Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOuti Pakarinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan ei ole mitään takeita – eikä myöskään mielipiteiden perusteista.” Ilkka Niiniluoto 7
2
Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Tiedon ajantasaisuus ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● Tiedon varmistettavuus
3
Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Mitä tietoa kirjoittajasta on saatavissa ● Löytyykö sivustolta tekijän tai organisaation sähköpostiosoite tai muita yhteystietoja ● Karta piilottelevaa tekijää!
4
Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Onko tekijä aihepiirin auktoriteetti? – selvitä onko hän julkaissut alalta kirjoja tai artikkeleita ● Voiko www-sivun osoitteesta (URL) nähdä kuka/mikä on tiedon tuottaja? ● Verkkosivut, joiden osoitteessa on ~merkki, ovat yleensä yksityishenkilöiden kotisivuja
5
Luotettavuus 7 ● Tiedon ajantasaisuus ● Milloin löytämäsi dokumentti on julkaistu ● Milloin ja miten tiedot on kerätty. ● Verkkosivujen ajantasaisuutta on vaikea arvioida, koska niistä puuttuu usein julkaisuajankohta ● Vihjeitä voivat antaa erilaiset luonti-, julkaisu- ja päivityspäivämäärät, tiedot ylläpidon tiheydestä sekä linkkien toimivuus
6
Luotettavuus 7 ● Tiedon ajantasaisuus ● Verkkoaineiston pysyvyys ja jatkuvuus on ongelma, muista aina kirjata ylös lukupäivä ● Julkaisun iän merkitys riippuu myös tiedonhaun aihepiiristä. Esimerkiksi kansantalouden teoriatietieto tuskin vanhenee yhtä nopeasti kuin tietotekniikkaan liittyvä tieto.
7
Luotettavuus 7 ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● Miksi tekijä on halunnut julkaista aineistonsa? ● Onko teksti sisällöltään objektiivinen vai subjektiivinen? ● Ovatko tiedot faktatietoja vai tekijän omia mielipiteitä?
8
Luotettavuus 7 ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● On tärkeää erottaa www-sivut jotka sisältävät faktatietoa tai ovat väitteitä/keskustelutyyppisiä, mielipiteitä tai propagandaa jne. ● Onko sivut tehnyt järjestö, joka haluaa myönteistä julkisuutta itselleen ja asialleen? ● Yritysten kotisivut ovat markkinointiviestintää!
9
Luotettavuus 7 ● Tiedon varmistettavuus ● Voidaanko tietoa verrata toisiin saman aihepiirin lähteisiin? ● Onko lähteiden tietojen välillä yhteneväisyyksiä vai ovatko ne erilaiset? ● Onko lähde- tai viiteluettelo? ● Onko sivuston on tarkistanut kolmas osapuoli, kuten julkaisija, toimittaja tai vertaisarvostelija?
10
(toiminta) 7 ● Opiskelijat käyvät läpi löytämänsä verkkosivustot, lehtiartikkelit ja kirjallisuuden luotettavuuden näkökulmasta. ● Opiskelijat valitsevat löytämästään aineistosta yhden kirjan, yhden lehtiartikkelin, verkkolehden ja verkkosivuston perustellen valintaansa luotettavuuden näkökulmasta.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.