Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO 5.10.2016 Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMI - etenee suunnitelmien mukaisesti, voimaan 2018 - alueellisten työpajojen ja verkkovastauksien käsittely (1230 vastaajaa) - kolme uutta työpajaa (Oulu 11.11. / Tampere 14.11. / Helsinki 26.11.) TUTKINTORAKENNEUUDISTUS - ministerille luovutettu väliraportti elokuussa (17.8.) - tutkintoja laaja-alaistetaan vastaaman työelämän muutoksiin - määrää ehdotetaan vähennettäväksi (351  166) - osaamispisteet perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin - uudet tutkinnon perusteet osaamispisteineen käytössä 2019 - tutkintojen perusteet OPH:n ePerusteet - palvelussa TUTKINTOTOIMIKUNNAT JA NÄYTTÖTUTKINTOSIHTEERISTÖ - uudet tutkintotoimikunnat aloittaneet (91) - näyttötutkintosihteeristö aloittanut toimintansa OPH:ssa (10 hlöä)

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi OSAAMISEN ENNAKOINTIFOORUMI - aloittaa toimintansa 2017 - osaamisen ennakointiryhmiä 9 - koulutustoimikunnat lakkaavat KOULUTUSVIENTIKOKEILU KÄYNNISTYY - OPH organisoi - kokeilu ajoittuu vuosille 2016 – 2020 - valitaan 5 – 10 ammatillisen koulutuksen järjestäjää VALTIONAVUSTUKSET - ammatillisen koulutuksen laadun kehittäminen (haku 30.9. mennessä) - urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen (10/2016) - näyttötutkinnot ilman valmistavaa koulutusta (11/2016) - osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys (aloitusseminaari 7.11. Hki)

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN - OPH:n palvelut ulkomailla tutkinnon suorittaneille - OPH:n verkkosivuilla esite 11 eri kielellä VIESTINNÄSTÄ - ammatillisen koulutuksen uutiskirje ilmestyy sidosryhmille - ammatillisen koulutuksen verkkokysely- ja keskustelutunnit aloitettu - ammatillisen koulutuksen parhaita käytäntöjä levitetään ja parhaat palkitaan 10. – 11.11. (ehdotuksia 151) UUSI KOULUTUKSEN KEHITTÄMISVIRASTO - OPH ja CIMO yhdistyvät 2017 - uuden viraston nimenä Opetushallitus - KARVI ja YTL mukaan 2018 emovirastomallia soveltaen

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Miltä ammatillisen koulutuksen tulevaisuus sinusta tuntuu? OPH:n verkkoaivoriihi, vastaajia 1348

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yksi ammatillisen koulutuksen toimintalaki - nykyiset lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään uudeksi laiksi - lähtökohtana osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys Poistetaan nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat kootaan koulutustarjonta, rahoitus ja ohjaus yhtenäiseksi kokonaisuudeksi opetus- ja kulttuuriministeriön alle Työ- ja elinkeinoelämän ja yksilöiden osaamistarpeisiin vastataan 1) tutkinnoilla ja tutkinnon osilla 2) ei-tutkintotavoitteisilla osaamiskokonaisuuksilla 3) valmentavilla koulutuskokonaisuuksilla tuetaan nopeaa siirtymistä tutkintotavoitteiseen koulutukseen Ammatillisen koulutuksen reformin muutosehdotuksia

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen reformin muutosehdotuksia Yksi henkilökohtaistamisprosessi koskee kaikkia ammatillisen koulutuksen asiakkaita ja asiakasryhmiä nuoria ja aikuisia Yksi näyttöperusteinen tapa suorittaa tutkinto osaamisen hankkimistavasta riippumaton pääsääntöisesti työpaikoilla kaksikantainen arviointi ammattiosaamisen näyttötoimielimistä luovutaan koulutuksen järjestäjältä yksi tutkintotodistus työelämätoimikunnat näyttöjen laadun arviointiin Tutkinnot ja tutkinnon perusteet tutkintojen laaja-alaistaminen ja määrien vähentäminen, erityisesti AT ja EAT tutkinnon perusteiden toimivuus

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen reformin muutosehdotuksia Osaamisperusteista ja asiakaslähtöistä toimintaa tukeva opiskelijavalinta jatkuva ympärivuotinen hakeutuminen + yhteishaku Uusi säätely- ja ohjausjärjestelmä, joka rakentuisi jatkossa 1) koulutuksen järjestämisluvasta (yksi) 2) vuoropuhelusta (ohjauskeskustelu / tavoiteneuvottelu) 3) suoritepäätöksestä Osaamisperusteista toimintaa tukeva, tulokselliseen ja tehokkaaseen toimintaan ohjaava rahoitusjärjestelmä selkeä, johdonmukainen, ennakoitava ja yhtenäinen neljä elementtiä: 1) perusrahoitus 2) suoritusrahoitus 3) vaikuttavuusrahoitus 4) strategiarahoitus

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tietoarkkitehtuuri tukee tietojärjestelmien yhteen toimivuutta sekä osaamisperusteista ja asiakaslähtöistä toimintaa Vahva laadunhallinta kaikilla koulutuksen järjestäjillä on toimivat laadunhallinnan menettelyt osaamisen arvioinnin vahvistaminen Työvoimakoulutus tutkintotavoitteinen ja osa ei-tutkintotavoitteisesta työvoimakoulutuksesta osaksi uutta ammatillisen koulutuksen järjestelmää Koulutussopimus ehdotus luovutettu opetus- ja kulttuuriministerille 13.4.2016 Ammatillisen koulutuksen reformin muutosehdotuksia

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sovitaan työpaikalla järjestettävästä tavoitteellisesta ja ohjatusta opiskelusta Työpaikan, koulutuksen järjestäjän ja opiskelijan välinen sopimus - Koulutussopimus (ei-työsuhde) - Oppisopimus (työsuhde) Tutkinto ja ei-tutkintotavoitteisessa koulutuksessa, erilaisissa työympäristöissä Eri pituisia oppimisjaksoja työpaikalla Vastuuhenkilöt työpaikalla ja oppilaitoksessa Tutkinnon osa kerrallaan Yhtenäiset sähköiset sopimuspohjat Osana henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa Ei koulutuskorvauksia Opiskelija kirjoilla oppilaitoksessa koko opiskeluajan  Koulutussopimus korvaisi nykylainsäädännön työssäoppimisen. Oppilaitosten on muututtava työelämälähtöisiksi, ei työpaikkojen oppilaitoksiksi. EHDOTUS KOULUTUSSOPIMUKSEKSI Mikä on koulutussopimus?

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 1) Koulutuksen järjestämislupa yksi lupa lupa näyttöihin, tutkintoihin, valmistavaan ja valmentavaan koulutukseen oikeus järjestää pääsääntönä ammatilliset, taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset sekä koulutustarve ei taloudellisen voiton tavoittelemista opiskelijavuosien vähimmäismäärä ensisijainen toiminta-alue, velvollisuus järjestää 2) Vuoropuhelu (ohjauskeskustelu / tavoiteneuvottelu) OKM:n ja koulutuksen järjestäjän vuoropuhelu strategisten tavoitteiden ja painopisteiden määrittely yhteinen näkemys alueen väestön osaamistarpeisiin vastaamisesta ja työvoiman saatavuuden tukemisesta sekä työnjaosta säännöllistä vuoropuhelua eri tavoin alueellisesti tai muulla tavoin valmisteluprosessi etukäteen (OPH mukana) toiminnan vaikuttavuuden ja tarjonnan kohdetumisen seuranta säännöllisesti Uusi ohjausjärjestelmä (ehdotus, 3 elementtiä)

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Uusi ohjausjärjestelmä (ehdotus, 3 elementtiä) 3) Suoritepäätökset resurssit koulutuksen järjestäjälle vuotuiset päätökset loka-, marras-, joulukuussa seuraavalle vuodelle perusrahoituksen opiskelijavuosien enimmäismäärä (ministeriö päättää) + toteutukseen perustuva määrä, joka rahoituksen perusteena opiskelijavuosia ei kohdenneta aloittain, tutkintotyypeittäin tai järjestämismuodoittain suoritus- ja vaikuttavuusrahoitus järjestäjän ilmoittaman toteuman perusteella

13 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Uusi rahoitusjärjestelmä (ehdotus, 4 elementtiä) -maksetaan koulutuksen järjestäjälle -laskennallista, jossa huomioidaan keskeiset koulutuksen kustannustekijät -koulutuksen järjestäjä päättää käytöstä -kokonaistaso määräytyy valtion talousarviossa + indeksitarkistukset -kaikkea ammatillista koulutusta rahoitetaan yhtenäisellä rahoitusjärjestelmällä 1) Perusrahoitus (30 – 50 %) opiskelijavuodet (aikaisempi toiminta + ministeriön harkinta) opiskelijavuosien kertoimet ennakoitava perusta koulutuksen järjestämiselle kaikille ammatillisen koulutuksen asiakasryhmille 2) Suoritusrahoitus (30 – 50 %) tutkinnot ja tutkinnon osat laajuus määritellään osaamispisteillä tutkinnon ja tutkinnon osien pisteiden kertoimet suoritteiden määrää ei säänneltäisi pääsääntöisesti ei ministeriön harkintaa

14 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 3) Vaikuttavuusrahoitus (10 – 20 %) työllistyminen ja jatko-opinnot korkeakoulussa sekä opiskelijapalaute tarkasteluajankohtana tutkinnon suorittamisen seuraavan vuoden lopun tilanne 4) Strategiarahoitus (2 – 4 %) fuusiot, kokeilut, kehittämishankkeet äkilliset rakennemuutokset Uusi rahoitusjärjestelmä (ehdotus, 4 elementtiä)

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Reformin alustava aikataulu 9/2015Valmistelutyö käynnistetty 11/2015 Reformin seurantaryhmä asetettu 4/2016Rake-toimenpideohjelma käynnistyy 4/2016Toimintaprosessien kehittämistoimet (ml. digitalisointi) käynnistyvät 4-5/2016Tulosohjauspilotit käynnistyvät 3 + 9/2016Rahoitusuudistuksen 1. vaiheen säädösmuutokset Eduskunnalle (vuoden 2017 säästöt) 4-8/2016Valmistelu eri foorumeilla (alueelliset työpajat kesäkuussa) 10-11/2016Lakiesitykset lausuntokierrokselle 1/2017Toimintalaki- ja rahoituslaki HE:t eduskunnalle 2-6/2017Uusien järjestämislupien valmistelu 2-6/2017Asetusten valmistelu 6-8/2017Päätökset uusista järjestämisluvista 1/2018Uudistettu lainsäädäntö voimaan

16 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AURINKOISIA SYYSPÄIVIÄ!


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google