Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KUS 2 Maalaus ja aiheet. Maalaus ei ole pelkkä väritetty pinta, vaan äärettömän monimutkainen, erilaisista kerrostumista muodostuva kolmiulotteinen esine.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KUS 2 Maalaus ja aiheet. Maalaus ei ole pelkkä väritetty pinta, vaan äärettömän monimutkainen, erilaisista kerrostumista muodostuva kolmiulotteinen esine."— Esityksen transkriptio:

1 KUS 2 Maalaus ja aiheet

2 Maalaus ei ole pelkkä väritetty pinta, vaan äärettömän monimutkainen, erilaisista kerrostumista muodostuva kolmiulotteinen esine. Maalausta voi verrata maankuoren geologiseen poikki- leikkaukseen: molemmissa on eri paksuisia ja eri tavoin koostuneita kerroksia ja molemmissa nämä vaihtelut an- tavat selityksensä pinnan lopulliselle ulkonäölle.

3 Puuta käytettiin taulumaalauksiin länsi- maissa jo yli 4000 vuotta sitten VI dynastian Egyptissä sekä keskiajan Euroopassa. Ehkäpä se että kirkkojen kalusteet yleensä olivat puuta vaikutti siihen, että puu oli vuosisatojen ajan myös tavallisin taulujen pohjama- teriaali.

4 Kankaan historiaa maalausten pohja-aineena voidaan seurata miltei 4000 vuoden taakse, XII dynas- tian aikaiseen Egyptiin. On todennäköistä, että kan- gasta on käytetty pohjana vieläkin aikaisemmin.

5 1000 jKr01000 eKr2000 eKr Värien historiaa Purppuranpunainen Perkinin malvanväri Indigo Preussin sininen Savisininen Ultramariini Kobolttisininen Taivaansininen Maavihreä Espanjan vihreä Smaragdin vihreä Malakiittivihreä Sitruunan keltainen Kadmiumkeltainen Kobolttikeltainen Lyijytinakeltainen Realgaarioranssi Synteettinen sinoberi Sinoberi Kadmiumpunainen Krappiväri Okra Umbra Liituvalkoinen Lyijyvalkoinen Sinkkivalkoinen Titaanivalkoinen Musta

6 Akryylimaalit kehittyivät taiteen välineeksi kiihkeän yhteiskunnallisen tarpeen vauhdit- tamana. 1920-luvulla ryhmä latinalaisamerikkalaisia, pääasiassa meksikolaisia taiteilijoita innostui maalaamaan julkisiin rakennuksiin suuria seinämaalauksia, joista jotkut maalattiin ulkoseiniin säiden vaikutukselle alttiiksi. Paul Osipow: Crunch. 1965-66 Akryylimaalaus 110x163 cm

7 Laseeraus eli kuullotus Akryyleillä laseeraaminen —läpikuultavien värien maalaaminen — ei ole ainoastaan helppoa vaan myös viehättävimpiä tämän väriaineen tarjoamia mahdollisuuksia. Erikoisen kätevää se on maalauksen alkuvaiheessa. Laseerausta varten väri sekoitetaan veteen tai kuullotusaineeseen. Sekoitus suoritetaan paletilla kostean siveltimen tai veitsen avulla Maiju Salmenkivi: Tapiola. 2002 Akryylimaalaus 220x450 cm

8 Laimentamaton akryylimaali on melko jäykkää, vaikka notkeus vaihteleekin väristä toiseen. Vain muutamia harvoja laatuja on helppo sivellä laimentamattomina. Laimentamatonta väriä voi käyttää, jos haluaa sen peittävän, mutta yleensä tulisi väriin lisätä tilkka vettä tai akryylisideainetta. Jotta syntyisi syviä tasaisia väripintoja, joissa siveltimenjäljet eivät näy voi sivellä useita kerroksia Jarmo Mäkilä: Punkkarit. 1982 Akryylimaalaus 75x273 cm

9 Puulevyt ovat erittäin hyviä pohjia akryyleille. Voi käyttää käsittelemätöntä puuta, vanereita tai rimalevyjä. Kovalevy on hyvä maalauspohja, mutta se olisi tuettava takaa, sillä se käyristyy helposti. Jos halutaan saada aikaan sileä pinta, on käytettävä levyn sileää puolta. Parasta on kuitenkin hioa levyn pinta santapaperilla ja levittää ensiksi pohjustusmaali. Rauni Liukko: Ukkoslintu. 1987-90 Akryylimaalaus 129x210 cm

10 Kimmo Kaivanto: Gloria. 1985 Akryylimaalaus 137x119 cm

11 Kristian Krokfors: Red Andalusia. 2002 Akryylimaalaus 180x140 cm


Lataa ppt "KUS 2 Maalaus ja aiheet. Maalaus ei ole pelkkä väritetty pinta, vaan äärettömän monimutkainen, erilaisista kerrostumista muodostuva kolmiulotteinen esine."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google