Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola."— Esityksen transkriptio:

1 Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola

2 Innola on nuorten yrittäjyystalo, joka toimii Muuramessa. Ajatus nousi ensimmäisen kerran esiin syksyllä 2002 Nuorten Keski-Suomi ry:n palavereissa Viralliset Innolan kastajaiset olivat 6.5.2004 Vuonna 2006 perustettiin Muuramen Innola ry, joka jatkoi Innolan toimintaa ja otti vastuun toiminnasta

3 Muuramen Innola ry:n tehtäviä Yrittäjyystalotoiminnan jatkajana: edistää nuorten kasvua, kehitystä, aktiivisuutta, omatoimisuutta, yritteliäisyyttä, yrittäjyyttä, yhteisvastuuta sekä ehkäistä syrjäytymistä edistää muuramelaisten nuorten valmiuksia osallistua kansalaisjärjestötoimintaan, työelämään ja päätöksentekoon

4 Innola järjestää erilaisia projekteja, kuten Muuramen nuorisovaltuusto Innola järjestää myös yhdessä Jyvässeudun 4H-yhdistyksen kanssa yrittäjyysprojektin 15-25 –vuotiaiden nuorten kanssa, jotka haluavat tehdä töitä oman yrityksen puitteissa. Duunirinki on yli 15-vuotiaista nuorista koostuva tiimi, joka toimii aktiivisesti työllistääkseen itse itsensä ja kehittääkseen osaamistaan

5 Lukio perustettiin vuonna 1995 ja se sijaitsee Muuramen kulttuurikeskuksen yhteydessä. Muuramen lukiossa on n. 200 opiskelijaa ja 20 opettajaa, joista osa on yhteisiä Nisulanmäen koulun kanssa. Lukion toiminnassa korostetaan erityisesti yrittäjyyttä, ilmaisua ja ympäristökasvatusta.

6 Muuramen lukiolla on oma laatujärjestelmä, jonka avulla lukion toimintaa arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti. Muuramen lukion tärkeimmät koulutyötä ohjaavat arvot ovat elämänilo, vastuu ja yhteistyö.

7 Projektimme tavoite oli markkinoida Muuramen lukion aktiivisen toiminnan passia Muuramen opiskelijoille Tavoitteenamme oli myös innostaa opiskelijoita vapaaehtoistöihin Muuramen järjestöille jonka kautta he saisivat suoritettua kyseisen kurssin

8 Pidimme Innolan Sadun sekä Muuramen lukion opettajan Elinan kanssa kokouksia Kävimme myös puhumassa Muuramen järjestöille aktiivisen toiminnan passista. Saimme Muuramen järjestöiltä mahdollisia työtehtäviä joita opiskelijat voisivat hyödyntää aktiivisen toiminnan passiin

9 Päätavoitteenamme oli pitää oppitunti Muuramen lukion oppilaille aktiivisen toiminnan passista. Tunnilla kävimme pienen infon kansalaistoiminnasta, laitoimme opiskelijat ryhmissä esittelemään yhden järjestön ja lopuksi markkinoimme oppilaille heidän aktiivisen toiminnan passi kurssista Koulun markkinointipäivänä meillä oli myös välitunneilla piste johon meidän kanssa sai tulla juttelemaan passiin kuuluvista asioista

10 Projektimme toimi Innolan kautta Muuramen lukiolla  sisäinen yrittäjyystoiminta Pidimme Muuramen yritysten ja yhdistysten välisen kokouksen, jossa toimme esille Passitoimintaa  Saimme aikaan keskustelua/kehittämisideoita pienryhmissä

11 Perustuslaki 476/1983, § 2; PL 1136/2003, § 2; Asetus 955/2002, § 3 ja 4 pakottaa muuttamaan annettavaa opetusta ”Palkkatyön malli ei enään kelpaa eppilaitostyön esikuvaksi” Loimme oppilaille milikuvia vapaaehtois- ja kansalaistoiminnasta, jonka perustana yhdistykset pääosin toimivat Ollakseen aidosti vapaa kansalainen, tulee jokaisen itse osata ja hallita talouden perusteet

12 Kansalaiskasvatusta, jossa vaikutetaan yksilöiden arvoihin, asenteisiin, taitoihin ja käyttäytymiseen tavalla, joka aikaan saa yrittäjämäistä toimintaa eri muodoissaan Koulujen, työelämätahojen ja järjestöjen vastuulla olevaa toimintaa

13 Tavoitteina myönteisten asenteiden lisääminen, yrittäjyyteen liittyvien tietojen ja taitojen kehittäminen, uuden yrittäjyyden aikaansaaminen sekä yrittäjämäinen toimintatapa -Perustuu elinikäiseen oppimiseen ja verkostomaiseen toimintatapaan Koulun, yritysten ja yhteisöjen välistä toimintaa; opintovierailut, yritysten edustajien ja yrittäjien vierailut kouluissa, yhteiset projektit ja kummiluokkatoiminta

14 Vaikuttamista asioihin, jotka koskevat lasta tai nuorta itseään Tunnetta siitä, että kuuluu johonkin (koulu, harrastus, ystävät..) Osallisuuteen tarvitaan aina yhteisöä, yksin ei voi olla osallinen Tärkeää hyvinvoinnin edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi, sekä yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksellisuuden kehittämiseksi Kasvua aktiiviseksi kansalaiseksi

15 http://www.innola.fi/ http://peda.net/veraja/muurame/lukio Yrittäjyyskasvatuksen virtuaalinen oppimisympäristö: http://www.yvi.fi/yvi/yrittajyyskasvatus Opetus ja kulttuuriministeriö: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2009/03/Yrittajyyskasvatus.html?lang=fi Koivu, Maiju: Osallisuuden taloa rakentamassa – opas osallisuuden kehittämiseen kuntaorganisaatiossa


Lataa ppt "Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google