Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUKUVUOSISUUNNITELMA Lukuvuosisuunnitelma Forssan kaupunki Tölön koulu, Pihlajakatu 9, Forssa rehtori Minna Lintonen puh:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUKUVUOSISUUNNITELMA Lukuvuosisuunnitelma Forssan kaupunki Tölön koulu, Pihlajakatu 9, Forssa rehtori Minna Lintonen puh:"— Esityksen transkriptio:

1 LUKUVUOSISUUNNITELMA 2016-2017

2 Lukuvuosisuunnitelma 2016-2017 Forssan kaupunki Tölön koulu, Pihlajakatu 9, 30420 Forssa rehtori Minna Lintonen puh: 0505640054 vararehtori Kristiina Hirvioja puh: 0407095558 toimistosihteeri Kirsi Heinilä puh: 41415733, opettajat puh: 41415475 Tölön koulun oppilasmäärä on 215, josta yleisopetuksen oppilaita on 109 ja erityisopetuksen oppilaita on 106. Opettajia on 22 ja koulunkäyntiavustajia on 22. Lukuvuonna 2016-2017 koulu alkoi 16.8.2016 ja päättyy 3.6.2017. Syysloma vko 42 17.10.-21.10.2016. Joululoma 22.12.16-1.1.17. Talviloma vko 9 27.2.-3.3.2017 Minna Lintonen, rehtori

3 Yleisopetus: Minna Lintonen, rehtori Opettajat ja oppilaat: LuokkaOpettajaTunnitTyttöjäPoikia Oppilaita yht. 1 Aija Ojansuuopetus 19h, turvallisuus 1h12618 2 Tuuli Honkaniemiopetus 25h51116 3 Tiina Sandbergopetus 25h, kirjasto 2h31114 4A Juha Alhainenopetus 25h, ATK 2h7916 4B Niina Behmopetus 26h6814 5 Annika Räikkönenopetus 26h7512 6 Sanna Saarenmaaopetus 25h61319 liikunta ja käsityö Seppo Nieminen opetus 13h (integroidut ryhmät) ELA-opettaja Kristiina Hirviojaopetus 18h, vararehtori 1h

4 Minna Lintonen, rehtori Yleisopetuksen oppilasmäärä: 109, joista poikia 63. I ntegroituja erityisoppilaita: 5 Osa-aikaisesti integroituja erityisoppilaita: 1.lk: 12 oppilasta, 3.lk: 1 oppilas, 5.lk: 6 oppilasta, 6.lk: 4 oppilasta 9-vuotinen: 108 oppilasta 11-vuotinen: 1 oppilas Erityinen tuki: 3 (4) Tehostettu tuki: 6 oppilasta Muiden kuntien oppilaita: 1 (Tammela), 1 (Jokioinen) Kuljetuksessa: 3 oppilasta

5 Minna Lintonen, rehtori Yleisopetuksen opettajat: Pätevät luokanopettajat 7/7 ja päätoiminen ks/lip opettaja Opetustunnit 202 h Erityistehtävätunnit: 1h turvallisuus, 1 h vararehtori, 2 h kirjasto, 2 h ATK) Yleisopetuksen kaikki tunnit yhteensä: 208 h Yleisopetuksen koulunkäyntiavustajat Merja Knuuti (1.lk) 30 h, Paula Koskivuori 38,25 h (2.lk) Koulunkäyntiavustajien tuntimäärä: 68,25, josta ip-kerhon ohjaukseen 15 h (Paula Koskivuori) ja 10 h Merja Knuuti ja Tarja Ahvenus: yhteensä 35 h 1-2 –luokan iltapäiväkerhon ohjaajat: Paula Koskivuori, Merja Knuuti, Tarja Ahvenus Iltapäiväkerhon oppilasmäärä: 15 KEKO/Kerhotyötunnit: musiikkikerho 1h/vko, kuntosalikerho 2h/vko, tyttöjen liikuntakerho 1h/vko, ilmaisukerho 1h/vko, jääkiekkokerho 4h/vko.

6 Erityisopetus: Minna Lintonen, rehtori LuokkaOpettajaTunnitTyttöjäPoikia Oppilaita yht. Pienryhmät 0-3 Ulla Anderssonopetus 25h, päiväkoti 2h 88 2-3 Minna Kultanenopetus 23h, päiväkoti 1h11011 2-4 Topi-Matti Kirjavainenopetus 26h279 3-5 Anu Rautomaopetus 25h4610 4-5 Markku Puraopetus 25h 33 5-6 Maarit Karaopetus 26h3710 7-8 Tarmo Petteropetus 28h21012 8-9 Jaana Kujalaopetus 22h459 9 (JOPO) Markus Nuutinenopetus 29h189 liikunta ja käsityö Seppo Nieminenopetus 6h Kristiina Hirviojaopetus 7h Minna Lintonenopetus 5h Harjaantumisopetus 1-6 Pekka Leppäläopetus 25h, päiväkoti 2h358 1-9 Tiina Jurttilaopetus 28h358 5-9 Marjo Kotioja- Partanenopetus 27h, päiväkoti 2h358 Opettajat ja oppilaat:

7 Minna Lintonen, rehtori Erityisopetuksen oppilasmäärä: 106, joista poikia 73. 9-vuotinen: 72 oppilasta 11-vuotinen: 34 oppilasta Erityinen tuki: 103 oppilasta Tehostettu tuki: 3 oppilasta Alakoulu: 72 oppilasta Yläkoulu: 38 oppilasta Muiden kuntien oppilaat (asuinkunnan mukaan): 28 oppilasta (Jokioinen 12 oppilasta, Tammela 12 oppilasta, Humppila 4 oppilasta), Muiden kuntien oppilaat (kotikunnan mukaan): 34 oppilasta (Jokioinen 11 oppilasta, Tammela 9 oppilasta, Humppila 4 oppilasta, Vantaa 3 oppilasta, Espoo 1 oppilas, Loppi 1, Turku 2 oppilasta, Helsinki 1 oppilas, Janakkala 1 oppilas, Tampere 1 oppilas) Kuljetuksessa: 67 Erityisopetuksen opettajat: Pätevät erityisopettajat: 10/14 Opetustunnit: 326 h Erityistehtävätunnit: 7 h päiväkotitunnit, 1 h vararehtori

8 Koulunkäyntiavustajat: Minna Lintonen, rehtori LuokkaKoulunkäyntiavustajaOpettaja Pienryhmät 0-3 Tarja Talonen 33h Heli Leinonen 38,25h josta hyky 15h Ulla Andersson 2-3 Tiina Räikkönen 30h Sirke Wikström 35h Minna Kultanen 3-5 Ville Juhola 33hAnu Rautoma 2-4 Eeva Vuori 24hTopi-Matti Kirjavainen 4-5 Jaana Suuronen 32hMarkku Pura 5-6 Tarja Ahvenus 38,25h Miia Mäkinen 35h josta hyky 9h Maarit Kara 7-8 Risto Aaltonen 38,25h Tarmo Petter 9 Jussi Vainikainen 30h Markus Nuutinen Harjaantumisopetus 1-6 Pirjo Korpela 38,25h josta hyky 6h Niina Mentula 32h josta hyky 1h Ari Nurminen 38,25h josta hyky 13h Anu Pajunen 38,25h josta hyky 17,50h Pekka Leppälä 1-9 Elina Vuorinen 28,5h Anne Vehmas 30h josta hyky 4 Sanna Leikkilä 38,25h Tiina Jurttila 5-9 Jere Marttila 35h Jaana Suojoki 38,25h josta hyky 7h Marjo Kotioja-Partanen

9 Minna Lintonen, rehtori Tunnit yhteensä: 751,75 h /vko, joista HYKY:n aamu- ja iltapäivätoiminnassa 73 h/vko Tunnit Tölön koulussa: 678,75 h Kehitysvammalain mukaiseen aamuhoitoon klo 5.30 -9.00 osallistuu 4 oppilasta ja iltapäivähoitoon osallistuu 10 oppilasta.

10 Pienryhmäopetus Pienryhmäopetukseen osallistuva oppilas tarvitsee paljon tukea useissa oppiaineissa ja hänellä voi olla yksilöllisiä oppimääriä. Siirtymisen taustalla on yleensä jokin oppimiseen liittyvä vaikeus. Yleisimpiä perusteita siirtymiseen ovat ns. akateemisten taitojen vaikeudet sekä tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet. Toisinaan myös tunne-elämän vaikeudet voivat olla siirtymisen perusteena. Pienryhmässä opiskeleville oppilaille laaditaan koulun, kodin ja monialaisen yhteistyötiimin kanssa oppimissuunnitelma tai henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Tämä antaa suunnan ja tavoitteet tulevalle oppimiselle. Pienryhmien koko ja kokoonpano vaihtelevat ja niissä voi opiskella useamman luokka-asteen oppilaita. Pienryhmäopetusta voi saada tehostetun ja erityisen tuen vaiheessa. Minna Lintonen, rehtori

11 Laaja-alainen erityisopetus Laaja-alaisen erityisopetuksen tehtävänä on tukea yleisopetusta auttamalla oppilaita, joilla on lieviä oppimiseen tai koulunkäyntiin liittyviä vaikeuksia. Lieviä oppimisvaikeuksia voivat olla mm. lukemisen, kirjoittamisen, matematiikan tai muun oppiaineen vaikeudet tai puheen vaikeudet. Laaja-alaista erityisopetusta voi saada yleisen ja tehostetun tuen vaiheessa myös ilman erityisen tuen päätöstä. Minna Lintonen, rehtori

12 Tölön koulun johtaminen Tölön koulun johtaminen on jaettua johtajuutta, useiden ihmisten tekemää työtä kasvatustehtävän toteuttamiseksi. Johtaminen onnistuu silloin, kun ihmiset tekevät yhteistyötä ja kun he pyrkivät saavuttamaan oppimiseen liittyviä ihanteita. Jaettua johtajuutta ja kasvatuksen ihanteisiin sitoutumista ei voida aikaansaada rahalla. Tölön koulussa jaettua johtajuutta toteutetaan opettajien tiimityömallilla. Mallissa jokainen opettaja kuuluu johonkin tiimiin, jolle on määritelty tehtäväalue. Tehtäväalueet on muodostettu siten, että jokaisen tehtäväalueen tavoitteena on päästä omalta osaltaan koulun strategian /opetussuunnitelman mukaisiin tavoitteisiin. Tehtäväalueet ovat: turvallisuus, yhteisöllisyys, yhteistyö koulun ulkopuolelle, digitalisaatio, arviointi. Minna Lintonen, rehtori

13 Tunne oma arvosi, anna arvo toisellekin Know your own worth, value others as well Oppimista tapahtuu kaikkialla ja siksi Tölöllä oppilaille tarjotaan oppimisympäristöjä, joissa yhdistyvät kontaktiopetus, digitaaliset välineet, verkko- ja mobiilipohjaiset työskentely- ja oppimisalustat. Mobiiliteknologialla laajennetaan ja tuetaan Tölön oppilaiden oppimista. Digitalisessa oppimisympäristössä oppilas kohdataan yksilönä ja vahvistetaan oppilaan taitoa oppia. Digitalisaatiota ja uutta opetussuunnitelmaa hyödynnetään oppimisessa. Päivitetään oppimistapoja ja oppimisympäristöjä tulevaisuuden kehityksen haasteita vastaavaksi. Digitaalisuuden tavoite on oppilaan oppimisen tehostuminen tiedollisesti, taidollisesti ja asenteellisesti. Minna Lintonen, rehtori

14 Poikapedagogiikkaa Tölöllä Minna Lintonen, rehtori Tölön koulun pienryhmissä poikia on n.75% ja siksi Tölön koulussa harjoitetaan poikapedagogiikkaa tyttöjä unohtamatta. - Kehu poika päivässä! Myönteisen palautteen antaminen. - Pihavälitunnit ja pikkuvälitunnit rikkovat vanhaa kaavaa 45 min/15 min. Tunnit jaetaan toisella tavalla kuin ennen. - Jatkuvat keskustelut oikein ja väärin toimimisesta - Välitön puuttuminen ja palaute heti - Taidon portaat, palkitseminen - Erityisesti liikunta- ja käsityötunneilla huomioidaan pojat. Runsas liikunta parantaa poikien oppimistuloksia. - Paja- ja kurssityyppistä toimintaa lisätään - Yhteistyötä lisätään nuorisotoimen kanssa - Vanhemmat mukaan koulupäiviin

15 Yhteisöpedagogiikkaa Tölöllä Minna Lintonen, rehtori Ei minä vaan me! Tölö on onnistunut luomaan toimivaa yhteisöllisyyttä jo pitkään: lauluhetket, kurssipäivät, liikuntapäivät, kerhotoiminta, vanhempainyhdistys, oppilaskunnat, KIVA-koulu, ekskursiot, välkkäritoiminta, koulukummit, konsertit, teatterivierailut, kansainvälinen yhteistyö, myyjäiset etc. - Isompien oppilaiden käyttö apuopeina pienempien oppilaiden oppitunneilla. - Nopeasti tehtävistään selviytyvien oppilaiden käyttö apuopeina omassa luokassaan. - Yhteistoiminnallinen opiskelu edellyttää opettajajohtoista pohjatyötä (kuunnellaan toista, otetaan muut huomioon ja hyväksytään erilaisia mielipiteitä) - Muodostetaan oppilaista ryhmiä heidän oppimistyylien mukaan. - Kaikki oppilaat ovat meidän oppilaita. Tölön koulun valtteihin kuuluu myös innovatiivisuudelle avoin ja kouluttautumiselle myönteinen ilmapiiri.

16 Yhteistyö koulun ulkopuolisiin tahoihin Ilmiöpohjaisuus, kokemalla oppiminen, oppiainerajat ylittävät monialaiset aihekokonaisuudet edellyttävät jatkossakin yhteistyötä useiden toimijoiden kanssa. Retket, leirikoulupäivät ja työskentely luokkahuoneen ulkopuolella ovat Tölön koulun arkipäivää. Tölön koulu tekee yhteistyötä mm. muiden oppilaitosten, päiväkotien, paikallisten yritysten, nuorisotoimen, Vesihelmen, Forssan museon, Kiipulan ammattiopiston, Eerikkilän urheiluopiston, kirjaston, Lounais-Hämeen musiikkiopiston, Työkeskus-Aktiivin, Forssan seurakunnan, poliisin, pelastuslaitoksen, LHJ:n ja Tarton ja Kölnin ystävyyskoulujen kanssa. Oppilashuoltoon liittyen yhteistyötä tehdään laajasti mm. erilaisten lastensuojeluviranomaisten ja terveydenhuollon tahojen kanssa. Minna Lintonen, rehtori

17 Retket Joustavan perusopetuksen leirikoulu Lohjan Kisakalliossa 10. - 12.10 Kokonaisvahvuus 10 henkilöä ( 8 oppilasta, 2 aikuista) Leiristä aiheutuvat kustannukset noin 160 euroa / henkilö eli 1600 euroa. Sisältää majoituksen kahdeksi yöksi, ohjatut aktiviteetit sekä aamiaiset, päivälliset, lounaat ja iltapalat. Ystävyyskouluvierailu Tartossa 4.-6.10.2016 osallistujat H. Masingin koulu, Tölön koulu ( 7 oppilasta, 2 aikuista) ja yhteistyökoulu Kölnistä Jokainen Tölön koulun vuosiluokka tekee ainakin yhden retken lukukausittain. 7-9 –luokkien oppilailla on kaksi leirikoulua Tartossa. Ensimmäisellä ryhmällä on leirikoulu lokakuussa ja toisella ryhmällä leirikoulu on huhtikuussa. Minna Lintonen, rehtori

18 Turvallisuus Koulun henkilökunnan tulee ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä ja valvonnalla pyrkiä estämään hätä- ja onnettomuustilanteet. Jokainen on velvollinen toimimaan havaitessaan vaaraa aiheuttavia kohteita ja tilanteita. Pelastussuunnitelma päivitetään lukuvuoden alussa turvallisuusvastaavan toimesta ja koko henkilökunta tutustuu suunnitelmaan. Joka lukuvuosi turvallisuusvastaava järjestää henkilökunnalle ja kaikille oppilaille turvallisuuskävelyt, joissa arvioidaan yhdessä koulun turvallisuustasoa. Kerran lukukaudessa järjestetään sisältä ulos ja ulkoa sisälle poistumisharjoitukset. Minna Lintonen, rehtori

19 Valinnaisuus Draama ja kirjallisuus 3.lk Draama on osa äidinkielen ja kirjallisuuden vuorovaikutustilanteissa toimiminen -osa- alueen opetusta (T3). Draama on luokkamuotoista vuorovaikutteista, toiminnallista ja kokemuksellista opetustoimintaa, jossa keskitytään yhdessä toimimiseen käyttäen teatterin keinoja. Draama ja kirjallisuus –kurssi kehittää oppilaiden tunnetaitoja, yhteenkuuluvuutta ja mielikuvitusta. Leikinomaiset draamaharjoitukset tuovat ryhmän toimintaan iloa ja voimaa. Luetut ja koetut tarinat kehittävät itseilmaisua (T1). Sosiaaliset vuorovaikutustaidot (T2) kehittyvät yhdessä tekemällä. Kurssilla lapset kirjoittavat pieniä kirja-arvioita, joita julkaistaan Forssan Lehdessä. Vertaisarviointi auttaa lapsia löytämään itselleen mieleistä luettavaa. Samalla arvioiden tekijät oppivat viestimään kokemuksiaan niin kaunokirjallisuudesta kuin tietokirjallisuudestakin. Opetussuunnitelman mukaisesti oma viestijäkuva kehittyy (T4). Minna Lintonen, rehtori

20 8-9 –luokat Kotitalous: Oppitunneilla on tärkeää saada valmiuksia itsenäiseen elämään ja arjen hallintataitoihin. Tunneilla tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin, perehdytään keittiöhygieniaan ja keittiössä noudatettavaan työturvallisuuteen. Perehdytään terveelliseen ruokavalioon, kodinhoitoon ja taloudellisen ruuanvalmistukseen. Viron kieli: Oppitunneilla tutustutaan virolaiseen kulttuuriin ja kieleen. Tavoitteena on, että lukuvuoden aikana oppilas pystyy ymmärtämään yksinkertaisia vironkielisiä arkipäivän sanoja ja muodostamaan helppoja vironkielisiä lauseita. Elämänhallinta: Oppitunneilla pyritään vahvistamaan oppilaan myönteistä minäkuvaa ja tervettä itseluottamusta. Aihealueina ovat yhteistoiminta muiden oppilaiden kanssa, suvaitsevaisuus, hygienia, seksuaalisuus, arjen hallinta, medialukutaito, järkevä kuluttaminen. Käsityö: Oppitunnilla oppilas suunnittelee oman työn, jossa materiaaleina käytetään metallia, kangasta ja puuta. Oppilas käyttää työskennellessään poraa, vannesahaa, hiomakonetta, sorvia ja oikohöylää. Pintakäsittelyyn käytetään maalausta, petsausta, lakkaa sekä mahdollisesti polttamista. TVT: Oppitunneilla opitaan hyödyntämään tietotekniikkaa opiskelussa ja totutaan käyttämään tietokoneita ja oheislaitteita itsenäisesti. Tunneilla tutustutaan Open Office – tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan sekä esitysgrafiikan ohjelmien käyttöön. Opiskelija osaa hakea erilaisia sovelluksia ja hyödyntää iPad- konetta opiskelussaan.

21 Kehittämistoiminta Minna Lintonen, rehtori Tölön koulun opettajat kertovat lukuvuosittain kehittämiskeskustelussa omista koulutus- ja kehittämistarpeistaan, jonka pohjalta tehdään jokaiselle lukuvuosittain koulutussuunnitelma. Lukuvuonna 2016-2017 panostetaan uuden opetussuunnitelman käyttöönottoon ja opettajat käyvät OPS-koulutuksissa. Opettajien tietoteknisiä valmiuksia päivitetään mm. koodaus. Tölön koulun henkilökunta kouluttaa ja jakaa kokemuksiaan joka kuukausi kokoontuvassa Learning Cafessa. Opettajille tarjotaan myös kielikoulutusta. Koko henkilökunnalle on tarjolla työnohjausta, liikuntaa ja yhteisiä koulutuspäiviä.

22 Tunne oma arvosi, anna arvo toisellekin Know your own worth, value others as well Minna Lintonen, rehtori

23 Laaja-alaisen osaamisen paikalliset painotukset Minna Lintonen, rehtori

24 Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppilaiden opintoihin sisältyy vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa. Tämän lisäksi kouluilla voidaan toteuttaa muita oppimiskokonaisuuksia esimerkiksi eri-ikäisten kesken. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteena on, että oppilaat oppisivat yhdistämään eri tiedonalojen tietoja sekä pääsevät toimimaan yhdessä. Oppilaat pääsevät vaikuttamaan oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Oppimiskokonaisuuksien toteuttamista ja työtapoja suunniteltaessa on otettava huomioon laaja-alaiset kokonaisuudet L1 - L7. Keväällä 2017 monialaiset oppimiskokonaisuudet painottuvat Suomi100 juhlavuodessa ja Tölön koulun kulttuuriviikossa. Minna Lintonen, rehtori

25 Yhteiset hetket Tölöllä Minna Lintonen, rehtori Joka viikko perjantaisin Tölön kaikki oppilaat kokoontuvat puoleksi tunniksi liikuntasaliin laulamaan ja leikkimään. Joka viikko maanantaisin Tölön koulun kaikki oppilaat kokoontuvat liikuntasaliin liikkumaan yhden välitunnin ajan. Ylempien luokkien oppilaat toimivat myös välituntiliikuttajina. Välitunnit ovat valvottuja hetkiä, jolloin välituntivalvonnassa on aina vähintään kaksi opettajaa ja heidän kanssaan apuvalvojina kaksi koulunkäyntiavustajaa. Neljänä aamuna viikossa on aamunavaus keskusradiossa. Aamunavauksen pitää joko opettaja ja/tai oppilaat. Kaksi kertaa lukuvuodessa Tölöllä on kurssipäivä, jossa 1-2 – luokat, 3-6 –luokat ja 7-9 –luokat opiskelevat laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia. Tölöllä vietetään lukuvuosittain teemajuhlia joulu- ja kevätjuhlan lisäksi (tapahtumakalenteri).

26 Oppilashuolto Minna Lintonen, rehtori Terveydenhuolto Terveydenhoitaja Merja Kölli on Tölön koululla tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Avoin vastaanotto ja puhelinaika on klo 9 – 10 GSM 045 6576 302 ja s-posti merja.kolli@fshky.fi. Koululääkäri ei pidä sairasvastaanottoa koululla, vaan hän tekee terveystarkastukset 1. ja 5. luokan oppilaille sekä kirjoittaa nuorison terveystodistukset 15 vuotta täyttäville oppilaille. Oppilashuoltoryhmä Koulussa toimii oppilashuoltoryhmä. Oppilashuoltoryhmä kokoontuu sovitusti säännöllisesti. Oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori Minna Lintonen, vararehtori Kristiina Hirvioja, terveydenhoitaja Merja Kölli, koulukuraattori Marja Virkkula sekä tarvittaessa asiantuntijoina esim. psykologi tai koululääkäri. Koulun oppimisen tuen ryhmä, pedagoginen tiimi Ryhmän keskeinen tehtävä on kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen. Ryhmän tehtävänä on miettiä erilaisia pedagogisia ratkaisuja oppimisen edistämiseen. Koulun pedagogiseen tiimiin kuuluvat Kristiina Hirvioja, Jaana Kujala, Maarit Kara ja Pekka Leppälä. Koulukuraattori Koulukuraattori pyrkii yhdessä opettajien ja muun henkilökunnan kanssa edistämään kouluyhteisön hyvinvointia. Koulukuraattorin työ on yksilö- ja perhetyötä sekä konsultaatiotyötä. Kuraattori työskentelee yhteistyössä eri tahojen kanssa, ja ohjaa sopivien tukitoimien piiriin. Koulukuraattoriin voi olla yhteydessä kun lapsella tai nuorella on sosiaalisia pulmia ihmissuhteissa, tunne-elämän vaikeuksia tai käyttäytymisongelmia. Myös elämäntilanteen muutoksissa voi hakea tukea kuraattorilta. Kiusaaminen, poissaolot ja kaverisuhteet ovat myös aiheita, joissa kuraattori on tukena ja auttamassa koulunkäynnin onnistumiseksi. Koulukuraattorin palvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia. Koulukuraattori on tavoitettavissa Tölön koululla tiistaisin ja keskiviikkoisin puh. 040 517 2788. Koulupsylogi Koulupsykologi työskentelee yhteistyössä opettajien, koulun muun henkilöstön, oppilaiden ja vanhempien kanssa. Psykologiin voi ottaa yhteyttä esim. oppimiseen, toverisuhteisiin, kasvatukseen ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Koulupsykologin erityisalaa ovat koulunkäynnin aloittamiseen, oppimisvaikeuksiin ja erityisluokkasiirtoihin liittyvät psykologiset tutkimukset. Hän on myös mielenterveystyön asiantuntija. Koulupsykologin palvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia. Koulupsykologina toimii Hely Tenkanen-Kononen, p. 0500 771873 tai hely.tenkanen-kononen@fshky.fi. Hammashoito Peruskoululaisten hammashoito hoidetaan Forssan seudun terveydenhuollon ky:n hammashoidon toimesta oppilaan kotikunnassa. Hammashoitoon liittyviä asioista voi tiedustella kotikunnan hammashoitolasta, p. 41911. Vakuutukset Kaupunki ylläpitää tapaturmavakuutusta, joka korvaa koulussa ja koulumatkoilla sattuneiden tapaturmien hoitokulut. Mikäli vanhemmat vievät lapsen koulumatkalla sattuneen tapaturman vuoksi hoitoon terveyskeskukseen tai sairaalan poliklinikalle, on asiasta ilmoitettava opettajalle, joka tekee asiasta ilmoituksen vakuutusyhtiöön. Salassapito Kaupungin palveluksessa oleva henkilökunta sekä luottamushenkilöt eivät saa luvattomasti ilmaista sivullisille sitä, mitä ovat tehtäviään hoitaessaan saaneet tietää oppilaan/perheen henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta. Oppilaan koulunkäynnin asianmukaisen järjestämisen edellyttämiä välttämättömiä tietoja salassapitovelvollisuus ei kuitenkaan estä antamasta.

27 Minna Lintonen, rehtori Tölön koulun pelisäännöt "TUNNEN OMAN ARVONI, ANNAN ARVON TOISELLEKIN", on meidän koulumme toiminta-ajatus Oppitunnit - Annan työrauhan itselleni ja muille. - Teen annetut tehtävät. - Autan toisia tarvittaessa. - En loukkaa sanoillani enkä teoillani toista. - En kiusaa. Välitunnit - Vietän välitunnit ulkona, ellei toisin sovita. - Vietän välitunnit ulkona välitunnin viettoon varatulla alueella enkä poistu koulun alueelta ilman opettajan lupaa. - Pidän polkupyöräni ja muut kulkuvälineeni niille varatuilla paikoilla, joille ei ole lupa mennä välituntisin. - En heittele lumipalloja enkä kiviä enkä muutenkaan vaaranna omaa tai toisten turvallisuutta. - En loukkaa sanoillani enkä teoillani toista. - En kiusaa. - En tupakoi. - Ruokailu - Syön rauhallisesti omalla paikallani hyviä ruokailu- ja pöytätapoja noudattaen. - Yritän ottaa ruokaa vain sen verran kuin jaksan syödä. - Kiitän keittiön väkeä poistuessani ruokalasta. Siirtymiset - Siirryn ruokailuun ja saliin rauhallisesti kävellen. Koulun yhteiset tilaisuudet - Annan myönteisen kuvan itsestäni ja koulustani. - En pilaa toisten juhlamieltä. Koulumatkat - Muistan noudattaa koulumme yhteisiä pelisääntöjä myös koulumatkoilla, sillä koulumatkatkin kuuluvat koulupäivään. - Koulusta ja sen ympäristöstä huolehtiminen - Huolehdin omalta osaltani koulun yhteisistä tiloista ja tavaroista. - En roskaa, riko, sotke tai muutenkaan turmele koulua enkä sen ympäristöä. - En koske toisten tavaroihin. - En tuo arvokkaita esineitä kouluun.

28 Suunnitelma koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi, havaitsemiseksi ja estämiseksi 1. Koulun tulee toimia aktiivisesti koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi sekä kiusaamisen havaitsemiseksi ja estämiseksi. 2. Koulun on selvitettävä oppilaille lain heille asettamat velvoitteet: oppilaan on käyttäydyttävä asiallisesti ja tehtävä tehtävänsä tunnollisesti. 3. Opettajan tulee kasvatustyössään tuoda esille kiusaamisen seuraukset sekä pyrkiä herättämään oppilaiden empaattisia kykyjä. 4. Opettajan on välittömästi puututtava kaikkiin havaitsemiinsa ja epäilemiinsä kiusaamistapauksiin. 5. Opettajan on myös heti ilmoitettava havaitsemistaan tai epäilemistään kiusaamistapauksista koulun rehtorille, sillä rehtorilla on kokonaisvastuu koulun toiminnasta. 6. Rehtorin on informoitava oppilashuoltoa esille tulleista kiusaamistapauksista. 7. Rehtorin, luokanopettajan/erityisluokanopettajan ja KiVa-tiimin on viivytyksettä aloitettava toimenpiteet, joilla kiusaaminen lopetetaan ja kiusatuille järjestetään asianmukaiset tukitoimet. 8. Nämä toimenpiteet ovat keskustelu sekä kiusaajan että kiusatun kanssa, heidän huoltajiensa kanssa, kiusaajan kurinpitorangaistukset, kiusaajan viikoittainen keskustelu rehtorin/KiVa-tiimin kanssa sekä mahdolliset rikos- ja vahingonkorvauslain mukaiset seuraamukset ja tarvittavat sosiaalihuollolliset toimenpiteet. 9. Rehtorin, luokanopettajan/erityisluokanopettajan, KiVa-tiimin on huolehdittava siitä, että toimenpiteiden sarja jatkuu, kunnes kiusaaminen on lopullisesti päättynyt. 10. Tehdyt toimenpiteet on kirjattava tapauskohtaisesti Minna Lintonen, rehtori

29 KiVa Koulu KIVAKOULU -ohjelma on käytössä koulussamme! KiVa-lyhenne muodostuu sanoista Kiusaamisen Vastainen tai Kiusaamista Vastustava. KiVa Koulu on opetusministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty laaja toimenpideohjelma koulukiusaamisen vähentämiseksi. Ohjelman kehittämis- ja kokeiluvaihe oli vuosina 2006-2009. Ohjelmaa testattiin yhdessä 117 kokeilukoulun kanssa. Syksyllä 2009 alkoi ohjelman leivittämisvaihe ja sen aloitti 1400 koulua, näiden joukossa meidän koulumme. Syksyllä 2010 lähes kaikki muutkin Suomen peruskoulut liittyvät mukaan ohjelmaan. KiVa Koulu -ohjelma lähtee siitä perusolettamuksesta, että kiusaamista ei saada vähenemään, ellei työskennellä koko ryhmän kanssa. KiVa Koulu-ohjelmaan kuuluvat luokilla 1,4 ja 7 oppitunnit, jotka pidetään tätä varten suunnitellun ja testatun materiaalin avulla. Aloitusvuonna koulumme kaikilla luokilla oli KiVa Koulu - tunnit, jotta saimme toiminnan kunnolla käyntiin. Koulullamme toimii KiVa-tiimi, jonka tehtävänä on selvittää esiin tulevat kiusaamistapaukset yhteistyössä luokanopettajan kanssa. Tiimiin kuuluvat kaikki opettajat vuorotellen. Tiimiä vetää luokanopettaja Annika Räikkönen. KiVa Koulu-ohjelman vaikutusta on tarkoitus seurata toukokuussa tehtävin kartoituksin. Toukokuun tuloksista näemme sitten, kuinka ohjelma on kunakin vuonna vaikuttanut. Jos tietoosi tulee kiusaamistapaus, ota yhteyttä lapsesi omaan opettajaan. Minna Lintonen, rehtori

30 Kerhotoiminta Minna Lintonen, rehtori Tölön iltapäiväkerho 1-2 –luokkalaisille toimii joka arkipäivä klo 12.00-16.00. Kerhossa pelataan, leikitään, askarellaan ym. Ulkona olemme sään salliessa päivittäin. Välipala on klo 14 ruokasalissa. Kerhossa voi tehdä myös läksyt. Tölön hoitoryhmä on joka arkipäivä ennen koulun alkua klo 6.45 - 9.00 ja koulun jälkeen klo 12.00 -16.30. Hoitoryhmässä levätään, leikitään, syödään aamiainen ja välipala. Tölön läksykerho on joka arkipäivä klo 12.00-15.00. Läksykerhossa läksyt tehdään ohjatusti. Läksykerho on tarkoitettu kaikille Tölön koulun oppilaille. Tölön koulussa on jääkiekkokerho, tyttöjen liikuntakerho, musisointikerho ja näytelmäkerho, jotka kokoontuvat joka viikko.

31 OPPILASKUNTA Minna Lintonen, rehtori Tölön koulun ala- ja yläluokkien oppilaskunnat toimivat oppilaiden oppimisedellytysten, kouluviihtyvyyden ja vapaa-ajantoiminnan kehittämiseksi. Oppilaskunnat valitsevat vuosittain keskuudestaan puheenjohtajan ja hallituksen.

32 Työssäoppijat ja opiskelijat Tölön koulussa Tölön koulu toimii harjoittelukouluna useille seudun toisen asteen oppilaitoksille. Erityisesti lähihoitaja-, lasten ja nuorten erityisohjaaja- ja koulunkäynninohjaaja - opiskelijat suorittavat harjoittelujaksoja Tölön koulussa. Tölön koulu toimii myös useiden erityisopettajaopiskelijoiden harjoittelukouluna. Harjoittelu- ja opiskelujaksot vaihtelevat muutamasta viikosta useisiin kuukausiin. Tölön koulussa harjoittelijalla on oma nimetty yhteyshenkilö, jonka vastuulla on suunnitella yhteistyössä oppilaitosten kanssa työssäoppimisen ja harjoittelujakson aikataulu. Harjoittelua ohjaava opettaja toimii yhteyshenkilönä opiskelijalle ja osallistuu työssäoppimisjakson työtehtävien suunnitteluun yhteistyössä oppilaitosyhteistyöstä vastaavan henkilön ja opettajan kanssa. Opiskelijan valmennus harjoitteluun tapahtuu koululla ohjaavan opettajan johdolla. Ohjaava opettaja voi kutsua opiskelijan tutustumiskäynnille jo ennen harjoittelu-/ työssäoppimisjakson alkua. Opiskelijalle annetaan perehdyttämisopas ja muuta materiaalia, jonka pohjalta hänen on mahdollista tutustua koulun toimintaan jo ennen harjoittelujaksoa. Minna Lintonen, rehtori

33 Tölön koulun vanhempainyhdistys Minna Lintonen, rehtori TÖLÖN KOULUN VANHEMPAINYHDISTYS Mukavaa toimintaa meille kaikille tärkeiden asioiden kanssa. Hulluttelua ja hääräämistä, naurua ja iloa; vaikka koko perheen voimin. Mahdollisuus vaikuttaa, saada äänesi kuluviin. Tilaisuus lopettaa nurkkapöydässä mutina, vetää hanskat käteen ja tulla toimimaan. Pieniä hetkiä elämässä, jolloin saa nähdä satakunta iloista ala-asteikäistä. Toimintaa joka antaa enemmän kuin ottaa. ENHÄN MÄ OSAA Tölön koulun vanhempainyhdistys on toiminut jo vuosia, rekisteröitynä vuodesta 1996. Ihmisiä yhdistyksessä on ollut ja mennyt, kukin lastensa kouluvuosien mukaan niin kuin kuuluukin. Tällä hetkellä yhdistyksessä on noin kymmenkunta enemmän ja vähemmän aktiivisesti kokoustavaa ja diskoilevaa vanhempaa. Kuten kaikki vapaaehtoistoiminta, mekin haluaisimme joukkoomme lisää vanhempia, isiä ja äiteja, pitkiä ja lyhyitä, tummia ja vaaleita, jauhopeukalolla tai ilman. Tanssitaito voi olla luokkaa ”rytmi veres muttei jalois”, laulutaito ei välttämätön; ei me muutkaan osata, yhteenlaskutaidoksi riittää kun tietää mitä limpsa, suklaapatukka ja sipsipussi yhteensä maksaa. Plussaa on, jos osaa vaikka limbota ja tietää mikä musa on pop kun on 10 vuotta, osaa puhaltaa tarvittaessa sormeen ja etsiä pimeässa diskossa sinne hukkunutta kolikkoa.

34 Tölön koulun ystävyyskoulut Minna Lintonen, rehtori Tölön koululla on kaksi ystävyyskoulua: Herbert Masingun koulu Tartossa Virossa ja Anna Freudin koulu Kölnissä Saksassa.

35 Arviointi1.8.2016 alk. Koulussa toteutetaan ennaltaehkäisevän ja varhaisen puuttumisen periaatetta. Kaikille oppilaille laaditaan lukuvuosittain opiskelusuunnitelma pl. sellaiset oppilaat, jotka ovat tehostetun tai erityisen tuen piirissä. Tällöin oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma tai HOJKS. Oppilaat asettavat lukuvuosittain itselleen laaja-alaisen oppimisen tavoitteet, jotka arvioidaan lukuvuoden lopussa niin opettajan kuin oppilaankin toimesta. Opiskelun aikana tapahtuvaa formatiivinen arviointi on jatkuvaa, kurssin edetessä opettaja arvioi opiskelijoita ja opiskelija tekee osaltaan itsearviointia. Arviointia kirjataan sekä kursseista että monialaisista oppimiskokonaisuuksista. Arvioinnin tulee olla alusta lähtien oppimista ohjaavaa ja kannustavaa palautetta sekä tietoa edistymisestään ja osaamisestaan. Summatiivinen arviointi on myös oppimisprosessin jälkeen tehtävää arviointia, jonka tulokset välitetään oppilaille ja huoltajille arviointikeskustelussa tai todistuksissa. Minna Lintonen, rehtori

36 Monialaisen ja laaja-alaisen osaamisen arviointi 2016 -2017, Tölön koulu elo-syyskuu: Opiskelusuunnitelma syys-lokakuu: Oppilaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteet (2-6 –luokat) lokakuu: Kurssipäivä/Laaja-alaisen osaamisen –päivä: L3, Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot joulukuu: Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden itsearviointi ja lukukausiarviointi tammikuu: Monialaisen oppimiskokonaisuuden tavoitteet helmikuu: Suomalaisen kulttuurin –viikko/Monialainen oppimiskokonaisuus Oppilaat arvioivat tavoitteiden toteutumista sähköisessä portfoliossaan maaliskuu: Kurssipäivä/Laaja-alaisen osaamisen –päivä: L1, Ajattelu ja oppimaan oppiminen toukokuu: Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden arviointi ja lukuvuositodistus Huom! 1-luokan laaja-alaiset tavoitteet kevätlukukauden alkaessa. Minna Lintonen, rehtori

37 Lukuvuoden 2016-2017 tapahtumat elokuu 16.8. lukuvuosi alkaa 25.–26.8. koulukuvaukset syyskuu 1.9 urheilupäivä kentällä 9–13 6.9. vanhempainilta 14.9. Kiva-päivä 12.–16.9. Turvallisuusviikko 30.9. Koulun ja kodin päivä lokakuu 12.10. kurssipäivä 9–13 Laaja-alaisen osaamisen päivä, aiheena L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 17.–21.10. syysloma marraskuu 21.–25.11. Tölön koulun museoviikko joulukuu 5.12. itsenäisyyspäivän konsertti 14.12. joulumyyjäiset klo 18–19 19.12. joulukirkko 20.12. kenraaliharjoitus, koulua 9-13 21.12. joulujuhla, lukukausi päättyy tammikuu 2.1. lukukausi alkaa 16.1. Kiva-päivä 30.1—3.2. sanomalehtiviikko helmikuu 6.-10.2. mediataitoviikko 14.2. talviurheilupäivä 9–13 (ystävänpäivä) 20.–24.2. suomalaisen kulttuurin viikko (sis. monialaiset oppimiskokonaisuudet) 27.2.–3.3. talviloma maaliskuu 15.3. vanhempainilta 21.3. kurssipäivä 9-13 Laaja-alaisen osaamisen päivä, aiheena L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen huhtikuu 12.4. pääsiäismyyjäiset klo 18–19, luokissa oppilaiden töitä esillä, oppilasesityksiä ym. 24.–28.4. lukuviikko 28.4. vappukarnevaali toukokuu 26.5. liikenne- ja liikkumispäivä 9–13 kesäkuu 1.6. kevätkirkko 2.6. kenraaliharjoitus, koulua 9-13 3.6. kevätjuhla, lukuvuosi loppuu Lukuvuoden aikana lisäksi: – perjantaiset päivänavaukset/yhteislauluhetket salissa – luokkaretket, yökoulut ja leirikoulut erikseen toimitettavien suunnitelmien mukaan – teema- ja toimintapäivät erikseen ilmoitettavina ajankohtina – kirjasto-, museo- ja uimahallikäynnit – kotiseuturetket – työpaikkavierailut. Minna Lintonen, rehtori


Lataa ppt "LUKUVUOSISUUNNITELMA Lukuvuosisuunnitelma Forssan kaupunki Tölön koulu, Pihlajakatu 9, Forssa rehtori Minna Lintonen puh:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google