Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että."— Esityksen transkriptio:

1 Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että jokainen pitää markkinoilla määräytyvää hintaa omista toimistaan riippumattomana yritykset ovat ”price takers” –markkinoille voi tulla ja sieltä pääsee pois vapaasti free entry and exit Kilpailun sanotaan olevan täydellistä (perfect competition) silloin, kun edellisten asioiden lisäksi –kaikki valmistavat samanlaista tuotetta –... jolloin tuotteella voi olla vain yksi hinta Edellisistä seuraa, että yritykset toimivat ikään kuin markkinahinta olisi vakio

2 1. Voiton maksimointi Yrityksen oletetaan maksimoivan voittoa –yritys pitää tuotteen markkinahintaa P vakiona –valitsee tuotoksen määrän Q siten, että voitto on mahdollisimman suuri Voitto = myyntitulot – tuotantokustannukset = total revenue (TR) – total cost (TC) = PQ – TC(Q) Kustannusfunktion TC(Q) opimme jo edellä Kokonaistuloa kuvaava funktio TR(Q) = PQ on siinä mielessä yksinkertainen, että hinta P on vakio –Q:n kasvaessa kokonaistulo kasvaa vakiovauhdilla P

3 Keskimääräiset tulot (average revenue) AR = TR/Q = PQ/Q = P –mittaavat tuloja tuotettua yksikköä kohden –ovat vakiot (= P) koska hinta on vakio Rajatulot (marginal revenue) MR = ∆TR/∆Q = ∆(PQ)/∆Q = P∆Q/∆Q = P –mittaavat tulojen kasvuvauhtia tuotoksen kasvaessa ”vähän” –ovat vakiot (= P) koska tulot kasvavat vakio vauhdilla

4 Voiton maksimoiva tuotoksen määrä on se, jolla rajatulo = rajakustannus eli MR = MC eli P = MC Perustelu: –voitto = kokonaistulot – kokonaiskustannukset => –voiton kasvuvauhti = kokonaistulojen kasvuvauhti – kokonaiskustannusten kasvuvauhti eli = rajatulo – rajakustannus –Voiton ollessa maksimissaan sen kasvuvauhti tuotoksen suhteen on nolla => rajatulo = rajakustannus Kuvio 1: –voitto on maksimissaan pisteessä Q = Q MAX, jossa P = MC(Q MAX ) –pisteessä Q 1 tulot kasvavat nopeammin kuin kustannukset, joten tuotosta kannattaa lisätä; pisteessä Q 2 päinvastoin

5 Kuvio 1. Kokonaistulot ja kokonaiskustannukset Q TR, TC, € TR = PQ TC(Q) voitto max voitto kk: MC(Q MAX ) Q MAX Q1Q1 Q2Q2 Yritys maksimoi voiton tuottamalla määrän, jolla rajakustannus = rajatulo

6 Numeerinen esimerkki Mankiw’n ja Taylorin kirjasta (s. 270): P = €6

7 Voiton maksimoinnin ongelma voidaan esittää myös kuviossa, jonka pystyakselilla mitataan hintaa sekä keskimääräisiä ja rajakustannuksia –tästä saadaan johdettua yrityksen tarjontakäyrä Kuvio 2 –kustannuskäyrät opimme luentojen osassa 10 –hinta P on yritykselle annettu –maksimoidakseen voittonsa yritys valitsee sellaisen Q:n, jolla MC = MR eli MC = P –jos Q on pienempi, esimerkiksi Q 1, niin MR 1 = P > MC 1 ja tuotosta kannattaa kasvattaa –jos Q on suurempi, esimerkiksi Q 2, niin MR 2 = P < MC 2 ja tuotosta kannattaa vähentää –kuvion yritys tuottaa voittoa, sillä Q:n optimaalisella arvolla Q max hinta ylittää keskimääräiset kokonaiskustannukset eli P > ATC

8 Kuvio 2. Voiton maksimointi Määrä 0 Kustan- nukset ja tulot MC ATC AVC MC 1 Q 1 2 Q 2 Yritys maksimoi voiton tuottamalla määrän, jolla rajakustannus = rajatulo. Q MAX P = MR 1 = 2 P = AR = MR

9 2. Yrityksen tarjontakäyrä Yrityksen tarjontakäyrä kuvaan tuotteen markkinahinnan ja yrityksen markkinoilla tarjoaman määrän välistä yhteyttä –Opimme edellä, että yritys valitsee tuotoksensa siten, että MC(Q) = P –Koska MC-käyrä on nouseva, niin hinnan noustessa tarjottu määrä kasvaa, ja hinnan laskiessa, tarjottu määrä pienenee –MC-käyrä kertoo siten siitä, miten tarjonta reagoi hintaan Opimme seuraavaksi, että yrityksen tarjontakäyrä on –pitkällä aikavälillä se MC-käyrän osa, joka on ATC-käyrän yläpuolella –lyhyellä aikavälillä se MC-käyrän osa, joka on AVC- käyrän yläpuolella

10 Pitkä aikaväli Pitkä aikaväli on sellainen, jonka aikana yritys voi muuttaa kaikkia tuotannontekijöitään –sopeuttaa sekä työvoiman että pääoman määrää (esim tuotantolaitoksen kokoa) –se voi tulla markkinoilla (entry) tai poistua sieltä (exit) Markkinoille tuloa ja sieltä poistumista koskeva päätös on siinä mielessä epäsymmetrinen, että edelliseen vaikuttavat kaikki kustannukset mutta jälkimmäiseen vain muut kuin uponneet kustannukset (sunk costs) –uponneet kustannukset ovat sellaisia, joita ei saa takaisin –esimerkiksi sanomalehtipaperia valmistavalla koneella ei voi muuta tehdä kuin paperia koneen kustannus on uponnut, ellei konetta saa myytyä kun tuotanto lopetetaan se ei silloin vaikuta yrityksen lopettamispäätökseen

11 Oletetaan, että yritys on markkinoilla. Milloin se poistuu sieltä (exit decision)? –silloin kun voittoa ei synny eli yritys on tappiollinen –poistuu kun TR < TC eli TR/Q < TC/Q eli P < ATC –poistuu kun hinta putoaa alle keskimääräisten kustannusten ATC Yrityksen pitkän aikavälin tarjontakäyrä on MC-käyrän se osa, joka on ATC-käyrän yläpuolella –Kuvio 3 –kun hinta kattaa juuri ja juuri keskimääräiset kustannukset niin voitto = 0 Yritys tuottaa voittoa silloin, kun P > ATC –voiton määrä voidaan lukea kuviosta –Kuvio 4 (a) Yritys tuottaa tappiota silloin, kun P < ATC –Kuvio 4 (b)

12 Copyright © 2004 South-Western MC Määrä Q ATC 0 Kustan- nukset Yrityksen pitkän aikavälin tarjontakäyrä Kuvio 3. Yrityksen pitkän aikavälin tarjontakäyrä

13 Kuvio 4. Voiton määräytyminen (a) Voittoa tuottava yritys Määrä 0 Hinta P=AR= MR ATC MC P ATC Q (voiton maksimoiva tuotos) Voitto = (P-ATC)Q

14 Määrä 0 Hinta ATCMC (tappion minimoiva tuotos) P=AR= MR P ATC Q Tappio Kuvio 4. Voiton määräytyminen (b) Tappiota tuottava yritys

15 Lyhyt aikaväli Lyhyt aikaväli on sellainen, jonka aikana yritys ei voi muuttaa kaikkia tuotannontekijöitään –jokin niistä (esimerkiksi tuotantolaitoksen kapasiteetti) on vakio –oletetaan että yritys voi sopeuttaa vain työpanoksen määrää, pääomapanos on kiinteä –kiinteät kustannukset FC syntyvät kiinteistä tekijöistä, muuttuvat kustannukset VC muutettavissa olevista tekijöistä (eli tässä työvoimasta) Voitto = TR – TC = TR – (FC+VC) Voitto tuotettua yksikköä kohden = TR/Q – (FC+VC)/Q = P – AFC – AVC

16 Yritys tuottaa tappiota, jos P < ATC = AFC + AVC Tappion suuruus tuotettua yksikköä kohden = ATC – P = AFC + AVC – P Näemme, että lyhyellä aikavälillä yrityksen kannattaa tuottaa tappiollakin aina kun P > AVC –sillä tappiota voidaan pienentää kun hinta kattaa keskimääräiset muuttuvat kustannukset –yritys toteuttaa tuotantoseisokin (shuts down) vasta kun hinta putoaa alle AVC:n –yritys poistuu markkinoilta jos pitkällä aikavälillä hinta on alle ATC:n

17 Miksi kannattaa tuottaa lyhyellä aikavälillä, vaikka syntyy tappiota? –markkinoilta poistumista koskeva päätös tehdään pitkän aikavälin näkökulmasta –hinta voi olla alhainen tilapäisistä syistä, esimerkkinä matalasuhdanne Yhteenvetona opimme, että yrityksen lyhyen aikavälin tarjontakäyrä on MC-käyrän se osa, joka on AVC- käyrän yläpuolella

18 Kuvio 5. Yrityksen lyhyen aikavälin tarjontakäyrä MC Määrä ATC AVC 0 Hinta Yrityksen lyhyen aikavälin tarjontakäyrä on MC- käyrän se osa, joka on AVC-käyrän yläpuolella

19 Voiton ja tuottajan ylijäämän välinen yhteys Luentojen osassa 7 mittasimme tuottajan ylijäämää markkinoilla vallitsevan hinnan ja markkinoiden (tai yrityksen) tarjontakäyrän väliin jäävällä alueella Nyt tiedämme, että tarjontakäyrä muodostuu yritysten rajakustannuskäyristä …ja että rajakustannuskäyrän alle jäävä alue kuvaa muuttuvia kustannuksia –koska muuttuvat kustannukset saadaan summaamalla (tai integroimalla) rajakustannukset –… sillä ensimmäisen yksikön tuottamisen muuttuva kustannus VC on MC 1, kahden yksikön tuottamisen muuttuva kustannus on MC 1 +MC 2 ja niin edelleen => Tuottajan ylijäämä = TR – VC = voitto + FC, koska voitto = TR – (FC + VC) –tuottajan ylijäämä = voitto pitkällä aikavälillä –tuottajan ylijäämä > voitto lyhyellä aikavälillä

20 3. Markkinatarjontakäyrä Aiemmin osassa 4 opimme, että markkinatarjontakäyrä saadaan laskemalla kullakin hinnalla eri yritysten tarjoamat määrät yhteen –tämä pätee sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä Oletuksena on kuitenkin se, että markkinoilla on tietty, kiinteä määrä yrityksiä Tässä luvussa opimme jo, että yritys poistuu markkinoilta, jos pitkällä aikavälillä P < minimi ATC Tämä pätee myös kääntäen: markkinoille tulee lisää yrityksiä aina kun P > minimi ATC Tässä ATC kattaa kaikki kustannukset, myös yrittäjän vaihtoehtoiskustannuksen eli tulon jonka saisi jossakin muualla

21 ”Nollavoittoehto” (zero profit condition) –markkinoille tulee niin paljon yrityksiä että P = min ATC –… eli että markkinahinta kattaa juuri ja juuri keskimääräiset kustannukset Tämä merkitsee sitä, että markkinatarjontakäyrä on vaakasuora, kun tarkastellaan niin pitkää aikaväliä, että yritysten määräkin voi muuttua Kuvio 6

22 Kuvio 6. Markkinatarjonta kun yritysten lukumäärä määräytyy nollavoittoehdosta Määrä (yritys) 0 Hinta (b) Markkinatarjonta Määrä (markkinat) 0 P = minATC MC ATC (a) Yrityksen nollavoittoehto Hinta Tarjonta

23 4. Yrityksen ja markkinoiden vuorovaikutus Nyt voimme tarkastella, miten yksittäisten yritysten päätösten kautta markkinat reagoivat kysynnän vahvistumiseen –Miten markkinat tietävät tuottaa enemmän? Oletetaan alkutilanne (kuvio 7a) sellaiseksi, että markkinat ovat tasapainossa D 1 = S 1 ja hinta on keskimääräisten kustannusten minimissä P 1 = min ATC –yrityksiä on markkinoilla nollavoittoehdon määrittelemä määrä –määrä ei kasva eikä vähene

24 Oletetaan seuraavaksi (kuvio 7b), että kysyntä vahvistuu asemaan D 2 –esimerkiksi jäätelön kysyntä vahvistuu kuumana kesänä –hinta nousee P 2 :een jossa S 1 = D 2 –yritykset tuottavat määrän jolla MC = P 2 –markkinat reagoivat tarjontakäyrää S 1 pitkin Nyt nollavoittoehto ei päde, vaan P 2 > minATC –seurauksena on se,että markkinoille tulee uusia yrityksiä (kuvio 7c) –tarjontakäyrä S 1 siirtyy oikealle asemaan S 2 jossa S 2 = D 2 ja hinta P 2 = min ATC –nollavoittoehto pätee jälleen mutta yrityksiä on nyt markkinoilla enemmän kuin alkutilanteessa Lopputuloksen on tilanne, jossa markkinat ovat vastanneet kasvaneeseen kysyntää tarjontaa lisäämällä –tarjonnan lisäys on tapahtunut viime kädessä yritysten lukumäärän kasvun kautta

25 Kuvio 7. Tarjonnan sopeutuminen kysynnän vahvistumiseen Yritys (a) Alkutilanne Määrä (yritys) 0 Hinta Markkinat 0 D1D1 S1S1 P 1 ATC Pitkän ajan tar- jonta P 1 MC Hinta Määrä (markkinat) Markkinoiden tarjontakäyrä S 1 on yritysten tarjontakäyrien eli MC- käyrien summa.

26 0 MC ATC Voitto P 1 Pitkän ajan tarjonta 0 D 1 D 2 P 1 S 1 P 2 Q 1 Q 2 P 2 (b) Lyhyen aikavälin reaktio Kuvio 7. Tarjonnan sopeutuminen kysynnän vahvistumiseen YritysMarkkinat Hinta Määrä (yritys) Määrä (markkinat) Yritysten lukumäärä ei muutu vielä, vaan yritykset reagoivat hinnan nousuun tuottamalla enemmän.

27 P 1 0 MC ATC 0 P 1 P 2 Q 1 Q 2 D 1 D 2 S 1 S 2 Q 3 Kuvio 7. Tarjonnan sopeutuminen kysynnän vahvistumiseen (c) Pitkän aikavälin reaktio Yritys Markkinat Hinta Määrä (yritys) Määrä (markkinat) Pitkän ajan tarjonta Yritysten lukumäärä markkinoilla kasvaa kunnes puhdas voitto eliminoituu. Markkinatarjonta S 2 siirtyy oikealle yritysten lukumäärän kasvun seurauksena.

28 Pitkän aikavälin tarjontakäyrä voi olla myös nouseva –Yritysten määrä ei voi lisääntyä rajatta, koska resurssit ovat niukat –Yritykset kustannusrakenteet poikkeavat toisistaan; markkinoille tulijoiden kustannukset suuremmat –Silloin jotkut yritykset voivat ansaita voittoa myös pitkällä aikavälillä. Kustannusrakenteen eroista syntyvä voitto on normaali osa kilpailullisten markkinoiden toimintaa.


Lataa ppt "Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google