Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 1 HH3S koulutuksen kehittämishanke Heli Kortesalmi Myynnin ja palvelun kompetenssien integroiminen laskentatoimen opetukseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 1 HH3S koulutuksen kehittämishanke Heli Kortesalmi Myynnin ja palvelun kompetenssien integroiminen laskentatoimen opetukseen."— Esityksen transkriptio:

1 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 1 HH3S koulutuksen kehittämishanke Heli Kortesalmi Myynnin ja palvelun kompetenssien integroiminen laskentatoimen opetukseen

2 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 2 Aiheen valinta  Liiketalouden johdon toimeksianto: ” HH3S – kompetenssit on kirjoitettava auki opintojaksokuvauksiin. Kannattaa miettiä, mihin opintojaksoon kunkin kompetenssin tavoittelu sopii (kaikissa niitä ei tarvitse olla lainkaan). Tämän tulisi näkyä sitten myös arviointikriteereissä (tieto?taito? asenne?).”

3 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 3 Tavoite  Kuinka integroida HH3S kompetenssit laskentatoimen opintojaksoille?  Rajaus:  ulkoinen ja sisäinen laskentatoimi  Ideoita kuinka rooleja tulisi näkyä laskennassa

4 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 4 HH3S Kompetenssit 1.Markkinaennakoija 2.Myynnintekijä 3.Palvelutuotteistaja 4.Asiakkaan kumppani 5.Yhteispelin rakentaja 6.Digisoveltaja 7.Kosmopoliitti 8.Itsensä johtaja

5 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 5 Nykytila

6 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 6 Laskentatoimen näkökulmat 1.Laskentatoimi back- office palveluna 2.Laskentatoimi palveluna -yhtenevän termistön käyttö – tiedon vahvistaminen omalla erikoistumisalueella

7 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 7 Markkinaennakoija  OSAA tunnistaa tuotteen/palvelun kilpailukyvyn  OSAA arvioida ja tuoda kilpailutietoa päätöksenteon tueksi  OSAA profiloida asiakaskuntaa (osa asiakkuudesta huolehtimista) -> Luonnollinen osa johdon laskentatoimen kurssien harjoituksia  Tuotekannattavuus laskentaa  Kilpailija-analyysi – yritysanalyysi  Asiakaskannattavuus laskentaa ja segmentointia

8 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 8 Myynnintekijä  OSAA etsiä aktiivisesti uusia myyntimahdollisuuksia, viedä myyntikeskustelun loppuun sekä sopeuttaa omaa käytöstään asiakkaasta ja tilanteesta riippuen -> Perusopinnoissa tarjottavaa osaamista?  Palveluntarjoajana osaa etsiä kauppaa  Konsultti  Kirjanpitäjän lisäpalvelut  Tilintarkastajan lisäpalvelut  Osaa tarjota osaamistaan johdon laskennassa  Pohdinnassa tuodako näitä laskentaan esimerkiksi roolipelin avulla

9 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 9 Palvelutuotteistaja  OSAA kehittää ja hyödyntää erilaisia menetelmiä asiakasymmärryksen lisäämiseksi  OSAA valita ideat toteutettavuuden ja kannattavuuden kannalta -> Johdon laskentatoimi  Asiakaskannattavuus, asiakasanalyysi harjoitukset, myyntiraportit, palvelun hinnoittelu- ja kustannus laskelmat -> Ulkoinen laskentatoimi  Palvelun tuotteistuksen case: talousnäkökulma, tulos / tase vaikutus -> Talouspalvelut yleensä palveluna -case

10 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 10 Kosmopoliitti  OSAA luoda ja viestiä yhteisen ymmärryksen tilanteesta ja tavoitteista monikulttuurisessa asiakassuhteessa, tiimissä ja verkostossa  OSAA muokata omaa käyttäytymistään vastapuolen kulttuuriin sopivaksi -> Kulttuurikoulutus peruskursseilla -> Kielitaito kielten kursseilla -> Laskentatoimessa Oman alan sanasto tutuksi, englanninkielinen kurssi, kansainväliset tilinpäätöstandardit Opiskelijavaihtoon kannustaminen

11 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 11 Asiakkaan kumppani  OSAA proaktiivisesti ylläpitää ja kehittää asiakassuhdetta, luottamusta ja asiakasuskollisuutta  OSAA ennakoida asiakkaan tavoitteita ja tarpeita  OSAA ylittää asiakkaan odotukset -> Perus- ja syventävissä opinnoissa  Asiakkuuden arvon laskentaa (johdon lt)  Pohdintaa mikä on talousasiantuntijan työ, mikä tuottaa lisäarvoa  Asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen  Case / video / keskustelu

12 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 12 Yhteispelin rakentaja  OSAA yhdistää oman organisaation prosessit tukemaan asiakkaan ongelman ratkaisua ja palvelua  OSAA luoda palvelua ja kilpailukykyä muista yrityksistä muodostuvien verkostojen avulla  OSAA käyttää omaa vaikutusvaltaansa asiakkaan ratkaisun toteuttamiseksi omassa organisaatiossa -> Laskentatoimen henkilö backoffice prosessissa mukana – ei vaikutusta opetukseen

13 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 13 Digisoveltaja  OSAA myydä ja palvella virtuaalisesti  OSAA aktiivisesti käyttää tietojärjestelmiä asiakastiedon hyödyntämiseksi ja liiketoiminnan edistämiseksi  OSAA nähdä mahdollisuuksia tehostaa ja uudistaa palvelutuotantoa uusien tekniikoiden avulla -> Ulkoinen ja johdon laskenta  Erilaisten kirjanpidon sovellusten käyttö ja sähköisten palveluiden tunteminen  Johdon laskentatoimen harjoitukset

14 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 14 Itsensä johtaja  OSAA asettaa tavoitteet ja priorisoida ne liiketoiminnan kannalta järkeviksi suorituksiksi  OTTAA vastuun omasta kehittymisestään  TOIMII systemaattisesti organisaationsa prosessien mukaisesti -> Laskentatoimen kursseilla  Johdon laskennassa mittareiden kehittäminen (balanced scorecard)  Lakien ja verojen jatkuva muutos  Sisäisen valvonnan työkalut organisaation prosessien kehittämisessä

15 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 15 Seuraavat toimenpiteet 1.Asian myyminen osaamisryhmälle 2.Asioiden esittämistapa: 1.Johdon laskentatoimen case-tehtävät 2.Ulkoisen laskennan kirjausharjoitukset 3.Roolipelit / oman ammatti- identiteetin pohtiminen – millä kurssilla 4.Englanninkielinen kurssi

16 10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 16 Kiitos!


Lataa ppt "10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 1 HH3S koulutuksen kehittämishanke Heli Kortesalmi Myynnin ja palvelun kompetenssien integroiminen laskentatoimen opetukseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google