Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari 10.4.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari 10.4.2013."— Esityksen transkriptio:

1 T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari 10.4.2013

2 TE- PALVELUT TE- toimiston palvelut uudistuivat valtakunnallisesti vuoden 2013 alussa. Uudistuksen myötä koko maassa on tarjolla entistä monipuolisemmat ja selkeämmät palvelut henkilö- ja yritysasiakkaille. TE- palveluissa keskitytään tukemaan työnhakijoiden nopeaa työllistymistä, parantamaan osaavan työvoiman saatavuutta ja turvaamaan yritysten toimintaedellytyksiä. Vuoden 2013 alusta lähtien TE- toimiston palvelujen nimi on TE- palvelut. TE- palvelujen tarjonnasta vastaavat alueelliset TE- toimistot. TE- palvelujen uusi logo:

3 TE- PALVELU - UUDISTUKSEN OSA - ALUEET Palveluverkon uudistaminen Monikanavainen asiakaspalvelu Palvelutarve- lähtöisyys asiakaspalvelussa Palveluvalikoiman selkiinnyttäminen

4 TE- PALVELU - UUDISTUKSEN TAUSTAA TE- toimistot palvelevat asiakkaitaan tasapainottaen asiakaslähtöisyyttä, kustannustehokuutta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta Asiakkaiden odotukset Tuottavuus Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

5 TE– TOIMISTOJEN ASIAKASPALVELUKANAVAT. A SIAKKAIDEN PALVELUSSA MAHDOLLISTETAAN TARKOITUKSENMUKAISIN PALVELUKANAVA.. K ASVOKKAIN ASIOINTIA TE- TOIMISTOSSA ON TARKOITUKSENMUKAISTA AINOASTAAN, KUN HENKILÖASIAKKAAN PALVELUTARVE SITÄ EDELLYTTÄÄ. TE- toimiston asiakaspalvelu Puhelinpalvelut Työlinja Yritys- Suomi Alueelliset TE- toimistot Verkkoasiointipalvelut Mol.fi Yrityssuomi.fi Käyntiasiointipalvelut TE- toimistot Yhteispalvelupisteet Työvoiman palvelukeskukset

6 M AAHANMUUTTAJA PÄÄSEE TE- TOIMISTON ASIAKKAAKSI, KUN ILMOITTAUTUU TYÖNHAKIJAKSI. Asiakkaalla on oikeus valita, missä toimipaikassa hän asioi. Asiakas voi ilmoittautua työnhakijaksi TE- toimiston Internet-sivuilla (www.mol.fi > Ilmoittaudu työnhakijaksi)Ilmoittaudu työnhakijaksi Sen jälkeen hänen pitää käydä henkilökohtaisesti TE- toimistossa 10 päivän kuluessa kun ilmoittautuu vahvan tunnistuksen kautta. Asiakas voi ilmoittautua työnhakijaksi käymällä henkilökohtaisesti TE- toimistossa.

7 TE- PALVELUT VUODEN 2013 ALUSTA LÄHTIEN JÄRJESTETÄÄN ASIAKKAIDEN PALVELUTARPEIDEN MUKAISESTI. P ALVELUMALLI PERUSTUU KOLMEEN PALVELULINJAAN. Työnvälitys- ja yrityspalvelut 1.palvelulinja Osaamisen kehittämispalvelut 2.palvelulinja Tuetun työllistymisen palvelut 3.palvelulinja

8 K AIKKI MAAHANMUUTTAJA - ASIAKKAAT SIJOITTUVAT PALVELUTARPEENSA PERUSTEELLA JOHONKIN KOLMESTA PALVELULINJASTA. 3.Palvelulinjan asiakkaat: - Työnhakijat, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea ja/tai moniammatillista palvelua työllistyäkseen - Työntekijöitä tarvitsevat työnantajat 2.palvelulinjan asiakkaat: - Henkilöasiakkaat, joiden työllistyminen edellyttää osaamisen kehittämistä - Työntekijöitä tarvitsevat työnantajat 1.palvelulinjan asiakkaat: - S uoraan työmarkkinoille työllistyvät työnhakijat - Yritysasiakkaat ja työnantajat

9 P ALVELULINJOIHIN SISÄLTYVÄT RYHMÄT Työnvälitys ja yrityspalvelu (1.palvelulinja) Työnvälitys Yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalvelut Osaamisen kehittämisen palvelut (2.palvelulinja) Osaamispalvelut Urasuunnittelu- palvelut Tuetun työllistymisen palvelut (3.palvelulinja) Tuetun työllistymisen palvelut (esim. työkyvyn kartoittaminen ) Moniammatillisesti tuotetut työllistymistä edistävät palvelut

10 PALVELULINJOJEN TAVOITTEET Työnvälitys- ja yrityspalvelulinjan tavoitteet Avoimet työpaikat täyttyvät nopeasti. Edistää työnhakijan ja työnantajan kohtaantoa. Edistää alkavaa yritystoimintaa ja yritystoiminnan kehittämistä. Vahvistaa TE- toimiston asiantuntijaroolia seudullisissa yrityspalveluverkostossa ja TEM- konsernin toimijoiden kanssa. Osaamisen kehittäminen palvelulinjan tavoitteet Varmistaa työmarkkinoiden osaamistarpeet palvelujen suunnittelussa ja tarjonnassa. Tukea asiakkaan työllistymistä. Tunnistaa asiakkaiden osaamisen kehittämistarpeet. Parantaa asiakkaiden ammatillista osaamista. Tuetun työllistymisen palvelulinjan tavoitteet Edistää asiakkaiden sijoittumista työmarkkinoille. Kehittää asiakkaiden työmarkkinavalmiuksia ja ohjata asiakkaita työllistymis- ym. suunnitelmien toteuttamisessa. Tukea työnantajia asiakkaiden työllistämisessä. Rakentaa yhteistyötä kumppanien kanssa asiakkaiden palvelun kehittämiseksi.

11 M AAHANMUUTTAJA - ASIAKKAIDEN PALVELUPROSESSI Työnhaun käynnistämisestä uudet maahanmuuttaja-asiakkaat ohjataan alkukartoitukseen. Alkukartoitus tarkoittaa asiantuntijan kanssa keskustelua, jossa selvitetään asiakkaan tilanne ja sen mukainen palveluntarve. Alkukartoitus voi sisältää esimerkiksi kielitaidon testauksen ja osaamisen kartoituksen. Asiakkaan palvelutarpeen mukaan hänet kutsutaan haastatteluun, jossa tarkennetaan hänen työnhakutietojaan ja laaditaan kotoutumis-/työllistymissuunnitelma. Kotoutumissuunnitelmassa sovitaan kotoutumiskoulutuksesta, esimerkiksi osallistumisesta kielikurssille, työkokeiluun tai muuhun toimintaan, joka edistää kotoutumista. Huom.: Kotoutumissuunnitelman kesto on yksilöllinen. Asiakkaan työ- ja koulutushistoria sekä asiakkaan tavoitteet vaikuttavat siihen, miten pitkään hän tarvitsee tukea. Jokaiselle asiakkaalle määritellään oma vastuuasiantuntija, joka huolehtii asiakkaan palveluprosessin etenemisestä. Asiakkaan palveluprosessissa asiakkaan on mahdollisuus asioida suoraan oman vastuuasiantuntijansa kanssa.

12 L ÄMMIN KIITOS !


Lataa ppt "T E - PALVELU - UUDISTUS MAAHANMUUTTAJIEN OSALTA Bahar Mozaffari 10.4.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google