Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SADe-SoTe Palveluhakemisto Virve Jokiranta 25.9.2016 Palveluhakemisto / Virve Jokiranta1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SADe-SoTe Palveluhakemisto Virve Jokiranta 25.9.2016 Palveluhakemisto / Virve Jokiranta1."— Esityksen transkriptio:

1 SADe-SoTe Palveluhakemisto Virve Jokiranta 25.9.2016 Palveluhakemisto / Virve Jokiranta1

2 2 2 Osallistumis- ympäristö (OM) Oppijan palvelut (OKM) Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelut (YM) Työnantajan palvelut (TEM) Yrityksen perustajan palvelut (TEM) Sosiaali- ja terveysalan palvelut (STM) Kansalaisen yleisneuvonta- palvelu (VM) Etäpalvelut (VM) SADe-ohjelman hankkeet Tavoitteiden saavuttamisen arviointi Kehittämistoiminnan ohjaus ja seuranta Tavoitteiden asettaminen SADe-ohjelman johtoryhmä / VM SADe-tiimi/VM Raportointi ohjelman etenemisestä: hallituksen hankesalkun seurantamenettely Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä (HALKE) Julkisen tietohallinnon neuvottelukunta (JUHTA) tarvittaessa talouspoliittinen ministerivaliokunta Mukana kehittämisessä myös: kunnat kuntayhtymät muut valtion viranomaiset yritykset kolmas sektori Kytkökset merkittäviin valtion ja kunnallis- hallinnon kehittämis- toimiin, kuten: kuntauudistukseen vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaan asiakaspalvelun kehittämishankkeeseen ohjelmien ja projektin muutosten vaikutukset Ohjelman tiimit: Projektipäällikkötiimi Palvelukokonaisuustiimi Viestintätiimi

3 SADe-ohjelman sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuus (2012-2015) Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuus on osa valtionvarainministeriön koordinoimaa Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe-ohjelma). SADe SoTe palvelukokonaisuus on osa sosiaali- ja terveysministeriön KASTE-ohjelmaa –Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste) on strateginen ohjausväline, jolla johdetaan ja uudistetaan suomalaista sosiaali- ja terveyspolitiikkaa Palvelukokonaisuuden strategisesta ohjauksesta ja valvonnasta vastaa STM ja operatiivisesta toimeenpanosta THL. Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä Kuntaliiton ja kuntatoimijoiden kanssa 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä3

4 SoTe palvelukokonaisuudessa kehitetään Kansallisina palveluina –osin viranomaisrekistereihin pohjautuva palveluhakemisto –tutkittu, arvioitu yleinen sosiaali- ja terveystieto yhdistettynä mm. riskitesteihin ja avuntarpeen itsearvioinnin menetelmiin –malli strukturoidun palautteen keräämiseen Kansallisesti määriteltävät ja alueellisesti toteutettavat palvelut –yhteiset määrittelyt moniajanvaraukselle ja turvalliselle viestinvälitykselle Kansalaisille suunnattujen sähköisten sote-palvelujen kehittämistyön tuki ja koordinaatio 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä4

5 Palveluhakemisto Etsi, selaa, vertaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja palveluntuottajia Kohderyhmät: –Kansalaiset : kaikki Suomessa sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävät asiakkaat ja/tai henkilöt, jotka hakevat tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista itselleen, omaisilleen ja/tai tuttavilleen (myös puolesta asioijat). –Ammattilaiset/viranomaiset: pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon parissa työskentelevät henkilöt, jotka voivat palveluhakemistosta etsiä tietoa mm. hoitoon ohjauksen tueksi, toimittaakseen tietoja tai lähettääkseen tiedusteluita, konsultointipyyntöjä tms.eri palveluntuottajayksikköihin. –Palveluntuottajat: julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin palveluntuottajat, jotka voivat hyödyntää palveluhakemiston (ja laajemmin koko Palveluvaaka-palvelun) tietoa mm. palvelujen kohdentamisessa, palautteen ja asiakaspalvelutason seurannassa. 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä5

6 Tavoitteet Tarjota sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhakemisto, jonka käyttö ei ole sidottu aikaan eikä paikkaan Tuottaa laadukasta ja ajantasaista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja palveluntuottajista Tukea kansalaisen valinnanvapautta palveluihin hakeutumisessa ja eri palveluita arvioitaessa ja verrattaessa Vähentää suorien yhteydenottojen tarvetta tarjoamalla kattavat perustiedot palveluista ja palveluntuottajista Tehostaa neuvonta- ja palveluunohjauspalvelua Ohjata yhteydenottoja sähköisiin asiointijärjestelmiin Korvata paikallista tiedontuotantoa ja vähentää päällekkäistä työtä Tarjota sote-palveluntuottajille keskitetty paikka omien palveluiden näkyvyyden ja markkinoinnin edistämiseksi Tarjota tietoa, minkä avulla sote-palveluiden alueellinen jakautuminen on todennettavissa Tarjota käyttäjille mahdollisuus arvioida käyttämiään palveluja 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä6

7 Palveluhakemiston tietosisältö Palveluhakemistossa osa tiedoista pakollisia täyttää ja ylläpitää; osa vapaaehtoisia. 1.Organisatorinen tieto –Sisältää yksityiset, julkiset ja keskeisimmät kolmannen sektorin sosiaali- ja terveysalan palvelut ja palveluntuottajat –Sisältää toimipistekohtaiset tunniste- ja yhteystiedot, mm. toimipisteen käyntiosoitteen ja käyntiohjeen 2.Muu hakemistotieto mm. –Palvelut ja palvelukuvaukset –Asioimiseen ja palveluun pääsyyn liittyvät tiedot –Muuhun sähköiseen asiointiin liittyvät tiedot –Toimintaympäristöä ja henkilöstöä kuvaavat tiedot 25.9.2016 Virve Jokiranta7

8 Sote-palveluntuottajien tiedot organisaatioiden eri tasoilla 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä8

9 Ulostulokanava – Missä palvelut näkyvät? Monta paikkaa löytää palvelut: –THL:n ylläpitämä verkkopalvelu Palveluvaaka.fi kokoaa palvelut yhteen –Suomi.fi verkkopalvelusta (julkiset palvelut) –Alueellisista verkkopalveluista –Palvelukohtaisista verkkopalveluista 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä9

10 KÄYTTÖLIITTYMÄMALLINNOS

11

12 Tuleva toimintamalli Palveluhakemiston tiedot kerätään yhteen kansalliseen tietokantaan –Hyödynnetään olemassa olevia rekisteritietoja, joista keskeisimpiä THL:n Sote-organisaatiorekisteri sekä TOPI- rekisteri ja Valviran Valveri-rekisteri Tietojen ylläpitovastuu on hajautettu palveluntuottajille Päivitys tapahtuu palveluntuottajien ylläpitokäyttöliittymän avulla –Tietojen ajantasaisuuden varmistamiseksi säännöllinen muistutus- ja päivitysprotokolla Palveluntuottajat voivat hakea omat tietonsa kansallisesta tietokannasta omiin käyttötarkoituksiinsa –Palveluntuottajien ei tarvitse ylläpitää omaa alueellista tietokantaa/rekisteriä 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä12

13 Palveluhakemiston tuotokset 1.Yhtenäinen tietomalli, palveluluokitus/terminologia sekä näitä hyödyntävät palvelukuvaukset 2.Kansallinen SoTe- palvelutietokanta 3.Ylläpitokäyttöliittymä (palveluntuottajalle) 4.Selainkäyttöliittymä (kansalaisille, ammattilaisille ja palveluntuottajille sama) 5.Avoin rajapinta ja sovellusohje 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä13

14 Kehittämistyön roolit: valtionavustuskumppanit PSOP SADe –Palveluntuottajarekisterin sisältö osana kansallista palveluhakemistoa, palveluntuottajarekisterin edellyttämä palveluntuottajien tunnistautumispalvelu kansallisia ratkaisuja hyödyntäen sekä palveluntuottajarekisterin toiminnan edellyttämä kuntien perustietojen hallinta Hyvis – hoitoon hakeutuminen ja kansalaisen ajanvarauspalvelut (Hyvis-Sade). –Kansallisten palveluiden – sis. Palveluhakemisto – määrittelyyn, pilotointiin ja käyttöönottoon osallistuminen SADe Mielenterveystalo. –Mielenterveystalon ja Nuorten Mielenterveystalon käyttöönottojen laajentaminen –Sisällöllinen ja tekninen kehittäminen muun muassa päihdepalvelujen osalta –Osallisuus palveluhakemiston kehittämiseen 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä14

15 Kehittämistyön roolit HoivaSuomi –palvelun kehitys Palveluhakemiston rinnalla Osana Palveluvaaka.fi verkkopalvelua toteutetaan HoivaSuomi- kokonaisuus (Projektipäällikkö Marja Veikkolainen/THL) HoivaSuomi-hanke tulee rajoittumaan ikäihmisten asumispalveluihin, kotihoitoon (sis. kotisairaanhoito ja kotipalvelu) sekä kotipalveluihin liittyviin tukipalveluihin HoivaSuomen kehittäjäkumppanit osallistuvat myös SADe- kehittäjäkumppanien työpajoihin niiltä osin kuin aihealueet käsittelevät yhteisiä palveluhakemistoratkaisuja ja/tai ikäihmisten palveluja –HoivaSuomen kehittäjäkumppanina: Kainuun AKI-hanke, Markkinapaikka Socom, MontEri-hanke: Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Päijät- Hämeen maaseutualueiden sähköinen järjestöpalvelukartta –hankkeessa koottu 15 järjestöedustajan työryhmä Muu viranomaisyhteistyö 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä15

16 Projektien aikataulut 2012201320142015 Palautepalvelut Palvelu- hakemisto Yleinen SoTe-tieto ja avuntarpeen itsearviointi Neuvola- kyselyt Konseptointi,, määrittely Tekninen suunnittelu Konseptointi, määrittely Hankinta/ toteutus Pilo- tointi Käyttöönotot Pilo- tointi Käyttöönotot Hankinta/ toteutus Neuvola-kyselyt

17 Yhteystiedot ”Hanketoimisto” –Hankepäällikkö Minna Angeria (kansalliset palvelut), valvoja Hyvis SADe, SADe Mielenterveystalo puh. 029 524 6567 –Hankepäällikkö Martti Näveri (kansalliset määrittelyt), valvoja SADe PSOP puh. 029 524 7047 –Projektisuunnittelija Minna Lindqvist (mm. viestintä), yhteyshenkilö valtionavustuksissa puh. 029 524 7358 Kansalliset palvelut –Palveluhakemiston projektipäällikkö Virve Jokiranta, puh. 029 524 7114 –Yleisen sosiaali- ja terveystiedon sekä avuntarpeen itsearvioinnin projektipäällikkö Anu Suurnäkki, puh. 029 524 7102 –Palautepalveluiden projektipäällikkö Salla Sainio, puh. 029 524 7271 –Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@thl.fi 25.9.2016 Esityksen nimi / Tekijä17


Lataa ppt "SADe-SoTe Palveluhakemisto Virve Jokiranta 25.9.2016 Palveluhakemisto / Virve Jokiranta1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google