Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuho-Matti Siitonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa ympäristössä
2
Sosiaalinen oppiminen ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia ihmisiä ● Oppimista voi tapahtua ilman muutosta ihmisen käytöksessä, toisin kuin behavioristit ajattelevat (muutos kuitenkin mahdollinen) ● Sosiaalista oppimista voidaan kuvata tienristeyksenä behaviorististen ja kognitiivisten teorioiden välillä
3
Sosiaalinen oppiminen – sosiokognitiivinen näkemys ● Sosiokognitiivisen oppinäkemyksen mukaan vuorovaikutusta pidetään oppimista edistävänä ja rakentavana tekijänä ● Oppimis- ja tiedonmuodostusprosessit kuitenkin yksilöllisiä ● Oppiminen perustuu pitkälti Piaget'n oppimista käsitteleviin teorioihin ● Kognitiivista konfliktia (esim. Säilyvyyskoe, lapsi ja vesilasit) pidetään oppimisen keskeisimpänä mekanismina --> sosiaalisella vuorovaikutuksella merkitys lähinnä ajattelun aktivoijana ja jaetun ymmärtämisen muodostamisessa
4
Sosiaalinen oppiminen – sosiokulturaalinen näkemys ● Oppimisessa korostetaan tiedon sosiaalista ja kulturaalista alkuperää (mestari – kisälli), sekä aktiivisen toiminnan merkitystä
5
Sosiaalinen oppiminen ● Lähteet: http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/luku_3/piagetin_kasitys.ht m 22.9.09 http://www.cs.helsinki.fi/u/seanttil/Viikkis2.htm 22.9.09 http://teachnet.edb.utexas.edu/~lynda_abbott/Social.html 22.9.09
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.