Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArmas Järvinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä 17.1.2013
2
1. OPPIVA YHTEISÖ 2. KETTERÄ YHTEISÖ 3. INNOVAATIOYHTEISÖ Machiavelli 1400-luvulla: ”Ei ole mitään vaikeampaa käsitellä, vaarallisempaa ohjata tai minkä onnistuminen voisi olla epävarmempaa kuin ottaa johtaakseen asioiden uudistaminen.” 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio2
3
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio3 Ajattelemme toimimalla – mitä se siis kertoo ajattelustasi, jos toimit aina samalla tavalla? Anssi Tuulenmäki
4
Maalatkaa ihan mitä haluatte, lapset! 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio4
5
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio5 Innovaatioyhteisö luo, keksii, oivaltaa, ottaa riskejä, yhdistelee tosiinsa epäsopivia asioita…
6
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio6 ”Tee eri asioita kuin muut tai samoja asioita eri tavalla.” ”Mahdollisuuksia uudelle on eniten siellä, missä kaikki tehdään samalla tavalla.” Anssi Tuulenmäki ”Menestyvä yhteisö ei rukkaa vain omaa organisaatiotaan, vaan koko toimialansa rakenteita.” Tarja Meristö
7
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio7
8
ei ole rakennus vaan on kaikkialla kulkee opiskelijan taskussa ei sisällä tahallisesti rakennettuja ongelmatilanteita: luokassa istuminen, perinteiset kokeet, oppikirjat, poissaolot ym. on interaktiivinen, sillä interaktiivisia laitteita ja pintoja on joka puolella 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio8
9
toimintakulttuuri normit arvot rakenteet rutiinit 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio9
10
pienet resurssit epäonnistumiset häviöt kriisit ongelmien (ei ideoiden) etsiminen toiminnanvapaus luottamus ja avoin ilmapiiri unelmat 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio10
11
ryhmätyöt ongelmanratkaisulähtöisyys osallistuminen erilaisiin projekteihin osallistuminen käytännönläheisiin tehtäviin uusien vanhojen opetustapojen käyttöön otto, esim. ◦ The Flipped Classroom – käänteinen luokkahuone ◦ Blended learning – sulautuva opetus ◦ MOOC – Massive open online courses
12
yhteistyökumppaneiksi muita kuin kouluja opettajiksi myös muita kuin opettajia etsitään heikkoja toimintatapoja ja niihin parannusratkaisuja verkkotyöpäiviä esim. 2/vko tehdään avoimia oppikirjoja oppimisesta tehdään hauskaa ja leikkisää > mm. pelillisyys 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio12
13
opitaan toisilta, jaetaan osaamista ja tietoa ◦ opettajavaihtoja koulusta toiseen, ulkomaille ◦ vierailuja kollegojen tunneilla ◦ opiskelijat opettajina ja arvioijina koulutetaan työajalla, esim. koeviikolla luento-opetuksen sijaan tehdään ryhmä- ja paritöitä kokeillaan uusia koe- ja arviointitapoja 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio13
14
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio14
15
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio15
16
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio16
17
Steinerpedagogiikka - filosofiapainotteisuus Montessoripedagogiikka - oppimateriaalipainotteisuus Freinet–pedagogiikka - työpainotteisuus Yhteisiä piirteitä: opiskelijalähtöisyys, toiminnallisuus, tekemällä oppiminen, aktivoiva tekeminen http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu05407.pd f http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu05407.pd f 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio17
18
Onko koulumme oppiva ja aktiivinen vai säilyttävä ja reaktiivinen? Mikä on työyhteisömme yhteinen intressi? Saako koulussamme kokeilla? Kuinka opettajia palkitaan? Missä määrin opettaja pystyy vaikuttamaan omaan työhönsä? 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio18
19
Kosmetiikka-alan perusviesti : et ole kaunis ilman meikkiä. Mikä on opetusalan perusviesti? Mikä on se ongelma, johon it antaa vastauksen? 24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio19
20
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio20
21
24.9.2016Erja Vihervaara, Turun iltalukio21 http://www.pearltrees.com/#/N-u=1_1033425&N- p=68387597&N-s=1_7188045&N- f=1_7188045&N-fa=7188015
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.