita ◦ virustaudit ◦ Raskauden aikainen stressi
18
Oireita sääteleviä tai voimistavia riskitekijöitä ◦ Vakavat perushoidon ja turvan puutteet ◦ Riitaisa kotiympäristö ◦ Epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa ◦ Vanhemman psyykkinen sairaus
19
Maailmanlaajuisesti 4-10 %: lla ihmisistä Suomessa ◦ Pojilla 6%, varsinkin ylivilkkautta ◦ Tytöillä 4% 2-4 % :lla aikuisista Huom! ADHD on lukivaikeuksien ohella toinen yleinen kouluvaikeuksien aiheuttaja
20
Opettajien arvioidessa esiintymistä saadaan yleensä suurempia esiintymislukuja kuin vanhempien arvioissa Pienempiä oiremääriä saadaan, kun oireista kysytään vain lapselta Iän myötä esiintyvyys pienenee
21
motorinen kehityshäiriö 30-60% oppimiseen liittyvät vaikeudet 90 % erityisiä oppimisvaikeuksia 30 % puheen ja kielen kehityksen häiriö 30-35 % pakkoliikkeitä ja -ajatuksia 25 % kypsymätön tunne-elämä yli 50 % huonot sosiaaliset taidot yli 50 %
22
uhmakkuushäiriöt 40-60 % käytöshäiriöt 25 % masennus 25% univaikeuksia 30 % Aistitiedon käsittelyn ongelmat (n. 40%) Päihderiippuvuus (n. 16% ) Aikuisista jopa 80% lla on joku muu häiriö
23
Pitkään on tiedetty että neuropsykiatriset oireyhtymät ovat hyvin päällekkäisiä ADHD:ta kannattaa hoitaa ensisijaisesti, sen jälkeen liitännäissairauksia
24
Tavoitteena, että lapsi/ nuori oppii tulemaan toimeen oireidensa kanssa Laaditaan yksilöllinen hoito- ja kuntoutussuunnitelma Koko perheen tukeminen keskeistä Tukitoimien aloittaminen ei vaadi diagnoosia
25
Riittävä tieto Päiväkoti- ja koulujärjestelyt Vanhempain ohjaus- huom! Perheillä erilaiset tarpeet Perhekoulu Terapiat Neuropsykologinen kuntoutus Elämän jäsentäminen (strukturointi) Sopeutumisvalmennus Vertaisryhmät
26
Alle kouluikäisillä ja lieväoireisessa ADHD:ssä käytetään ensisijaisesti psykososiaalisia hoitomuotoja Vaikeaoireisessa ADHD:ssa voidaan lisätä lääkitys muiden tukitoimien rinnalle
27
Lääkekokeilu on aiheellinen, jos oireista aiheutuu huomattavaa haittaa jollakin elämänalueella Käytössä mm. stimulantteja ◦ Käytetään tarkkaavaisuuden ylläpitämisen parantamiseksi ja ylivilkkauden vähentämiseksi ◦ Keskushermostoon vaikuttavia lääkeaineita ◦ Sekä lyhyt- että pitkävaikutteisina ◦ Lääkehoito jatkuvaa tai tauotettua
28
Käytössä myös jatkuvaa lääkitystä Keskimäärin lääkehoito kestää 4,4 vuotta Lääkehoidon seuraaminen jatkuvaa Haittavaikutuksista ◦ Joillekin lapsille on ilmennyt haittavaikutuksina mm. ruokahaluttomuutta, univaikeuksia, päänsärkyä, kohonnutta riskiä sairastua psyykkisiin häiriöihin
29
ADHD- henkilön ruokavaliosta kehotetaan karsimaan nopeat hiilihydraatit ◦ Virvoitusjuomat, energiajuomat, karkit, roskaruoka Joillakin lisäaineilla, väri- ja makeutusaineilla selkeä vaikutus Kevyttuotteita ei kannata suosia
30
10- 20 % diagnosoiduista eivät koe oireita aikuisiällä Lieviä oireita 30%lla, selviytyvät hyvin 50%lla impulsiivisuutta Lapsuuden vaikeat hyperaktiivisuuden piirteet saattavat muuttua aikuisena sisäiseksi levottomuudeksi Usein motorinen kömpelyys on merkittävä oire lapsuudessa, aikuinen osaa usein kompensoida muilla asioilla ADHD lapsuudessa on yhteydessä tavallista heikompaan suoriutumiseen opinnoissa ja työelämässä
31
Keskeisiä oireita ovat rauhattomuus, keskittymiskyvyttömyys, impulsiivisuus ja kärsimättömyys Kuntoutuksen avulla täysipainoinen eläminen mahdollista Voi vaikuttaa mm. ammatinvalintaan Stressi pahentaa oireita
32
Tulee nähdä lapsen voimavarat ja lahjat ADHD-lapsi ei mene ”siinä sivussa”, vaan vaatii lähipiiriltä tietoa, harjoittelua, perehtymistä ja sinnikkyyttä. Lapsen on hyvä saada kokea olevansa hyväksytty sellaisenaan Nämä lapset eivät voi koskaan saada liikaa positiivista palautetta ja onnistumisen kokemuksia
33
Palautteen tulee olla eriteltyä käyttäytymisen vahvistamista ja sen on tultava heti palkittavan käyttäytymisen yhteyteen Positiivisen palautteen tulisi olla lapsen ohjaamisesa kaikkein keskeisimmässä roolissa Palautteen tulee olla säännöllistä ja johdonmukaista Negatiivisella vahvistamisella tarkoitetaan eri asiaa kuin kielteisellä palautteella. Siinä lapselle epämiellyttävä ärsyke on olemassa koko ajan, mutta ärsyke poistuu, kun lapsi käyttäytyy toivotulla tavalla. Esimerkkinä tästä on huomiottajättäminen
34
Rangaistukset vaihtelevat pienten oikeuksien menettämisestä lapsen poistamiseen tilasta Lapselle välittyy viesti siitä, että aikuinen on tosissaan Jäähy on usein käytetty rangaistus, mutta vaatii aikuiselta tarkkaa harkintaa, jottei lapsi joudu julkisen nöyryytyksen kohteeksi
35
Rahake- ja vahvistamissysteemeissä lapset keräävät merkkejä, jotka he voivat myöhemmin vaihtaa johonkin toimintaan tai aineellisiin palkkioihin Rahakeohjelmat voivat olla joko yksilöllisiä tai ryhmäohjelmia Tärkeää on se, että lapsi saa rahakkeen tai palkkion jostain tietystä etukäteen sovitusta toiminnosta Tarkkaavaisuushäiriöiset lapset tarvitsevat usein tiiviimpää ja voimakkaampaa vahvistamista kuin muut lapset. Vahvistaminen voi olla aikuisen auttamista, erikoistehtäviä, tietokonepelejä yms.
36
AD/HD-lapset hyötyvät selkeydestä, ennustettavuudesta, toistuvista rutiineista ja struktuurista. Lapsia helpottaa, kun päivä on jaettu selvästi ajallisiin periodeihin ja, että tämä samanlainen malli toistuu päivittäin Valmistellaan lapsi etukäteen uusiin tilanteisiin. Ympäristö ja ohjaus strukturoidaan Lukuisat tehtävät tulisi pilkkoa pieniksi osiksi
37
Millaisia arkielämän ongelmia voi ilmetä ADHD henkilöllä ja miten niistä voisi selviytyä? Työskentelet koulunkäyntiavustajana koululuokassa ◦ Miten voit tukea lasta, jolla on ADHD? ◦ Fyysiset keinot ◦ Ohjaamisen keinot
38
Duodecim. 2007. Lasten ja nuorten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (ADHD) hoito. Käypä hoito- suositus. www.adhd-liitto.fi www.adhd-liitto.fi Michelsson. 2002. ADHD ja siihen liittyvät liitännäisoireet. ADHD- keskus. Numminen 2009. Lapsellani on oppimisvaikeuksia.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.