Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsa-Pekka Kinnunen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kehitysvammaisten nuorten koulutus- ja työllistymispolkujen risteyksissä Kommenttipuheenvuoro Katariina Hakala, tutkija, FT Kehitysvammaliitto ry. VAMPO aiheseminaari: Oikeus oppimiseen – varhaiskasvatus, perusopetus ja ammatillinen koulutus
2
VAMPO: Toimenpide 111 Vahvistetaan vammaistutkimuksen asemaa ja vammaisten ihmisten osallisuutta hankkeissa. KOHTEESTA KUMPPANIKSI Jos koulutuspolitiikan asiantuntijat suuntaisivat puheensa myös opiskelijoille, vanhemmille, vammaisille ihmisille, saisiko käsitteitä selkeytettyä?
3
tutkitaan yhteiskunnallisia rakenteita, kulttuuris- historiallisia instituutioita ja arkisia käytäntöjä, jotka mahdollistavat ja rajoittavat, auttavat ja estävät yhdenvertaisen osallistumisen vammaisten ihmisten omat kokemukset ja näkökulmat koulutuspolitiikka ja -järjestelmä JUSTED – Justice Through Education in the Nordic Countries (NordForsk 2013-2018) Kasvatustieteellisen vammaistutkimuksen verkosto – Dis/ability studies in education
4
Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eron teot Toimittaneet Kristiina Brunila Katariina Hakala Elina Lahelma Antti Teittinen GAUDEAMUS
5
Kehitysvammaisten paikantumisten tutkimus Ammatillisen erityisopetuksen tutkimushanke AMERO 2006-2013 (HY:n AMIS-hanke, Elina Lahelma) – Ammatillisten erityisoppilaitosten hallinnollinen muutos 2009; segregoivan oppilaitosmuodon hallinnollinen vahvistuminen; AMEO-verkosto – Kehitysvammaisten työllistymismahdollisuuksien tutkimus Kehitysvammaliiton tutkijana vuodesta 2009: palvelujärjestelmän ja kehitysvammaisten ihmisten arjen tutkimusta tutkimuskumppanuus, yhdessä tutkiminen
6
Noora 25v. Henkilökohtainen ja tärkeä ”kokemusasiantuntijanäkökulma” Nooran äitinä. 25 v. autoetnografiaa kohtaamisista palvelu- ja koulutusjärjestelmässä epäsystemaattisia ja yksityisiä aineistoja
7
yksilö kohtaa järjestelmän – valitseeko järjestelmän instituutiot yksilöt vai yksilöt omia polkujaan? mukaan ottaminen ja ulossulkeminen – inkluusio ja ekskluusio tapahtuu välttämättä ohjaus unelmien ja mahdollisuuksien kohtaaminen; valintojen resurssit ja valtasuhteet vammaisuus / erilaisuus / erityisyys edelleen kulttuurissamme vallalla ristiriitaisia ideologioita suhteessa vammaisuuteen; vahvat segregoivat instituutiot ja rakenteet olemassa itseään ylläpitäviä ja vahvistavia? – esim. AMEO Risteykset tai ”nivelvaiheet” kohtaamisina
8
KELA:n etuudet luokittelevat vammaiset nuoret sosiaalipalveluiden asiakkaiksi – paikantuminen ”työkyvyttömäksi” eikö työkyvyttömyyseläkkeen nimeä voisi muuttaa? sama etuus kaikille opiskelijoille / aikuisille perustulo /kansalaispalkka? Järjestelmällisen segregaation rakenteita
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.