Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö."— Esityksen transkriptio:

1 Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö

2 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala2 Yleistä Tehtävä: Java-ohjelma lukujen muuntamiseen desimaali- ja heksadesimaalilukujärjestelmien välillä. Lausekielinen ohjelmointi II -kurssin pakollinen osasuoritus. Työ tehdään yksin. Ideoita voi vaihtaa – koodia ei. Henkilökohtaista ohjausta tarjolla mikroluokissa myöhemmin ilmoitettavina aikoina. − Sähköpostilla voi edelleen kysyä. Palautus WETOon viimeistään pe 6.11.2015. Lue tehtävänanto ja palautusohjeet tarkkaan. − Lopullinen tehtävänanto ja esimerkkejä julkaistaan tällä viikolla.

3 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala3 Heksadesimaalijärjestelmä Järjestelmän kantaluku on 16. − Soveltuu hyvin tietojenkäsittelyyn, koska yksi 16-järjestelmän luku vastaa kätevästi neljää bittiä. Numeroiden symboleina käytetään 10-järjestelmän numeroita 0–9 ja kirjaimia A–F. − Luvuissa käytetään yleensä suuraakkoston kirjaimia. Desimaalijärjestelmässä (kantaluku 10) heksadesimaali- numeroita vastaavat luvut 0–15. Esimerkiksi: 42 10 = 2A 16. Desimaali0123456789101112131415 Heksadesimaali0123456789ABCDEF

4 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala4 Heksadesimaalijärjestelmä 16-lukujärjestelmä on 10-lukujärjestelmän tapaan paikkajärjestelmä, joissa numeron paikka vastaa kantaluvun potenssia ja numero kertoo montako kertaa kyseinen potenssi esiintyy luvussa. Luvun ensimmäinen numero ilmaisee kantaluvun suurimman potenssin lukumäärän ja viimeinen numero pienimmän potenssin (eksponentti nolla) lukumäärän. Esimerkiksi: 42 10 = 4 ∙ 10 1 + 2 ∙ 10 0 = 4 ∙ 10 + 2 ∙ 1.

5 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala5 Muunnos 16-lukujärjestelmästä Luvun muunnos 16-lukujärjestelmästä 10-järjestelmään tapahtuu siten, että − numerot A–F muutetaan 10-järjestelmän lukuvastineikseen, − kukin luku kerrotaan paikkaa vastaavalla luvun 16 potenssilla ja − näin saadut tulot lasketaan yhteen. Esimerkiksi: − 2A 16 = 2 ∙ 16 1 + 10 ∙ 16 0 = 2 ∙ 16 + 10 ∙ 1 = 32 + 10 = 42 10. − ACDC 16 = 10 ∙ 16 3 + 12 ∙ 16 2 + 13 ∙ 16 1 + 12 ∙ 16 0 = 10 ∙ 4096 + 12 ∙ 256 + 13 ∙ 16 + 12 ∙ 16 0 = 40960 + 3072 + 208 + 12 = 44252 10.

6 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala6 Muunnos 10-lukujärjestelmästä Luvun muunnoksessa 10-lukujärjestelmästä 16- järjestelmään on selvitettävä kuinka monesti luvun 16 potenssit esiintyvät 10-järjestelmän luvussa. Tähän voidaan käyttää jakomenetelmää, jossa − 10-järjestelmän luku jaetaan aluksi luvulla 16 ja − osamäärän kokonaisosien jakamista jatketaan, kunnes kokonaisosa on nolla. − 16-järjestelmän luku saadaan jakolaskujen jakojäännöksistä, joista luvut 10–16 muutetaan 16-järjestelmän numeroiksi A–F. − Ensimmäisestä jakojäännöksestä saadaan luvun viimeinen numero ja viimeisestä jakojäännöksestä luvun ensimmäinen numero.

7 Muunnos 10-lukujärjestelmästä 42 10 → 2A 16. JakolaskuKoko- naisosa Jako- jäännös 42 / 16210 = A 2 / 1602 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala7 44252 10 → ACDC 16. JakolaskuKoko- naisosa Jako- jäännös 44252 / 16276512 = C 2765 / 1617213 = D 172 / 161012 = C 10 / 16010 = A

8 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala8 Esimerkki ohjelman toiminnasta Hello! I am your friendly number converter. Enter the target base (16/10): 2 Error! Enter the target base (16/10): 10 Enter a hexadecimal number: 2a Error! Enter a hexadecimal number: 2A As decimal: 42 Continue (y/n)? k Error! Continue (y/n)? y Enter the target base (16/10): 16 Enter a decimal number: -42 Error! Enter a decimal number: 42 As hexadecimal: 2A Continue (y/n)? n See you soon.

9 Lausekielinen ohjelmointi II | Syksy 2015 | Jorma Laurikkala9 Muuta Kaikki syötteet tarkistetaan. Taulukot ja Javan API:n edistyneemmät ohjelmointitekniikat on kielletty, jotta noviisit eivät käyttäisi tuntemattomia tekniikoita. − API-luokkien operaatioista sallittuja ovat vain System.out.println ja print, Math.pow ja luentokalvoilla mainitut String -luokan operaatiot. − Lue syötteet In -luokan avulla. − Kysy ohjaajalta, jos olet epävarma. Noudata hyvää ohjelmointitapaa. Testaus WETOssa julkisilla ja salaisilla testeillä. Arvostelu: myöhemmin julkaistavalla asteikolla. − Hylätyn työn saa korjata.


Lataa ppt "Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google