Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö."— Esityksen transkriptio:

1 Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö

2

3 Sisältö 1.Miksi yrittäjyyskasvatusta 2.Mitä se on 3.Mikä on nykytilanne 4.eNorssi ja yrittäjyyskasvatus 5.Mitä odotuksia tulevaisuudelle

4  Yksi nopeimmin kasvavista aihealueista yliopistoissa Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa  Suomi sitoutunut kaikilla koulutuksen tasoilla yrittäjyyskasvatuksen opetukseen (Euroopan Komissio 2002) Yrittäjyyden politiikka ohjelma määrittelee kansalliset raamit  Vain noin 10-15%:a tutkinnoista sisältää jossain muodossa yrittäjyyttä Miksi yrittäjyyskasvatus on tärkeää?

5  Nuori ilmiö kasvatustieteessä (1990-luku)  Kehittynyt pääosin liiketalouden piirissä ja yrittäjyyden teorioissa (alle 30 vuotta) anglo- amerikkalaisista lähtökohdista, mutta Paradigman muutos, liittyy kasvatustieteeseen ja yrittäjyystutkimukseen:  Uusi monialaisista lähtökohdista esiin noussut eurooppalainen traditio  Painopiste yrittäjyyden käsitteellistämisessä, dynamiikassa ja menetelmissä Yrittäjyyskasvatus

6 Mitä yrittäjyys on Yrittäjämäinen toiminnan luonne:  Oikeus vapaassa ja avoimessa ympäristössä  ansaita elantonsa uusia asioita yhdistämällä (innovoivuus, luovuus, venture creation),  mahdollisuuksia havainnoimalla (opportunity recognition) ja  kantamalla siihen toimintaan liittyvät riskit Kansalaisen metavalmius oman elämän hallintaan ja hyvän elämän luomiseen

7 1.Ihminen/oppija on toimija 2. Oppijalla on kokonaisvaltainen suhde maailmaan 3. Oppijalla on kokonaisvaltainen suhde ihmiseen, itseensä ja muihin toimijoihin Millainen toimija/ihminen on: Ainutlaatuinen Vapaa Uusia asioita oivaltava ja niille utelias ja uskalias (riskinotto) Vastuullinen, kykenevä kantamaan vastuun itsestään, toimiensa seurauksista ja elannostaan Uutta luova (innovatiivinen) Yrittäjyyden olemus muodostaa pohjan yrittäjämäiselle pedagogiikalle: Elämä ja tieto syntyy toiminnan kautta

8 Yrittäjyyskasvatus ammattikasvatuksen kentässä

9 Yrittäjyyskasvatuksen muodot ja ulottuvuudet

10 Nykytila

11 Tällä hetkellä: haetaan ja kokeillaan erilaisia pedagogisia toteutusmalleja vahvistetaan dynaamisten oppimisprosessien tutkimusta, kehitetään yhteisiä kansainvälisiä toteutusmalleja sekä luodaan tukiprosesseja opetuksen kehittämisille.

12 Opetus Suomessa Politiikkaohjelman edellyttämän opetustarjonnan kautta. Opettajien koulutuksessa perustiedot yrittäjyydestä liitetään kaikkien peruskoulutuksessa olevien koulutuksen yhteyteen 15 ov:n opintokokonaisuus yliopistojen kasvatustieteellisten tiedekuntien ja niiden opettajankoulutuslaitosten käyttöön osaksi valinnaisten opintojen tarjontaa Täydennyskoulutusta tarjotaan opettajankoulutuslaitosten ja harjoittelukoulujen opettajankouluttajille Tutkimusta vahvistetaan Naisyrittäjyyden työryhmän loppuraportti : tasa-arvoisen kehityksen yhtenä ydinkysymyksenä.

13 eNorssi ja yrittäjyyskasvatus opettajia kokoava ja tiedottava porttaali läheinen yhteys valtakunnalliseen kehitystyöhön tulevaisuuden tapa koota ja palvella erillisiä ilmiöitä, teemoja ja kiinnostuksen kohteita

14 Opetustarjonta Kajaanissa, Helsingissä, Joensuussa sekä Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksessa Hämeenlinnassa on 15 ov:ta (25 op). Lapin yliopisto hyväksynyt 25 op yrittäjyyskasvatuksen opintokokonaisuuden. Lappeenrannassa on käynnissä yrittäjyyskasvatuksen 15 ov:n hankeperusteinen peruskouluissa jo toimiville opettajille, Rauma kehittää omaa opintokokonaisuuttaan, josta 10 ov:a on hyväksytty tiedekunnassa. Lapissa ja Lappeenranta:AkTkk:n kehittämää moduliperusteinen kokonaisuus AkTkk 35 op:n syventävien tasoinen kokonaisuus ja jatko- opintoryhmä. 3 op, miten yrittäjyyskasvatus näyttäytyy harjoittelussa

15  Keskittää yrittäjyyskasvatuksen tutkimusta, opetusta ja asiantuntijuutta Hämeenlinnaan ja toimia muiden korkeakoulujen ja sidosryhmien prosessien tukijana  Luoda monitieteinen yhteistyöverkosto kotimaisten ja kansainvälisten yliopistojen kanssa www.uta.fi/entrenet - tutustu, vapaasti linkitettävissä oppimisympäristö: www.entrenet.fi

16 Yrittäjyys- kasvatuksen kansainvälisesti korkea-tasoisten kokoelmien keskitetty saatavuus Yrittäjämäisen oppimisen dynamiikan tutkimus ja opetus Fyysinen ja virtuaalinen toimija-, tutkimus- ja oppimisverkosto Missio Ytimenä kansainvälisesti kilpailukykyisen tutkimuksen tuottaminen ja kansallisen asiantuntijuuden kehittäminen osana alueellista osaamiskeskittymästrategiaa


Lataa ppt "Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google